- megakratos
- Medlem ●
- Borås
Hej.
jag undrar om jag skulle kunna få lite hjälp med vad man ska tänka på när det gäller att starta en enskild firma.
jag studerar och har under senaste 1,5 åren jobbat lite sporadiskt med 3d-visualisering, inredning, musikmixning och lite annat inom arkitektur, inredning, design mm.
nu har jag fått mitt första lite större uppdrag och eftersom jag tänkt läsa till arkitekt till hösten och misstänker jag under studietiden kommer göra en hel del mer liknande saker så tänkte jag att det nog vore praktiskt att starta en enskild firma.
Främst för att jag med det nya uppdraget som referens nog kommer kunna få en hel del liknande jobb men också för att jag kommer behöva inhandla en del prylar (läs macbook pro (dregel dregel))
finns det någon som har erfarenhet av detta och som kan ge mig lite tips på vad jag måste tänka på i fråga om:
-registrering mm
-namnval
-in och utgående moms
-inköp
-bankgiro
-fakturering,
(hur gör man och vad är ett lämpligt timpris för 3d visualisering och planering?)
-bokföring, bokslut
-marknadsföring, hemsida, visitkort... allt sånt
tack på förhand
//simon
Låter som om du behöver en hel starta eget-handbok.
Men ett tips kan jag i alla fall ge, om du inte redan kan den biten bra: anlita en redovisningsbyrå som tar hand om bokföring och deklaration åt dig och ser till att allt blir rätt. Det brukar blir några tusenlappar varje år, men det är väl investerade pengar upplever jag som varken kan, vill eller orkar sätta mig in i den biten.
haha, så illa är det inte. jag håller på att läsa in mig på så mycket jag kan. men jag vill mest ha lite tips om sånt man kanske inte hör om i skatteverkets och bolagsverkets information. så att man slipper gå på onödiga nitar och få oförutsedda utgifter osv.
tack för tipset, jag känner ett par revisorer som jag kan vända mig till och tänker att det måste ju rimligtvis räcka.
så att man slipper gå på onödiga nitar och få oförutsedda utgifter osv.
En sak man kan råka ut för om man inte håller koll på ekonomin fullt ut är att man betalar in sin summa till Skatteverket varje månad, men sedan när man gör deklarationen så visar det sig att man tjänat mycket mer och därför får en stor skatteskuld.
Har man en liten firma som växer varje år i omsättning så är det rätt vanligt eftersom den summa Skatteverket vill ha in är baserad på tidigare deklarerad inkomst.
Har man full koll på alla siffror är man förstås förberedd på det och har betalat in extra på skattekontot i god tid. I en perfekt värld.
Har man en liten firma som växer varje år i omsättning så är det rätt vanligt eftersom den summa Skatteverket vill ha in är baserad på tidigare deklarerad inkomst.
Har man full koll på alla siffror är man förstås förberedd på det och har betalat in extra på skattekontot i god tid. I en perfekt värld.
Just det. Du betalar ett schablonbelopp månadsvis och så sätter du in momsen från 'extrajobben'. Och så lite därtill.
Voìla -du får en nätt slant tillbaka till Jul. Tvångssparande eller julklapp? You name it.
Jag har enskild firma i 9 år snart och det har fungerat bra.
Arbetar bara privat ca en dag i veckan så är inte helt beroende att få uppdrag och det är naturligtvis mycket skönt.
Några enkla tips:
Var tydlig med vad du kan erbjuda, smalna gärna av och specialisera dig.
Gör en bra hemsida, skaffa proffsiga visitkort (dela ut dom ofta) och ha en mobiltelefon med trevligt meddelande på telefonsvararen och gärna ett Guldnummer (500 kr för ett jättebra nummer)-jag har en mobiltel bara för firman och blandar inte ihop med den privata mobiltel eller min tjänstemobiltel.
Skaffa en revisor som gör både din deklaration och din bokföring, kostar mig ca 3.000 kr per år, värt pengarna som "föregående talare" har sagt.
Var inte för billig även om du är ny företagare. Inte för dyr heller.
Tänk på att du kan skicka in preliminär självdeklaration hur ofta som helst när din inkomst ändras.
Ha kul ! Det är roligt att vara sin egen.
