Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker du om din Pentax K10D/K20D och de objektiv du använder?

Tråden skapades och har fått 244 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-19 20:37

Har stirrat mig blind på Nikon (D200/D300) och Nikkor-objektiv (bla 85/f1.4, 50/f1.4, 20/f2.8, 17-55/f2.8 och 24-70/f2.8), men har på senare tid fått upp ögonen och sneglar på Pentax och deras objektiv.

Den modell som jag kikat extra på är Pentax K20D och tre fasta objektiv, 70/f2.4, 50/f1.4, 21/f3.2 och 16-50/f2.8.

Har frågat massor och hört väldigt mycket från Nikon-användare. Nu vill jag höra vad ni Pentax-användare har att berätta.

(Nu tänker alla Nikon-användare jag har tjatat sönder: Jaha, nu ska han terra Pentax-användarna också...)

Shoot!

Senast redigerat 2008-04-20 11:08

Vad jag gillar hos Pentax.... jo man får ämrans massa kamera och inte så mkt av märke.
et verkar som om Pentax har förbannat duktiga tekniker, de verkar dra så mycket de kan ur de resurser de har.

Reglagen sitter där de skall, alla rattar funkar finfint.

Jag kan inte JÄMFÖRA med Nikon då jag aldrig vart på dem - inte senare än F4s'en då...

Jag gillar antiskak i huset, fina objektiv, att saker inte är så dyra. Byggkvalitet och lagom med finesser.

Finesser ja, jag använder ett par programval och manuellt läge, uppskattar att dessa visas med bokstäver och inte med ikoner...

Användandet av en kameras finesser liknar en klocka, först veckan är det kul med allt, sedan använder man den till att kolla tiden med. Ibland kollar man datum....

Samma med Kamera, Dag 1, Alla program, exponeringslägen, gafflingar, autofokuslägen gås igenom.

Dag 30; Du värdesätter att exponeringskompensation är sketlätt att trixa med och att Blixten är stark och att Autofokusen fixar sig även i dåligt ljus.

Vad som står på pappret är egentligen skit samma. Det är (som vanligt) gränssnittet människa-maskin som får ta det hela

(är det inte därför vi kör Mac? Gränssnittet är mera genomtänkt?)

Vad hjälper det om en funktion finns på kameran men är så urbota dum att ordna med att man inte bryr sig använda den just därför...

i Min K10D kan jag ställa in att alla bilder skall fotas i RAW och sedan kan jag "framkalla" dem till jpg's med dussintalet inställningar. Samma bild kan framkallas med tre olika intensiteter av färger etc... en hel vetenskap - och allt görs redan i kameran! Snyggt... men så bökigt att rota fram i menyerna att jag aldrig brytt mig.

När K10D testades av pressen var detta en STOOOOOOOOR stötesten.... den framkallade till JPG med en viss inställning (för klen färg tror jag det var) och bilderna blev för "mjuka" enligt ngn bild-petimeter.
OK, man får gå in i nån meny och ställa in mera "skärpa" i framkallningen och ändra på en kurva, minska lite på gröna. Klart. Tar 2 minuter för en nybörjare med manualen i näven.

Jag då? Nja, jag tar aldrig JPG's... jag tar RAW, kör in det hela i Lightroom och gör processen där...

Jag tänker skaffa en K20D, jag lutar iaf åt det hållet. Det blir bättre omfång, bättre skärm bakpå, mera antiskak (i huset). Rattar och spakar sitter där jag redan är van.
Lite mer pixlar med.

Sedan har den väl ngn mera eller mindre funktion än en D300 på pappret.

Vad känner du Reisan. Sitter din Nikon som en fläskläpp(!) i näven (passa perfekt) ?

Jag har kompisar som använt både Nikon och Canon och när de provar den ena säger de: Den här passar mig. Den jobbar som jag tänker.
den andra: Nä, fy fan vad bökigt det verkar va.. hur gör man det där? Nä, men...

Gå inte på det här om att Nikon har 1.6 miljoner med prylar och Pentax har 1500 prylar. Du har inte råd med mer än 25 prylar iaf
Det mesta jordnära finns till Pentax, no problem. Jag kan inte på rak arm komma på ngt som jag skulle behöva.

Vill du hålla på med ngn specialavdelning inom foto (Fota orkidéer med Macro) kanske man vill ha tillgång till märkets egna ringblixtar, då kanske Pentax bleknar lite; Nikon har säkert flera bra alternativ; säkert samma med Canon.

