Hallaw forumet!
Såg en föreläsning igår eller i förrgår på svt24 om datorsäkerhet för journalister. Intressant för en inte fullt insatt i allt vad säkerhet gäller. Det som de förespråkade mest av allt var virtualisering och det väckte mitt intresse. Har läst om det och undrar lite hur man gör det säkert?
I mitt fall har jag tänkt att kunna göra mina bankaffärer lite säkrare, känns kanske lite lönlöst om det sitter folk och hackar ens trådlösarouter men ett litet steg i rätt riktning bör det ju vara. Skall jag då använda den virtuella datorn till att surfa till banken med eller skall den användas till det där man får virus och andra presenter ifrån. Nackdelen som jag ser det är om jag har den virtuella datorn till "den säkra" så finns ju möjligheten att ta sig enklare från den "riktiga datorn" till "den säkra" på ett inte så jobbigt sätt.
Om jag vänder på kakan och gör alla bank affärer eller "tråkiga saker" på den "riktiga datorn " och alla roliga grejer på den virtuella. Om då roliga grejer innebär spel borde inte de tappa prestanda i den virtuella datorn?
Sedan har jag lurat lite och läst runt om vilken mjukvara man skall satsa på verkar som det är VMware eller parallells som gäller. Får vellan prova mig fram. Men en annan fråga är om man skall lägga den andra datorn på en helt enskild partition eller skall man ha den i en mapp. Har inte undersökt ärendet närmare.
För att gå vidare på pratitioner så tycker jag det är kul att spela spel. Lite tråkigt är det ju att man inte får alla spel till OSX men det får jag ju leva med. För att få bästa prestanda bör jag då göra en helt dedikerad partionen till XP alt VISTA och boota den eller löser virtualliseringen ut att kunna spela spel?
Ha det gött