Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Airport Express?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-16 21:39

Äntligen, som jag har väntat!

Så jävla kass tycker jag inte att Express är. Jag flyttar förvisso inte filer mellan datorer, men det är väl inte syftet med Express? Jag tror att jag är ärketypen av Express-köpare. Jag ville ha trådlöst internet till min MacBook och kunna skicka musik till stereon i vardagsrummet samtidigt som jag står i köket och lagar mat. Inga nätverkskrav bortsett från att jag vill kunna surfa obehindrat.

Är Express för dålig lär väl Extreme eller Time Capsule fixa biffen.

Den stora frågan är varför Apple inte slängde in AirTunes i Time Capsule.
Att de inte ville ha det i Extreme är förståeligt, för de vill ju sälja Express också, men i Time Capsule?

Nåja, heja Express och hoppas på en schysst uppdatering snart.

Den blev uppdaterad idag!

Då år frågan, hur mycket sinkar en gammal express i ett nätverk med en n-extreme, och är det praktiskt att köpa 1 ny express och lägga till nätverket eller ska man byta ut den gamla också och köpa 2 nya för att få bra fart?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-03-17 17:13
Ursprungligen av panther:

Då år frågan, hur mycket sinkar en gammal express i ett nätverk med en n-extreme, och är det praktiskt att köpa 1 ny express och lägga till nätverket eller ska man byta ut den gamla också och köpa 2 nya för att få bra fart?

Förmodligen, eller helt säkert, blir du begränsad till 54 mbit/s om du har en gammal AExp i nätverket.

Ja, räcker med att du kopplar in en gammal Powerbook i det trådlösa n-nätverket så går det ner till g-hastighet. Den slöaste apparaten bestämmer hela nätverkets hastighet helt enkelt.

Ursprungligen av Leftrustle:

Ja, räcker med att du kopplar in en gammal Powerbook i det trådlösa n-nätverket så går det ner till g-hastighet. Den slöaste apparaten bestämmer hela nätverkets hastighet helt enkelt.

Varför är det så?
Låter ju konstigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 20:37
Ursprungligen av Leftrustle:

Ja, räcker med att du kopplar in en gammal Powerbook i det trådlösa n-nätverket så går det ner till g-hastighet. Den slöaste apparaten bestämmer hela nätverkets hastighet helt enkelt.

Stämmer inte det minsta det du säger.

Kör du din acesspunkt i N och du vill kunna koppla in icke N-kort så ställer du den i kompatibelt mode, då går hastigheten ner till typ 120mbps istället för strax över 300. Kopplar du in ett icke N kort så får dena enhet G standard medans de andra N kort får som sagt 120.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-18 00:55
Ursprungligen av covent:

Stämmer inte det minsta det du säger.

Kör du din acesspunkt i N och du vill kunna koppla in icke N-kort så ställer du den i kompatibelt mode, då går hastigheten ner till typ 120mbps istället för strax över 300. Kopplar du in ett icke N kort så får dena enhet G standard medans de andra N kort får som sagt 120.

Fast jag har N i min MBP och N i min APE och min ligger ändå på 100-130.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-18 09:31
Ursprungligen av acke:

Fast jag har N i min MBP och N i min APE och min ligger ändå på 100-130.

Ja, jag har också undrat över det där. Jag har lämnat in min AEBS på service nu för att uppkopplingen var instabil men jag märkte också att jag fick 130Mbit i länkhastighet trots att den var ställd i endast n läge. Samtidigt har jag för mig att jag någon gång sett 270Mbit länkhastighet (före Leopard?). Kan nån klara ut hur det ska vara? Sägas ska också att jag aldrig kommit upp i mer än 70-75 Mbit i faktisk hastighet även om det är lite off topic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-19 23:07
Ursprungligen av acke:

Fast jag har N i min MBP och N i min APE och min ligger ändå på 100-130.

vad har du valt för radio mode i din extreme?
Jag fick bäst speed när jag valde 802.11n only (5GHz)

frekvensen och bakåt kompabilitet spelar roll, med andra ord även om du inte har något kort med G kopplat till accesspunkten så kommer den gå ner i speed pga bakåt komabilteten i accesspunkten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 16:58
Ursprungligen av covent:

vad har du valt för radio mode i din extreme?
Jag fick bäst speed när jag valde 802.11n only (5GHz)

frekvensen och bakåt kompabilitet spelar roll, med andra ord även om du inte har något kort med G kopplat till accesspunkten så kommer den gå ner i speed pga bakåt komabilteten i accesspunkten.

Jag har den inställt på N-only.

Ursprungligen av stormstereo:

Tjena. Det slog mig att jag inte kollat min egen hastighet med APExtreme i n-läge. Hur gör jag det?