Pentax har inte heller undervattenshus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-19 21:55

Tack Goflorp för dina synpunkter och reflektioner utifrån dina erfarenheter. Eftersom min Nikon D40 är min första systemkamera, så "känner" jag inte till något bättre. Om man kan säga så. Jag trivs bra med hur Nikon fungerar, men har ju inget att jämföra med. Dock saknar jag vädertätning, stabilisator och fokusmotor i huset. Vädertätning och fokusmotor i huset har ju de flesta tillverkare.

Jag tror att jag kommer att vara väldigt nöjd med de objektiv som finns till Pentax, trots det grunda utbudet. Sigma gör ju en del bra grejor och passar till flera tillverkare. Jag är inte beroende av sekvenstagning, som Nikon i samma klass har mycket bättre. Är van vid mina 3 bps på min D40.

Vad kör du för optik till din K10D?

Jag kan nog tänka mig ett macro-objektiv men inte det jag kommer att använda så ofta. Och inte heller ha behov av undervattenshus. Jag vet nätt och jämt vad en ringblixt är för något. Men tror inte att jag kommer att behöva en sådan. Är mer en sådan som vill fotografera i befintligt ljus.

Sigma 24-70
Sigma 70-300 APO
Sigma 600mm Spegeltele (just for fun)

90% av tiden 24-70.

För min del skulle jag nog klara mig bra med en K20D med 16-45 objektivet de har...
Får väl ge K10an till hustrut...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-20 00:09
Ursprungligen av Goflorp:

Sigma 24-70
Sigma 70-300 APO
Sigma 600mm Spegeltele (just for fun)

90% av tiden 24-70

Och jag som behöver en bra makrofunktion för växt- och småkrypsfotande, vad väljer jag utan att vare sig komma alldeles för nära eller gå i konke?

Ursprungligen av Le:

Och jag som behöver en bra makrofunktion för växt- och småkrypsfotande, vad väljer jag utan att vare sig komma alldeles för nära eller gå i konke?

Vad har du för kamera?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-20 00:44
Ursprungligen av Goflorp:

Vad har du för kamera?

Jag har sett i en annan tråd att Le ska byta ut sin analoga till ett digitalt, så jag tror Le är öppen för förslag.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-20 08:03
Ursprungligen av Goflorp:

Vad har du för kamera?

Ingen ännu men ska kombinera något vettigt där en hörnsten måste vara ett bra makro.

Ursprungligen av Le:

Ingen ännu men ska kombinera något vettigt där en hörnsten måste vara ett bra makro.

Känner att jag har jättesvårt att kunna råda någon till hundra.
Jag är verkligen partisk iom att jag gillar min Pentax till den milda grad.
Jag gillar pilla med Nikon, Canon lyckas jag aldrig få dit jag vill...

Tror det bara är att skapa tråden "hjälp mig välja kamera Våren 08" så kommer tipsen vällla in. Givetvis kommer det urarta i slgsmål det sista - men det kan ju vara lite charmigt

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-20 08:48
Ursprungligen av Goflorp:

Tror det bara är att skapa tråden "hjälp mig välja kamera Våren 08" så kommer tipsen vällla in. Givetvis kommer det urarta i slgsmål det sista - men det kan ju vara lite charmigt

Det finns ju redan flera trådar kring val av kamera så jag tror jag avstår.

Ursprungligen av Le:

Det finns ju redan flera trådar kring val av kamera så jag tror jag avstår.

Fast det kommer ju nya kameror mest hela tiden

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-20 08:53
Ursprungligen av Goflorp:

Fast det kommer ju nya kameror mest hela tiden

Vem vågar köpa i så fall?

Ringblixten fördel är att den ger massa ljus vid makrofotografering utan att ge några skuggor ens vid avstånd på en decimeter ! Hört att det skall vara dyra och ömtåliga grejer...

Någon har i andra trådar sagt att skillnaden på Olympos/samsung/Pentax etc och Canon/Nikon är att Canon/Nikon ÄR proffsmärken; det finns lånesystem vid service, det finns en enorm organisation bakom för att stötta den som JOBBAR som fotograf.

Som glad amatör kan man köpa proffsens grejor och inse att man aldrig någonsin kommer bli begränsad av sin utrustning. Men att grejor kostar lite mer.
Då får man skaffa topp-husen då; Canons heter väl 1Ds, Nikons D3 ...

