Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SB-600 vs SB-800

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Har en D300.)

Tänkte införskaffa en blixt. Har aldrig fotat med en extern blixt, men skulle gärna lära mig! Valet står mellan SB-600 eller SB-800. Vilken av dessa är det bästa valet? SB-800 är ju dyrare än 600:an, vad får man för de pengarna? Snabbare sync?

Har försökt jämföra de tekniska specificationerna men inte kommit fram till särskilt mycket.

Tacksam för diskussion!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-26 09:10

sb-800 har ett extra batteri som gör att den laddar upp blixten snabbare, den har bättre ledtal och inte minst, den kan styra andra sb-600 blixtar. I ditt fall så kan redan D300 styra andra blixtar samt ha 2grupperingar.

Om du har råd att lägga ut de extra pengarna på en sb-800 så tycker jag du ska göra det.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-27 14:32
Ursprungligen av covent:

sb-800 har ett extra batteri som gör att den laddar upp blixten snabbare, den har bättre ledtal och inte minst, den kan styra andra sb-600 blixtar. I ditt fall så kan redan D300 styra andra blixtar samt ha 2grupperingar.

Om du har råd att lägga ut de extra pengarna på en sb-800 så tycker jag du ska göra det.

Precis !!! men SB-600 kommer man rätt långt med och man kan ha ett gäng av dem!
en del fotografer som kör stileben macro små prylar o sånt.. kör även SB-400..

Skälv har jag några Sb-800 och det är för ledtal o lite mer styrka med en massa
blixt pangande.. Mer riktad proffs blixt för snabba resultat..

och med D300 kan man syra även blixtarnas exp/comp från Huset trådlöst
mycket smidigt ..
Tog faktiskt en macro bild i dag ! Just med en upplättning SB-800 dock bara en
o väldigt nära på -1EV..;)

http://www.flickr.com/photos/trisen_swe/

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-26 09:46

I vilka sammanhang har du tänkt använda den externa blixten? Jag har ingen erfarenhet av extern blixt, knappt ens med den inbyggda. Men min fråga kanske preciserar bättre vilket val som är bra.

Fick en del tips igår av medlemmen Trisen i en annan relaterad tråd. Verkar smidigt med upplättningsblixt som både kan användas i dåliga ljusförhållanden eller vid t ex stark/direkt motljus. Fram till igår visste jag inte ens att man använde blixt även när det var för ljust. Haha.

Mitt direkta svar hade varit att gå på den dyrare. Även om du inledningsvis inte behöver alla smarta funktioner, så har den bättre grundfunktioner.

Men jag tror inte att du kommer att bli besviken med en SB-600 som verkar väldigt bra och är även rekommenderad av andra. Och skulle det visa sig längre fram att du växer ur den snabbt, så kan du ju använda den som en "slav" till en framtida SB-800.

Så, med andra ord missar jag inte särskilt mycket om jag istället köper en SB-600? I vilka situationer skulle jag tjäna på att ha en SB-800 istället för en SB-600? Det är lite så jag får tänka! Just nu lutar det åt den billigare.

Snygga rosor!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 19:32

med sb800 blixten får du med en bouncer och filter vilket du inte får med i sb600, så ska du köpa dessa löst så röknamed 500kr till (och jag är säker på att du kommer vilja köpa en bouncer vilket går på runt 300kr) det du förlorar med en sb600 är att du får en svagare blixt, plus snabb uppladning om du vill fota snabbt med blixt, plus att du missar strobeffekten som sb800an har, jag anännder den ibland för att se hur skuggorna kommer se ut

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-27 19:42

misthv: Det är svårt att ge dig något vettigt svar med så lite fakta om ändamålet med blixten. Men om du köper SB-800 så har du framförhållning för tänkbara ändamål.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-27 23:59

Bounsern är ok men mjölkar mycket ljus ..

mjölklådan,, svårt att få en dir koll på var ljuset infaller.. kan bli grymt soft o ojämt.
Sb-800 är top blixt men nog inget måste för den lungt lunkande (kreativitets) fotografen.. men behöver du alla dom där extra finnesserna ?!?

SB-600 är shysst!

Och en Mjölkburk som vi kallar den behöver inte vara org ,, finns många substitut o lösningar ... tänkte mest för dom som vill hålla i plånboken..

Dock jag jobbar rätt kreativt så SB-800 är mina blixtar!! men testat 600 samt 400

• Medlem
  • Piteå
  • 2008-05-07 21:44

en annan blixt att kolla på är Metz Mecablitz 58, sjukt fin blixt som jag är grymt nöjd med.
ledtal 58, dubbla blixtrör, ett stort vridbart och ett fast mindre. vann "eisa best product 2007"

har det mesta som Sb800 men är 500 kr billigare och har ett extra blixtrör... mina 5 ören.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58AF1N

Det blev en SB-600. Är väldigt nöjd!

1
Bevaka tråden