Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjare och ägare till en begagnad itouch!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har precis alldeles nyss köpt en använd ipod touch, som är ca 2 månader gammal. Eftersom någon haft den förut är den anpassad till den personens itunes.

När jag pluggade in itouchen i datorn kom först itunes upp och den lilla symbolen som visar att ipoden är ansluten dök upp. Men det allting var anpassat efter den killen jag köpte spelaren av, så jag gjorde en uppgradering och allting han hade lagt in försvann. Inklusive alla program (spel, maps, youtube etc) vilket inte riktigt var meningen.

När jag sedan skulle plugga in ipoden igen (hade tagit ut den) så connectade den inte till itunes - alltså jag får ingen kontakt med den, symbolen dyker inte upp, jag kan inte synkronisera. Har ingen aning om vad detta beror på - jag har senaste versionen av itunes (eller hade det först men prövade sen att installera föregående version för att se om det fungerade att synkronisera då men det gjorde det inte). Jag har USB port 2.0 och jag ansluter via datorn och inte tangentbordet. Ipoden lyser upp och klickar till när jag ansluter och börjar ladda upp så det är inget fel med överföringen där.

Sen undrar jag, hur gör man för att få tillbaka de där programmen och spelen som redan fanns (uppgraderingen)?

Prata gärna i ett lättbegripligt och enkelt språk - jag är inte så haj på teknik vilket försvårar att få igång den här själv avsevärt

MVH Sofia

Hej Sofia.

Jag tycker att du ska återställa den. Det gör du genom att hålla in sleep/wake-knappen och home-knappen samtidigt, efter 10 sekunder släpper du sleep/wake-lnappen och det ska komma upp en ruta i iTunes om att det har hittat en iPod i recoverymode. så tar det en stund men sen så har du en (förhoppningsvis) fungerande iPod Touch.

För att sedan få som spelen och maps och sånt måste du så kallat "jailbreaka" den, detta gör du genom att ladda ner ett program som heter ZiPhone (det finns andra program men jag rekomenderar detta för att det går enkelt och fort) googla det så hittar du det. När du väl har laddat ner och installerat programmet ska du koppla in iPoden till datorn och starta ZiPhone och i ZiPhone ska du klicka på en ruta där det står "Jailbreak iPod is also supported".

Nu blev det kanske lite långt och krångligt men hoppas att det går ändå Lycka till!!

Senast redigerat 2008-04-25 20:17
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-04-25 12:17

Värt att tillägga är att ipoden måste vara inkopplad till datorn när man lägger den i recovery mode

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-25 14:19

Henric_C: Jag fick en varning för att jag berättade i forumet hur man gör för att få Janary appsen gratis.. Så akta dig för det.. Litet tips bara
Men jag tror att en recovery är det enda som fungerar här, och vill du inte vara olaglig så köp januari updateringen.. Eftersom du har köpt den begagnad så har du inte betalat för updaten själv och kan därför inte få tillbaka den!

Okej, men det gör väl inget om man berättar hur man jailbreakar den eller? Tack för tipset btw

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-26 07:55

nä det gör det inte... det är bara själva installationen av programmen..

  • Medlem
  • 2008-04-26 13:34

Jailbreak gör att garantin ryker. Det är inte olagligt. I Installer (som installeras av tex ZiPhone) distribueras en massa program som är menade att spridas i Installer.

Att distribuera upphovsrättsskyddade program utan tillstånd är olagligt. Därför är sådana diskussioner och tips inte tillåtna på 99.se.

Admin

Okej, bra att veta

Men kan man inte bara återställa iPoden så syns det inte att den är jailbreakad och man har kvar sin garanti?

En stilla undran; varför jailbreak ? Egentligen.

Garantin ryker och om man läser trådarna här så är det som upplagt för att krångla till livet med de diverse fel som uppstår.

Jag har en Virgin-Touch (eller vad man ska kalla det;) ). Köpte Januari Software för 155 kr och i övrigt går det ju att bokmärka tonvis med roliga apps.
Vad är det jag missar ?

