Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt ifrån Moog: Voyager Old School

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 11:33

Varför ska alltid keybordister som demar syntar spela som om dom var med i husbandet i caf´r Norrköping. :|
http://www.youtube.com/watch?v=ILcf6o8YQD8

Mvh
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

Varför ska alltid keybordister som demar syntar spela som om dom var med i husbandet i caf´r Norrköping. :|
http://www.youtube.com/watch?v=ILcf6o8YQD8

Mvh
Demokid

Vafan, dissar du café norrköping!?!?!!

  • Medlem
  • 2008-01-22 20:01
Ursprungligen av Demokid:

Varför ska alltid keybordister som demar syntar spela som om dom var med i husbandet i caf´r Norrköping. :|
http://www.youtube.com/watch?v=ILcf6o8YQD8

Mvh
Demokid

Äh, funkigt och härligt herbie hancock-blippigt ljud ju. Och vem kan motstå en moog som jammar till The Chicken?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-22 11:53

Jepp, man förstår varför alla bra amerikanska band är gitarrbaserade

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-22 12:20

Äpp äpp äpp. Alicia Keys live med "No one" och Memorymoog är faktiskt oerhört vackert.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-22 12:28
Ursprungligen av PF:

Äpp äpp äpp. Alicia Keys live med "No one" och Memorymoog är faktiskt oerhört vackert.

Jag har bara sett att hon har Jupiter-8 varje gång hon kör live...?
http://www.youtube.com/watch?v=ZTXPyBoIRuU

Ursprungligen av kroffe:

Jag har bara sett att hon har Jupiter-8 varje gång hon kör live...?
http://www.youtube.com/watch?v=ZTXPyBoIRuU

Fast inte var det mycket hon spelade där inte...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-22 12:53
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-22 13:01
Ursprungligen av PF:

http://www.youtube.com/watch?v=3UHQGBm-OnI
Spot a memorymoog dot com.

Ah nice! ...och mycket bättre uppträdande än nåt annar live jag sett med henne tidigare...:)

android: kändes som hon spelade mer på JP-8an i klippet jag länkade till...?

Ursprungligen av kroffe:

Ah nice! ...och mycket bättre uppträdande än nåt annar live jag sett med henne tidigare...:)

[KEJSARENS-NYA-KLÄDER-VARNING] Que?? Det låter ju konstant falskt när hon sjunger! Var det något problem med medhörningen vid just det framförandet? [/KEJSARENS-NYA-KLÄDER-VARNING]

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-01-22 13:00

Hmm...bara jag som verkar tycka att den verkar tuff här. Blev faktiskt fundersam på om jag ska sälja av ännu mer grejer för att få råd med en sådan här...

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-01-22 18:47
Ursprungligen av Clase:

Hmm...bara jag som verkar tycka att den verkar tuff här. Blev faktiskt fundersam på om jag ska sälja av ännu mer grejer för att få råd med en sådan här...

Nä, jag tycker den är fräck! Vanliga Voyagern är ful i jämförelse och jag som vanligtvis dissar allt utan minnen skulle faktiskt kunna tänka mig en.

clase: Du är inte ensam. Jag gillar hela konceptet runt denna. Bra tangenter och potar känns mycket viktigare än midi eller cv. Men frågan är om antimidi-beslutet verkligen påverkat priset märkbart*.. tvivlar på det.. känns som ett högst tvivelaktigt beslut egentligen.

*om man nu inte skulle midistyra alla parametrar..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-22 13:38

Det är flera faktorer som känns tveksamma tycker jag, t ex produktnamnet - töntigt. Hade varit sjuttio resor tuffare med Minimoog II. Och mer tunn Billy-bokhylla-mässigt tunn och cheap design. Och Midi In. Och ut. Ska det vara så jävla svårt, ärligt talat?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-22 17:06

Oavsett hur bra den är...
Hur kan man överhuvudtaget komma på idén att kalla en produkt för "Old school... eller Little phatty"!?.......skulle man vara lite elak skulle man prata om "Klassisk amerikansk estetik..."

Får man med en guldkjeda att ha runt halsen om man köper Tribute Edition?

Skall inte gnälla dock, kul att det kommer nya "stabila" produkter!

Faen. Nu börjar jag fundera på om jag ska skaffa en ny LP eller en sådan häringa istället.
Det lockar med en ny 100% analog synth faktiskt. Men jag ogillar tanken på att behöva skaffa ett CV/gate - midi interface till en helt nybyggd synth. Hmm...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-23 15:55

Håller med angående 80 tals synth och trance

Var kul som fn att se Smashing Pumkins live med en söt synthflicka på Voyager!
Hon körde solo också! Blytunga malande gitarrer med "minimoog" solo på, underbart!!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-01-23 17:29

[QUOTE="theVOID;1441437"]Oavsett hur bra den är...
Hur kan man överhuvudtaget komma på idén att kalla en produkt för "Old school... eller Little phatty"!?.......skulle man vara lite elak skulle man prata om "Klassisk amerikansk estetik..."

