Jag har under en rad år använt GateKeeper för att hålla nyfikna borta från några sidor som innehåller personinformation ( = de blir därmed inte publika och omfattas inte av EU-direktivet om elektronisk kommunikation ). För några dagar sedan lyckades en kollega ta sig in "illegalt", vilket resulterar i ramaskri från informationsägarna, vilket inte är att undra på.
Jag vet att det på en UNIX-server som kör Apache ska finnas en funktion som heter htpasswd som jag kan använda för att göra det mer "kassaskåpssäkert". Det är möjligt att lägga all känslig information i en enda katalog, så jag ska inte behöva skydda alla sidor, bara noderkatalogen.
Alla handledningar jag hittat förutsätter att man använder sig av den i OS X inbyggda Apache-servern, dvs. snickra allt via Terminalen - och det är inte min melodin alls, utan jag vill ha sidorna på ett hotell som kör Apache.
Borde det inte gå att skapa alla de nödvändiga filerna med ex.vis Textredigerare för att sedan ladda upp dem till rätt katalog i hotellet? Jag inbillar mig att det handlar om att kunna hantera "dot"-filer, men hur, vad och vilka?