  • Medlem
  • 2008-04-28 21:16
Ursprungligen av KaRo:

En stilla undran; varför jailbreak ? Egentligen.
Garantin ryker och om man läser trådarna här så är det som upplagt för att krångla till livet med de diverse fel som uppstår.
[snip]

Jag frågade mig precis detsamma som du, "varför jailbreaka?".

Efter mycken tvekan tänkte jag: "Va fan, blir det fel så går det att återställa den, och hjälp finns alltid att få någonstans ifrån på nätet."

Jag har inte ångrat mig en sekund. Det tog fem minuter med ZiPhone, och nu är min iTouch 1.1.4 hundra gånger mer användbar och roligare än tidigare. Dessutom är den äckliga EU-volymspärren äntligen borta med hjäp av "Volume Boost" från iClarified .

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-04-28 00:48
Ursprungligen av Henrik_C:

Okej, bra att veta

Men kan man inte bara återställa iPoden så syns det inte att den är jailbreakad och man har kvar sin garanti?

Jo det kan man, kör en återställning till valfri firmware så försvinner alla spår

Ursprungligen av nllub:

Du missar Tris, MobileScrobbler, iSolitare, PuzzleManiak, MxTube, PocketGuitar, Terminalen, MapsOffline... etc, etc
Att det krånglar handlar inte om Jailbreaket. Det handlar nog mer om okunskap. Sen att det krånglar med hemprogrammerade applikationer är ju bara som vanligt i resten av mjukvaruvärlden och det lär inte vara någon skillnad när Appstore släpps.
Webapps tycker jag personligen är värdelöst.

Okunskap är rätt ord, det finns mycket man missar, bland annat en mycket använd favorit, ett program (eftersom man inte får göra reklam för dem så blir det utan namn...) där man kan spara sina lösenord och hemliga koder.

Jag tycker själv att det finns många nyttiga och roliga program som man går miste om utan jailbreak

Ursprungligen av Sajmoon:

Jo det kan man, kör en återställning till valfri firmware så försvinner alla spår
jailbreak

Sweet

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-28 15:35
Ursprungligen av Sajmoon:

Okunskap är rätt ord, det finns mycket man missar, bland annat en mycket använd favorit, ett program (eftersom man inte får göra reklam för dem så blir det utan namn...) där man kan spara sina lösenord och hemliga koder.

Vänta lite nu. Man får väll självklart diskutera program som är Freeware/Shareware och finns i installer? Det som inte får diskuteras är hur man installerar program som kostar pengar t ex. January software update.
Så ge oss gärna tips på vilket program det är

  • Medlem
  • 2008-04-28 19:20
Ursprungligen av nllub:

Vänta lite nu. Man får väll självklart diskutera program som är Freeware/Shareware och finns i installer? Det som inte får diskuteras är hur man installerar program som kostar pengar t ex. January software update.
Så ge oss gärna tips på vilket program det är

Det stämmer. Det är klart att man får diskutera mjukvaran, men hur man kommer över den utan att betala får man dryfta annorstädes.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-04-29 00:20
Ursprungligen av nllub:

Vänta lite nu. Man får väll självklart diskutera program som är Freeware/Shareware och finns i installer? Det som inte får diskuteras är hur man installerar program som kostar pengar t ex. January software update.
Så ge oss gärna tips på vilket program det är

Härligt! Programmet jag använder heter Lockbox och finns i community sources, använder det dagligen. Där kan man spara alla sorters koder.

Tyckte det var lite udda att inte få prata om program som är helt öppna

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-04-27 05:02

Du missar Tris, MobileScrobbler, iSolitare, PuzzleManiak, MxTube, PocketGuitar, Terminalen, MapsOffline... etc, etc
Att det krånglar handlar inte om Jailbreaket. Det handlar nog mer om okunskap. Sen att det krånglar med hemprogrammerade applikationer är ju bara som vanligt i resten av mjukvaruvärlden och det lär inte vara någon skillnad när Appstore släpps.
Webapps tycker jag personligen är värdelöst.

1
Bevaka tråden