Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka Evolver

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
När jag sätter min Evolver i Clock-midi in läge istället för
internal, då borde den väl synka tempot med Cubase?
Det gör den inte utan det blir helt tyst istället.
Nån som vet varför?

Sen har jag ett till problem.
När jag spelar in midi noter från Evolverns keyboard
då blir det dubbla noter i Cubase. Dom stackar upp sig på
varann. Så att om jag ska redigera en nots längd tex, då ligger det en till not under.

Orkar inte läsa mer manualer:'(

• Medlem
  • 2008-04-19 21:19

1. Får den verkligen midiklocka? Kan du kolla det på något sätt?

2. Låter som någon form av midiloop. Du spelar på din MEK, midi går in i cubase som spelar in det samt sedan skickar ut det igen, något av det som tar emot midi från cubase skickar tillbaks det till cubase som spelar in det igen.

1.Min Mfb synth synkar till Cubase tempo så Cubase sänder ju ut något iallafall.

2. När jag spelar in midi med en annan klaviatur blir det inte dubbelt.

Det är bara med MEK jag har dom här problemen.

• Medlem
  • 2008-04-19 21:42

1. Kan du testa med något annat som skickar midiklocka? Har för mig det finns två olika saker att lyssna på, men jag kan vara förvirrad här.

2. Då låter det som om det är en inställning på MEK som är problemet, dags att gräva i manualen.

1. Ska prova det, men orkar hålla på mer i kväll med det här.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-19 23:55

2. Har du midi out på kanalen i cubase kopplad till midi in på MEKen? Isf kan det ju bli "midirundgång" på nåt vänster.
Har du ställt in vilken midikanal spåret spelar in från? Har för mig MEK kan skicka ut midi på två kanaler samtidigt, så spelar du in från alla kanaler kanske det blir dubbelt?

Ursprungligen av Arete:

2. Har du midi out på kanalen i cubase kopplad till midi in på MEKen? Isf kan det ju bli "midirundgång" på nåt vänster.
Har du ställt in vilken midikanal spåret spelar in från? Har för mig MEK kan skicka ut midi på två kanaler samtidigt, så spelar du in från alla kanaler kanske det blir dubbelt?

Ska testa det i kväll.
Jag har kört på midi kanal ANY i Cubase,så det är nog det som är svaret på fråga 2

2: Sätt Eveolvern på "LOCAL OFF". Skulle jag tro.

Ursprungligen av Real Parakeet:

2: Sätt Eveolvern på "LOCAL OFF". Skulle jag tro.

Har för mig att keyboarden inte går att spela på då.
Då spelar den bara det Cubase skickar ut.

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-04-20 12:10

Hur många portar midi har du (en eller flera)???

Ursprungligen av sid.64:

Hur många portar midi har du (en eller flera)???

Jag har en port.

• Medlem
  • 2008-04-20 16:48

Kör med "local off", och ställ cubase till att skicka ut inkommande midisignaler direkt. Så gjorde jag på min gamla atari när jag körde cubase, fungerade finfint.

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-04-20 16:53

Som jgb säger då daisy chaning och cubase får vara master... Bara att koppla rätt!

Tack för alla svar.
Ska testa jgb´s förslag i kväll.
Kan vara det som gör att den inte synkar tempot också.

Ok nu har dubbla noterna problemet löst sig.
Det var att ändra midi ch från ANY till en kanal så försvann det problemet.

Men synka är det ingenting som gör nu har jag märkt.
MFB Synthen synkar inte mot Cubase heller.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-04-20 23:17

Du kan ju alltid testa att dra hem demoversionen av ableton live och se om du kan få sakerna att synka därifrån. Då vet du om det är nån inställning i cubase eller nånting med syntarna/hårdvaran som bråkar iaf.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-21 07:46

Klicka i "send midi clocks" och "send midi timecode" i synksetup och välj midiport.

Ursprungligen av kroffe:

Klicka i "send midi clocks" och "send midi timecode" i synksetup och välj midiport.

Ja nu funkar det.
Tack Kroffe

1
Bevaka tråden