För att det finns en giganstisk marknad med hjärn döda amerikaner
som köper vilket marknadsförings dravel som hellst.Å andra sidan
jag klandrar dem inte, är folk korkade så är dom.

>Skall inte gnälla dock, kul att det kommer nya "stabila" produkter!
Jo gnäll mera, det är bara kul med lite motvikt till allt skit prat som pyser ut från USA.:D

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-01-22 20:13

Precis! En av de skönaste demonstrationerna jag hört från NAMM. Bättre det än 80-talssynth eller trance.

Nä, inte intressant och så kan jag lika gärna slänga in min fråga här som är lite OT kanske.

Om man kollar på videos på youtube.com, sonicstate.com och så vidare och så fort det handlar om en analog-synth/effekt/whatever så är personen som presenterar den sterilt strikt och en doktor som skall precis leverera dåliga nyheter till en patient är roligare än t.ex. presentatören för "Voyager OS".

Det gäller speciellt Moog-videos har jag märkt, personerna har inte en gnutta.. själ i sin presentation av produkten.

"Hell.....o.....! I......am.......here.........to........pre-....................................sent......erhm..........ehh........a......new.....................M-..................OO-.................G" och personen i bild ser ut som han/hon skall bryta samman närsomhelst.

En annan bra exempel på detta är t.ex. youtube-användaren automaticgainsaw (eller något liknande nick), killen presenterar vilken-nu-klassisk-synth-som-helst men det finns knappast en uns av glädje i hans röst. Det känns nästan såsom ett "Resistance is futile"-röst, hjärntvättade, gråa och framförallt väldigt trista presentationer medans t.ex. Solaris-skaparens presentation var lite mer åt det glada hållet och killen ser faktiskt ut att ha skoj när han presenterar sin synth.

"Hoho, this is a new synthesizer with many features and so forth" och killen är entusiastik över vad han/hon gör.

Samma sak gäller t.ex. Bert @ Yamaha, Hanna @ Roland eller Arturia Origins-snubben. Glada och roliga presentationer men så fort det handlar om just som sagt analogt så händer det något hos personerna.. Vad beror detta fenomen på?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-25 13:47

Haha, har även jag gjort denna iaktagelse! Särskilt den där minimoog demonstrationen av automaticgainsay..... han sitter och pratar om trianglar och hur fina vågformerna är....

Knappast så man själv demar sin mini
Det är nog mer "Lyssna på The robots basen" Kolla nu "pratar" den! (med filter FM)

Handlar väl till syvene och sist om personligheter....
Analoga synthar och framförallt modulsynthar drar ju till sig olika typer av personligheter men kanske är "samla och dessikera" typen lite överrepresenterad jämfört med snittet sas

Inget fel i detta dock! De är ju mysiga de gamla fina grejerna!
Hoppas få spendera mycken tid med ett par 2600 på äldre dagar

Senast redigerat 2008-01-25 14:02

Absolut inget fel i det men som sagt, det är lite lustigt att dom skall vara sådär strikta. Det kanske också beror på att folket som sysslar med sån här "gammal" hårdvara är såna som tycker att "Dr. Korg" etc. är skitskoj? Har gärna vita labbrockar och sitter gärna med ett oscilliskop och kollar på vågformer.

Absolut inte fel i det, men det är lustigt. Men visst, Bert @ Yamaha kan bli för mycket han också..

Skumt fenomen iaf

Ursprungligen av agoraph0bia:

Det kanske också beror på att folket som sysslar med sån här "gammal" hårdvara är såna som tycker att "Dr. Korg" etc. är skitskoj? Har gärna vita labbrockar och sitter gärna med ett oscilliskop och kollar på vågformer.

Ingenjörer med torr akademikerhumor.

  • Medlem
  • 2008-04-19 21:20
Ursprungligen av Airwolf:

Ingenjörer med torr akademikerhumor.

Hmm, vafan. Menar du mig nu?

/Civiningenjör med torr akademikerhumor (och diverse andra skador...)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-18 12:49

http://youtube.com/watch?v=ePm8IbuisZg

Låter sweet...och dessutom:

"There are some cool new modulation options like LFO rate as a destination and filter envelope as a modulation source at the turn of a switch. Cool. Old School!"

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-20 00:36

ÄÄhh.. vågformer är ju kul.. (har t o m min favoritvågform som tatuering, den kräver ju oändlig Fs[damma av Harry Nyquist teori])....

Saddox - skum elekto- och dajtor-ingetgörjustnu..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-04-20 21:26

Gaussiskt vitt brus?

OT/Jag mötte Lassie:
Harry Nyquist kommer ursprungligen från samma lilla värmländska by som jag är uppväxt i...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-21 07:15
Ursprungligen av android:

OT/Jag mötte Lassie:
Harry Nyquist kommer ursprungligen från samma lilla värmländska by som jag är uppväxt i...

OT:
Och minns jag inte fel så är även Bengt Alsterlind från området kring Nilsby...


Det har jag aldrig hört nåt om, bara att han är från Karlstad, men det är väl inte helt omöljigt.

Bevaka tråden