Må/T

Håll ned alt och klicka på Airport-symbolen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-17 18:17

Damn, har de gått o använda iphone/itouch med airtunes innan? Går ju nu iaf, ganska gett! Kankse skulle bli ett inköp..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-17 18:19

Luken: hur vet du att det går?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-19 21:47
Ursprungligen av DaPhox:

Luken: hur vet du att det går?

ifall man kollar på applestore, så va det en bild på en iphone en mac o en pc, så stog det typ works with mac iphone ipod touch and windoqs eller nått

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-03-17 18:45

Varför kommer den inte i svenska store?

DaPhox: Det stämmer inte.

Chaosstar: Varför vet jag inte, kan bara betong. Men så här står det på Apples hemsida: "Based on a comparison with Apple's 802.11g products. Comparison assumes AirPort Express network with 802.11n-enabled computer. Speed and range will be less if an 802.11a/b/g product joins the network. Accessing the wireless network requires an AirPort- or AirPort Extreme-enabled computer or other Wi-Fi Certified 802.11a/b/g-enabled computer. Actual performance will vary based on range, connection rate, site conditions, size of network, and other factors. Range will vary with site conditions."

Ursprungligen av Leftrustle:

Chaosstar: Varför vet jag inte, kan bara betong. Men så här står det på Apples hemsida: "Based on a comparison with Apple's 802.11g products. Comparison assumes AirPort Express network with 802.11n-enabled computer. Speed and range will be less if an 802.11a/b/g product joins the network. Accessing the wireless network requires an AirPort- or AirPort Extreme-enabled computer or other Wi-Fi Certified 802.11a/b/g-enabled computer. Actual performance will vary based on range, connection rate, site conditions, size of network, and other factors. Range will vary with site conditions."

Ja, ja då sinkar ju G5:an också, så då spelar det ju mindre roll om det finns en gammal express i nätverket också. Då får det väl bli en naturlig övergång, dvs när de gamla a/b/g produkterna lägger av så speedar det up

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-18 00:39

Är det någon som har förstått upplägget med att köra iphone/touch på airporten, borde väl vara upp till mjukvaran i spelaren och inte själva airporten som borde göra så det funkar, med andra ord borde det vara möjlig även på en gammal airport express?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-03-18 08:35

Har någon sett till den i svenska Apple Store? Dom har nu uppdaterat själva produktsidan om att den innehåller n, men store verkar fortfarande ha den gamla. =/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-20 00:03

Fick min AEBS utbytt idag och har nu 300 Mbit länkhastighet i n-läge.

Hur kolla länkhastighet?

Ursprungligen av sodemus:

Fick min AEBS utbytt idag och har nu 300 Mbit länkhastighet i n-läge.

Tjena. Det slog mig att jag inte kollat min egen hastighet med APExtreme i n-läge. Hur gör jag det?

Må/T

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 12:58
Ursprungligen av stormstereo:

Tjena. Det slog mig att jag inte kollat min egen hastighet med APExtreme i n-läge. Hur gör jag det?

Må/T

Som du säkert visste är ju länkhastigheten en annan sak än den faktiska hastigheten du upplever när du kommunicerar över det trådlösa nätverket. Länkhastigheten ser du om du öppnar nätverksverktyg och väljer nätverksgränssnitt (en1). Jag upplevde ingen skillnad mellan 130Mbit och 300Mbit om jag ska vara helt ärlig. Den faktiska hastigheten låg på mellan 70Mbit - 80Mbit oavsett.

Ursprungligen av sodemus:

Som du säkert visste är ju länkhastigheten en annan sak än den faktiska hastigheten du upplever när du kommunicerar över det trådlösa nätverket. Länkhastigheten ser du om du öppnar nätverksverktyg och väljer nätverksgränssnitt (en1). Jag upplevde ingen skillnad mellan 130Mbit och 300Mbit om jag ska vara helt ärlig. Den faktiska hastigheten låg på mellan 70Mbit - 80Mbit oavsett.

Jodå, skillnaden vet jag. Det står i alla fall 300 i min Network Utility så jag bedömer att allt fungerar som det ska. Tack för info.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-21 18:16

Någon som vet om den nya Expressen stödjer WPA2 i WDS-läge?

Ursprungligen av AppleStore Sverige:

Hastigheten och räckvidden blir lägre om en 802.11a/b/g-produkt ansluter till nätverket.

...men hastigheten återgår till det normala så snart vi stänger locket på vår urgamla iBook som vill vara med och leka på nätverket ibland, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-20 19:05

Så om man har en PS3 i närverket så kommer den att sänka farten för den andra n-enheterna.. Så då finns det ingen anledning för mig att byta min gamla APE mot en ny med andra ord....

Bevaka tråden