...eller så kan man titta på de andra grejorna för avancerade amatörer och entusiaster;
Nikon/Canons "enklare" serier och de andra märkena.

Jag har inte pengar till att kunna motivera en Nikon D3, visst vore det väl kul men.
Jag vill ha BRA kamera, jag behöver inte vara värst....

Som jag ofta lite skämtsamt säger:
Det finns väl ngt trevligt läge någonstans mitt emellan rännesketa och förstöppning...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-19 22:22

Ok, du har så du täcker det mesta i brännvidd. Jag siktar främst på några få fasta optik, sedan en allround zoomoptik. Ja, det är ju lämpligt att ge hustrun din K10D när/om du uppgraderar. Underlättar kanske inköpet av en ny.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-19 22:31

Ok, då vet jag lite mer om ringblixtars främsta funktion, dvs eliminera skuggor. Men så avancerat kommer jag inte att gå in på när det gäller macrofotografering.

Det är en ekonomisk detalj för min del med, men inte avgörande för vad jag väljer. Men de värsta modellerna är inte aktuellt för min del om jag väljer de mer kända märkena. Men om det blir t ex Nikon eller Canon eller annan med fullformat, så vill jag gärna satsa på optik som är optimalt för ett eventuellt uppbyte till fullformat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-20 00:48

Goflorp: Håll utkik efter tester av kommande Pentax SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL (IF) SDM som är en produkt ur ett samarbete mellan Pentax och Tokina. Bättre glasbitar, fokusmotor och vädertätad.

Edit: Såg nu att Scandinavien Photo har ett ex till salu. Märkligt. Den beräknades att komma vecka 19 enligt CyberPhoto...

Senast redigerat 2008-04-20 01:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 01:22

Har instegsmodellen K100D och är mkt nöjd, även om jag naturligtvis gärna gått upp till K20D...

Objektiv: 50 1.4, 18-55 3.5-5.6 (kit), Sigma 18-70 2.8-4.5, samt en tele 70-320. 50 1.4 är mkt bra och otroligt prisvärt. Med 50 mm och APS-sensor kommer man dock väl "långt" fram i vissa situationer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-20 19:40
Ursprungligen av hekr:

Har instegsmodellen K100D och är mkt nöjd, även om jag naturligtvis gärna gått upp till K20D...

Objektiv: 50 1.4, 18-55 3.5-5.6 (kit), Sigma 18-70 2.8-4.5, samt en tele 70-320. 50 1.4 är mkt bra och otroligt prisvärt. Med 50 mm och APS-sensor kommer man dock väl "långt" fram i vissa situationer.

Du har ju objektiv som täcker de flesta brännviderna. Ja, kanske får du komplettera med en kortare fast optik ifall din 50mm känns för närapå ibland. Sigma 30/1.4 har fått bra omdöme av många fotografer. Den finns till Pentax också.

Så här brukar jag göra när jag köper konsumentelektronik etc.

Varför inte kolla lite i en kameraaffär vad som "gäller" för tillfället.

Kläm och fråga. Gå sedan hem och läs på på de två tre kameror du funderar på.
kolla in www.dpreview.com och deras tester. Se om du hittar de där absoluta plusen du gillar eller det där NONO som skulle sabba allt.

Återvänd sedan till kameraaffärn och köp det du bestämt. Om du gillar affärn.

Köper du från den som har lägst pris på prisjakt.se får du riskera att stället går i konken (hände mig).

Det där andra möket man alltid behöver, behöver jag nog inte nämna för dig;
Filter på objektiven, motljusskydd, en bra bag etc.

Väl hemma kan jag rekommendera Adobe Lightroom för att hålla reda på fotona, men det är en annan historia, en annan tråd....

  • Medlem
  • Hjo
  • 2008-04-20 10:32

Det där med objektiv

är kul.
Jag har en gammal istDL med originalobjektivet 55nånting och så hade jag gamla objektiv från min gamla analoga Pentax som jag provade och tog bilder med och bilderna blev bra med de objektiven också.
Hur som helst, jag köpte på mig en Sigma 18-200 för jag slippa ta med mig en masssa objektiv då jag skulle till Thailand med familjen, tog några tusen bilder och kom hem, började gå igenom bilderna och vad såg jag i vissa bilder med ljus bakgrund på höger sida: ett UFO?
Nej, det visade sig vara ett dammkorn på sensorn, som jag tror har hamnat där när jag höll på och bytte objektiv fram och tillbaka.
Det var bara att köra lite manuell städning på bilderna och göra rent sensorn.
Därefter byter jag inte objektiv utan kör endast med 18-200 och sensorn har hållt sig ren...så det finns alltid en risk med flera objektiv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-20 11:14
Ursprungligen av Hjopek:

