Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tips på synthfixare...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 09:12

halloj.
jag har en gammal go sh-5 som inte längre vill låta, någon som vet någon bra fixare som skulle kunna ta sig en titt och kanske till och med laga det som må vara fel...
tack på förhand...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 09:26
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-23 09:33

Om den är i Värmlandsregionen kan jag ta en titt på den, i Sthlmsregionen finns det flera varav dar303 är en av "fixarna/synthtorpederna.."

SH-synthesizers är "enkla" att gå igenom, om man har ett oscillo samt schema/servicemanual.
(nu har jag iofs bara lagat mindre SH som 101/09 men det borde vara liknande)

Vad är det för felsymptom? Låter absolut inget men verkar gå igång eller stendöd?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 10:59

nej den går igång, klickar lite ibland, om man kollar på ledsen på varje del så blinkar den en till lite då och då annars är det tyst... grejjern är at klaviaturen är urkopplad (i alla fall enligt den tidigare ägaren) jag använder en "deepbass nine" som cv/gate converter, kanske att det bara är någon knas där, men den har funkat tidigare så det verkar ju konstigt...

alla tips om att testa är välkommna, jag är inte helt hundra på cv/gate tjofräset heller.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-23 11:25

Kan du mäta matningsspänningarna i synthen?

Någon i Sthlmsregionen borde dock kunna förbarma sig om den, det är ju en fin pjäs.
Jag undrar om inte JAM har serviceverkstad också?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 11:29

ja den är ju för rackarns go, vill få igång den...
jo, tror JAM har någon typ av verkstad men hade varit roligare med någon här.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-04-23 15:09

Neriks är ju i närheten också!

det är väl bara å PMa SynthX (som gjorde ett jätte fint jobb på min Korg delta) och Neriks å kolla vem som har tid/minst kö

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-23 15:59
Ursprungligen av freddp:

det är väl bara å PMa SynthX (som gjorde ett jätte fint jobb på min Korg delta) och Neriks å kolla vem som har tid/minst kö

Jag skulle gärna ta mig an en SH-5 men just nu har jag tyvärr fullt upp Förutom de jobb som jag redan åttagit mig så har jag bl a kontinuerlig service och konsultation på två GX-1:or (varav en av dem står i USA).

Om någon behöver hjälp med sina analogsyntar ( eller träkabinett ) och befinner sig i Skåne så kan jag varmt rekommendera Amino. Han är både duktig och noggrann

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-23 16:22

yes har redan pratat med honom, men som sagt det är i skåne, jag är i stockholm och sh5an är en pansarvagn

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-23 17:09

Har du frågat dar303? Han är också jätteduktig!

Är det bråttom med SH-5:an? Jag finns i Västerås men åker i princip till Stockholm varje vecka för att hämta syntar som ska lagas samt att lämna syntar som är lagade. Just nu har jag dock tillräckligt med jobb så jag känner inte att det är seriöst att ta emot fler jobb just nu Kanske framåt början av juni ...

Ett annat alternativ är att lämna den till Synthex eftersom han inte heller bor så långt från Stockholm?

Jag kan kolla den nästa vecka tror jag, har precis fixat klart jx3p och en 02R så jag kommer att ha lite plats! Det är kö i verkstaden nu för tiden, intresset för att fixa gamla anlogisar och annan studioutrustning verkar stort!
PM:a för mer info.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-04-23 20:13

Kan också vara intresserad utav att kolla på den om ingen annan har tid.

Inboxen rensad!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-24 09:14

mail skickat....

1
Bevaka tråden