Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dags för en FAQ för Apple Tv?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det finns nog fler än jag som inte blir riktigt klok på allt kring Apple Tv. Frågor som vilka tv-apparater man kan använda, vad USB-porten är till för och om man kan hyra film från sverige. Vore det inte bra med en klibbig FAQ som uppdateras efter hand som Apple Tv uppdateras?

Innan frågorna ställs kan man såklart alltid kolla på olika forum, som till exempel 99.se, men även http://wiki.awkwardtv.org/ och www.appletvhacks.net. Där finns många svar på många frågor.

Jag postar nedan frågor som jag själv vill ha svar på och som jag kan tänka mig att fler undrar över. När jag fått svar lägger jag till dem och kommer det nya frågor från andra medlemmar lägger jag till det också. Moderatorer får gärna hjälpa till att uppdatera inlägget om de vill, no problemos!

1. I mitt hem har vi 3 olika tv-apparater. En platt-tv med hdmi-ingång, en tjock, widescreen-tv med komponent-ingångar och en vanlig crt-tv med scart.

a) Vilka tv-apparater kan jag koppla med Apple Tv utan adaptrar och speciallösningar?

Så länge din Tv har antingen HDMI-ingång eller Komponent-ingång så ska du utan några modifikationer utav kablage eller mjukvara kunna använda din Apple Tv.

b) De som inte går att koppla med Apple Tv utan speciallösningar, hur kopplar jag in dem? Går det t.ex att koppla in en "tjock-tv" (CRT) som saknar S-Video och komponentingångar och ändå få färgbild?

http://wiki.awkwardtv.org/wiki/Composite
Här berättar man om hur man kan modifiera mjukvaran genom att använda en Mac och terminalen. Svårighetsgrad kan jag inte uttala mig om då jag själv inte provat, men det verkar inte för svårt.

2. Jag har en Apple Tv med liten hårddisk och vill helst behålla mina gamla filmer. Smidigt vore det ju att spara dessa på en extern hårddisk, men jag undrar om Apple Tv kan
a) Ansluta en extern hårddisk via USB-porten på baksidan?

http://wiki.awkwardtv.org/wiki/Beginners_Guide
Här finns en guide om hur man med [i]Tiger och en Intel-Mac[/i] aktiverar USB-porten för extern hårddisk. Dock påpekar författaren att det ej fungerar med Leopar eller PPC, enligt hans vetskap. Möjligen finns det fler guider, där man dementerar att Leopard ej fungerar?

b) Hitta min externa hårddisk som jag anslutit till Time Capsule/AirPort Extreme?

3. Amerikanerna är bortskämda som vanligt, med bland annat iPhone men också med Movie Rentals. Finns det något sätt att komma åt detta utbud om man bor i Sverige? Kan man till exempel skapa ett konto där man uppger att man bor i USA för att komma åt detta utbud?

4. Då jag inte var förtjust över filstödet i Front Row blev jag väldigt lycklig när jag upptäckte Perian, som plötsligt gjorde det möjligt att nyttja Front Row till väldigt mycket mer.

a) Hur är filstödet i Apple Tv?

b) Om det inte är helt hundra, finns det något i stil med Perian som kan ändra detta?

Som svar på fråga 4.b,
http://wiki.awkwardtv.org/wiki/Install_Perian
Här förklarar man hur man installerar just Perian på Apple Tv, men det verkar endast fungera med Apple Tv 1.x, alltså inte senaste mjukvaruuppdateringen. Detta innebär att man troligen inte kan komma åt Movie Rentals utan vidare modifieringar. Bättre svar än så kan jag inte ge för tillfället, men om det inte redan är möjligt för Leopard lär det inte dröja länge innan det uppdateras (gissar jag).

5. Om jag vill se på en DVD genom Apple Tv, hur gör jag då? Går det trådlöst via iTunes på en annan dator?

[/B]Fler frågor kommer jag inte på just nu, men det kommer säkert fler. Personligen är jag sugen på att köpa en Apple Tv eller en Mac Mini. Ändamålet är bara att se på filmer och helt enkelt ha som mediaspelare. En Mac Mini kan ju vara lite too much, med tanke på att jag har fler datorer i hemmet och jag helt enkelt saknar behovet av ytterliggare en dator. Men för att inte Mini ska vinna i mitt läge måste Apple Tv kunna leverera:

- Trådlös eller USB-kopplad kontakt med extern HDD så att jag kan ha ett mediabibliotek på denna.
- Måste funka på ett eller annat sätt att koppla till min Tjock-tv
- Det måste finnas stöd för många filformat, native eller ej. Kan tänka mig en mjukvarumod.

Hoppas ni tycker att en Apple Tv-FAQ är en god idé och att vi gör något bra av detta tillsammans!

Sov gott!
/Henke

Senast redigerat 2008-04-18 01:05

låter jätte bra, är själv inne på att köpa en aTV men har inte fattat allt

Men om jag förstod rätt så kan jag streama från min Imac till aTV till nedervåningen till en TV med HDMI utgång/ingång?

Men härde att formatet var begränsat men att man kunde "låsa" upp aTV med något USP minne? Detta är kanske lätt oxå? Är ny på Mac och kan inget hackande direkt.......

1
Bevaka tråden