Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer hackad USA-telefon att kunna Teliafieras?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-04-26 15:24

Spekulationsunderlag:

En del av oss som har hackade telefoner vill säkert kunna teckna "äkta" iPhoneabbonemang när tex Telia erbjuder sådana. Kommer man då att kunna använda en utländsk telefon som om den vore såld av Telia, eller skulle man då tvingas köpa en ny, "svensk" iPhone?
Vad tror ni?

känns dumt att teckna ett särskilt "iPhone-abonnemang" till sin upplåsta iphone, eftersom ett sådant i så fall troligtvis skulle vara dyrare än motsvarande "vanliga" abonnemang eftersom intäkterna i så fall troligtvis ska delas med Apple. Jag tror säkert att det kommer att gå att teckna sig för ett abonnemang som man låser upp sig på 2 år för utan att köpa telefonen, men vem gör det idag?

EDIT: Mer intressant tycker jag frågan är om en USA-köpt iPhone v1 kommer att kunna reklameras inom garantin här i Sverige när iPhone v2 börjat säljas här. Den är lite knivigare...

• Medlem
  • 2008-04-26 16:03

Det beror väl helt på vem som betalar och vilka tjänster som ingår. Visual voicemail lär du tex inte få utan ett riktigt abonnemang.

Ursprungligen av Baron:

Det beror väl helt på vem som betalar och vilka tjänster som ingår. Visual voicemail lär du tex inte få utan ett riktigt abonnemang.

Sant . Men det är väl också det enda i nuläget. Är ju visserligen en bra funktion, men jag använder aldrig min röstbrevlåda.

Baron, jag har en kompis som bor i Berlin. Han hade en iPhone från USA som han hackade med iJailbreak, och som han använde i Tyskland. Senare så valde han att återställa den och installera den med ett T-Mobile abonemang och det var inga problem. Så det finns en chans att det kommer att fungera även i Sverige.

(Jag säger hade, för att numera så har jag den. Igen hackad med iJailbreak.)

Det är en sjukt intressant fråga, eftersom med tanke på dollarsn värde.
Kan tänka mig att det kommer vara ca det dubbla priset för en iPhone här.
Visual Vociemail kan jag verkligen klara mig utan om det inte går att teckna ändå.
Vi får väl se hur det är med övriga ev nya tjänster.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-26 18:19

Men man får fortfarande inte nån garantireparation utfört på dom här i Sverige, så den biten faller hur som hälst.

• Medlem
  • International user
  • 2008-04-26 18:29
Ursprungligen av smurf:

Men man får fortfarande inte nån garantireparation utfört på dom här i Sverige, så den biten faller hur som hälst.

Är det inte worldwidegaranti?

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Är det inte worldwidegaranti?

Yes!!

Nope.
Till skillnad från iPod och bärbara maskiner kan du bara få garantiservice i de länder iPhone har lanserats.

Ursprungligen av ohennig:

Nope.
Till skillnad från iPod och bärbara maskiner kan du bara få garantiservice i de länder iPhone har lanserats.

Ja, och i situationen i pratar om har den ju lanserats här.

Ursprungligen av theplague:

Ja, och i situationen i pratar om har den ju lanserats här.

I samma situation; finns det länder där den ännu inte lanserats så är det fortfarande inte worldwide-garanti.

Ursprungligen av smurf:

Och det har du fått vartifrån?

• Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-26 18:57

Kan man köpa en Amerikansk Iphone hacka den sönder och samman, sen när allt är klart återställa den till ursprungsläge och tecka ett AT&T abonnemang (om man bor i USA förstås).

Om ja, så borde det vara som bjelkeman sa, återställ telefonen till 0 sen gör vad du vill med den när den väl släpps i Sverige.

Det kan då bli lite svårt att få garanti för en telefon som aldrig varit på marknaden om dom hoppar över nuvarande och släpper Iphone (3G) i Sverige som första telefon.

Ceamon:
Nu pratar vi ju om nya iPhonen, inget annat.
Dom verkar ju hoppa den gamla iPhonen över hela världen dessutom.

• Medlem
  • Örebro
  • 2008-04-26 19:13
Ursprungligen av theplague:

Ceamon:
Nu pratar vi ju om nya iPhonen, inget annat.
Dom verkar ju hoppa den gamla iPhonen över hela världen dessutom.

Gör vi?

Jag läste Baron's Spekulationsunderlag om huravida Apple kommer behandla dom gamla nuvarande Iphonenen som finns i Sverige och bjelkeman's kompis erfarenhet om hur en hackad Iphone fungerar även efter den blivit återställd.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-04-26 22:20

Vad jag vet, så faller garantin på dom som evt. kommer att sälja telefonen, dvs Telia, Telenor, Tre, eller vem det nu kan tänkas bli. Så dom kommer säkert att kolla om du har köpt telefonen av dom innan dom tar in den för reparation.

Ursprungligen av smurf:

Vad jag vet, så faller garantin på dom som evt. kommer att sälja telefonen, dvs Telia, Telenor, Tre, eller vem det nu kan tänkas bli. Så dom kommer säkert att kolla om du har köpt telefonen av dom innan dom tar in den för reparation.

Nixpix, garantin faller alltid hos tillverkaren i slutänden. Om du inte som kund själv väljer att höra av dig till en återförsäljare, t ex Telia. Du kan altså ALLTID höra av dig direkt till tillverkaren av produkten och kräva din garantirätt där.

I Iphone-fallet blir det iaf knivigt och jag tror inte vi som köpt våra från USA kan förvänta oss någon som helst garantireparationer eller liknande från Apple i Sverige.

Tror ni att man kan kunna koppla in telefonen i itunes synka med den svenska versionen av programet och sedan "endast" låsa upp den om man inte har ett iphone abboneman. Den jag är ute efter är att få en skarp version av programvaran och sedan endast upplåst så att jag kan använda mitt Tele2 abb?

• Medlem
  • 2008-04-27 18:10
Ursprungligen av sirandrew:

Tror ni att man kan kunna koppla in telefonen i itunes synka med den svenska versionen av programet och sedan "endast" låsa upp den om man inte har ett iphone abboneman. Den jag är ute efter är att få en skarp version av programvaran och sedan endast upplåst så att jag kan använda mitt Tele2 abb?

Det kan man ju redan i dag. Det är ju exakt så det går till, med exempelvis ZiPhone.

1
Bevaka tråden