tog några tusen bilder och kom hem, började gå igenom bilderna och vad såg jag i vissa bilder med ljus bakgrund på höger sida: ett UFO?
Nej, det visade sig vara ett dammkorn på sensorn, som jag tror har hamnat där när jag höll på och bytte objektiv fram och tillbaka.

Ja, det var ju himla störigt att upptäcka dammkorn i efterhand. Ett tips när man bytar optik är att vinkla kamerahuset snett neråt och håll den så tills bytet är gjort. Det minimerar risken att dammkorn lägger sig på sensorn.

Nu har de nya modellerna från Pentax inbyggd dammborttagning. Men för manuell rengöring är det alltid bra att ha en blåsbälg med i sin standardutrustning. Kan ju ligga smidigt bredvid putsduken.

Senast redigerat 2008-04-20 11:25

Nya Pentax har dammborttagning!

Sen kan man ju alltiid göra en i Mac-sammanhang så passande biljämförelse (?). Att Pentax är lite av kameravärldens Saab. Man har väldigt duktiga ingenjörer, man är först på många finesser, och man är bäst på en del prylar (säkerhet i Saabs fall) - men man skryter inte om det...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-20 11:13

DigitalFoto nr4/08 var nöjda med Pentax K20 men inte så där översvallande.

En länk till en artikel/test av kameran i fråga:

http://www.kamerabild.se/ArticlePages/200804/11/20080411155843_ADF017/TEST-PENTAX_K20D.pdf

DigitalFoto kan jag ju tänka mig inte vart "översvallande" för de jämförde väl med D300:an eller så.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-20 11:25

Le: Kolla utbudet av macro-optik från Nikon, Canon och Sigma. Och se vilka som tillverkar i ditt tycke, bäst och mest prisvärda optik för macro-fotografering. Och sedan när du vet ungefär så kikar du på några kamerahus i olika prisklasser från de olika tillverkarna. Någon klok skrev tidigare i forumet: "Optik är det primära och kamerahuset är sekundärt". Men detta är nog inget nyhet för dig, antar jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-20 11:31

För att komplettera mitt huvudinlägg, så värdesätter/prioriterar jag funktioner som bildstabilisator och vädertätning i kamerahuset.

Om man jämför med de mer etablerade tillverkarna, så har inte Pentax t ex lika bra ISO-egenskaper och sekvenstagning. Men detta stör mig inte. Jag mixtra inte mycket med höga ISO-tal, men det är nog mest pga oerfarenhet. Och jag är van vid 3 bilder/sek vid sekvenstagning.

Så dessa till synes "sämre" ISO och sekvenstagningsegenskaperna hos Pentax ser jag inte som en nackdel.

Angående vilka övriga funktioner och var knappar/rattar sitter på kamerahuset, det vänjer man sig vid.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-20 14:58

Låter som om slaget står mellan Pentax K20D och Nikon 300D. Bara det att Pentaxen ger en del flis över till exv makroobjektiv. Och P's nya makron är det väl ingen som vet något om än så länge.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-20 15:44
Ursprungligen av Le:

Låter som om slaget står mellan Pentax K20D och Nikon 300D. Bara det att Pentaxen ger en del flis över till exv makroobjektiv. Och P's nya makron är det väl ingen som vet något om än så länge.

Ja precis, bättre lägga krut på optiken. Har du kikat på Sigmas macro-optik?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-04-20 16:16
Ursprungligen av Reisan:

Ja precis, bättre lägga krut på optiken. Har du kikat på Sigmas macro-optik?

Nej men det blir säkerligen ett förstahandsalternativ då de rimligen borde vara beprövade i sammanhanget.

Jag kör inget Macro-specifikt. Det blir för mkt pengar för för smalt intresse, men 70-300:at har ett "macroläge" man slår om med en spärr. Då kan man fota flugor på en halvmeters håll som fyller ramen rätt bra...

Det kan ju vara ngt att satsa på om man inte tänkt sig ta en väldans massa macrofoton.

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=101926

Verkar ju vara helt OK.

Bevaka tråden