Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litteratur om syntes med "praktiskt" inriktning

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-18 10:06

Har studerat subtraktiv syntes och dess grunder och anser mig ha ganska okej koll över hur en synth är uppbyggd och fungerar med oscillatorer, filter och modulering. Vad jag saknar är inblick i hur formandet av ljud sker. Är det någon som har tips om litteratur som berättar om syntes med praktisk inställning med exempel om hur klassiska ljud skapas? Inte enbart "recept" utan genomgång med teorin bakom.

Går givetvis att studera "presets" men det ger inte samma överblick och teoretiska bakgrund. Alla tips mottages tacksamt!

Synth Secrets i Sound on Sound är en bra början.

Det här är egentligen workshops för Clavias Nord Modular, men det finns mycket allmänt nyttigt att lära sig genom att läsa och studera exemplen:

http://www.clavia.se/nordmodular/Modularzone/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-18 11:39

Tack alla!
SOS Synth Secrets verkar vara precis vad jag behöver så nu har jag 63 PDF-filer som skall arbetas igenom. Ses om 5 år!

Ursprungligen av folket:

Tack alla!
SOS Synth Secrets verkar vara precis vad jag behöver så nu har jag 63 PDF-filer som skall arbetas igenom. Ses om 5 år!

Jag har väl missat nåt, men; Hur fick du ner dem som PDF?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-04-22 11:47
Ursprungligen av Splork:

Jag har väl missat nåt, men; Hur fick du ner dem som PDF?

Ja, det undrar jag också.
Köper man dom?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-22 12:07

SOS har gett ut alla baknummer som CD/DVD där alla artiklar finns som PDF-filer. Mycket bättre kvalitét/layout än de artiklar som finns på deras hemsida/WWW.

Går att beställa här: http://www.soundonsound.com/shop/Dept.php?DeptID=2

  • Medlem
  • International user
  • 2008-04-18 13:48

Det finns en bok som heter "How To Make A Noise" som finns gratis i pdf-format. Jag har laddat hem den men inte packat upp filerna, och jag kommer tyvärr inte ihåg var jag hittade den... men det borde gå att hitta den med hjälp av titeln.

1
Bevaka tråden