Ska bli väldigt intressant att se vad som händer om Apple lyckas bli det självklara valet när man skaffar en dator.
Livsfarligt. Vissa företag jobbar bäst när de är nummer två och Apple är ett sådant.
Titta på hur Adobe beter sig idag när de har (nästan) hela marknaden för vektor, bitmap och sidlayout. Försök installera CS3 på en dator där ni provkört ett av programmen innan. Ring sedan till supporten och hör när de föreslår att ni antingen ska formattera datorns hårddisk och installera om, alternativt installera CS3 på någon annan dator. Eller räkna antalet radioknappar och kryssrutor i programinställningar i Acrobat 8 som måste vara ett rekord i bloatware.
Ni som är gamlingar kommer ihåg hur Adobe betedde sig förra gången man hade monopol med låst standard för Typ1-fonter, alla andra fick göra halvcrappiga Typ3-fonter, printerfonter som var kopieringsskyddade och gick bara att installera på en enda skrivare (det ni!) och skärmtypsnitt som bara såg bra ut i 10, 12, 14, 18 och 24 punkter. Passade inte det, kunde man ju välja någon typ3-font i stället så länge som den inte resursnummermässigt kolliderade med en Adobe-font.
Det var en befrielse för oss alla när Apple och Microsoft gick samman och Bill Gates lanserade Apples uppfinning TrueType (som då kallades för Royal) på Seybold 1989 - vilket gjorde att Adobes VD John Warnock chockerad och gråtandes från talarstolen lovade öppna Typ1-formatet. Adobe släppte också snabbt ATM som gjorde att typsnitt såg bra ut i alla storlekar, något som senare blev inbyggt i operativsystemen. Jublet var öronbedövande från oss i branschen, nästan att jämföra med berlinmurens fall.
Jag har en gnagande känsla över att livet som Mac-användare inte alls vore lika trevligt, innovativt och spännande om Apple och Steve Jobs haft en 80-procentig marknad. Då hade vi nog också suttit med sönderutvecklade produkter som bara utvecklas för att dra in nya licenspengar varje år och kundbemötande som gjort Stalin imponerad.
Men jag tror inte heller Steven Jobs vill ha 80% av PC-marknaden. Hellre de bästa (och mest lönsamma) kanske 20 procenten, misstänker jag. Precis som Pixar absolut inte vill ha något monopol på tecknad film.