-registrering mm
Bolagsverket.se
-namnval
Ditt eget funkar, annars får du väl hitta på nåt, som beskriver(typ) det du vill göra, eller det du vill förmedla till uppdragsgivare
-in och utgående moms
På all faktureríng lägger du på moms med 25%, detta är din utgående moms, på allt du köper har du ett visst momsbelopp (20%) detta drar du av från utgående moms, mellanskillnaden ska du betala
Som EF gör man det en gång per år, alternativt månadsvis, men då måste det registeras.
Skaffa momskonto, så att du inte eldar upp dina momspengar, många som trillar på det.
-inköp
Köp det du behöver och INTE en pinal mer, om du har pengar nog att plocka en tre eller fyra löner, så kan du shoppa lite, men inget onödigt.
-bankgiro
Prata med banken
-fakturering,
(hur gör man och vad är ett lämpligt timpris för 3d visualisering och planering?)
Mellan 400 och 1500 beroende på hur vass och hur snabb du är.
-bokföring, bokslut
get help!
-marknadsföring, hemsida, visitkort... allt sånt
Skaffa bara det du behöver. Visitkort är viktigt, riktiga visitkort, dvs tryckta, inte digitalskit, bra kort är ett måste (det är dock bra att ha råd) Typografera upp det bara, skit i logga osv så länge.
Marknadsför dig om du behover, och kom ihåg att det inte finns någon reklam som är bättre än en nöjd kund, använd dig av dom.
Hemsida, börja med att skapa en portfolio, med ex.vis dreamweaver så kan du bygga ut den sen., Det viktiga är att visa saker du gjort, inte varflr du startade firman
tack så mycket för tipsen. vad gäller mobil och revisor så kommer företaget inte ha tillräcklig omsättning för att jag ska ha råd med det. dock känner jag som sagt ett par revisorer som kan hjälpa mig med bokföringen.
"Var inte för billig även om du är ny företagare. Inte för dyr heller."
näe, det låter vettigt. men vad är ett rimligt pris för 3dvisualisering, konsultverksamhet och liknande? 200kr/h?
tack för tipsen. vad menar du när du säger momskonto?
jag antar att du syftar på att jag måste hålla koll så att jag har pengar att betala med om jag måste betala mellanskillnaden på in och ut moms vid årsslutet... men hur menar du att man gör rent praktiskt?
tack för tipsen. vad menar du när du säger momskonto?
jag antar att du syftar på att jag måste hålla koll så att jag har pengar att betala med om jag måste betala mellanskillnaden på in och ut moms vid årsslutet... men hur menar du att man gör rent praktiskt?
Man kan få ett extra konto hos banken, så att man sätter av pengar varje månad, typ
Jag känner igen resonemanget att omsättningen är för liten för att skaffa professionell revisorshjälp. Jag tänkte så själv en gång i tiden och har ångra mig. Den dagliga bokföringen kan du säkert lära dig sköta själv. Det finns bra vägledningar som du kan se tidigare i den här diskussionen. Däremot skulle jag råda dig att åtminstone ta hjälp när det gäller det första bokslutet och den första deklarationen, även om du tycker att din verksamhet är blygsam.
Har kört enkild firma i 15 år. har aldrig känt behov av någon utomstående som hjälper med byrokrati/bizniz/ekonomi. Har troligtvis sparat många många tusen kronor på att göra allt själv - vilket jag tycker är enkelt och för mig har det krävt liten arbetsinsats.
Har tre polare som också kör helt eget race - inga revisorer etc - och dom har det gött dom också.
För aktiebolag är det ju en annan femma förstås.
Har kört enkild firma i 15 år. har aldrig känt behov av någon utomstående som hjälper med byrokrati/bizniz/ekonomi.
jag känner lite likadant, särskilt som omsättningen troligtvis kommer vara max 30k/år. jag känner som sagt en revisor som hjälper mig och skulle det skita sig så får jag lämna iväg det.
jag tänker ha hård koll på ekonomin men skulle jag mot förmodan åka på restmoms osv så kommer det inte röra sig om mer än några tusenlappar, vilket min privatekonomi klarar. 3000 kr/år för bokföring mm är väldigt mycket pengar i min värld, iaf de första åren.
växer företaget så att bokföringen blir krångligare så kommer jag då ha råd att lämna bort den.
30k! Kör på. Köp utrustning eller res upp stålarna. Spara alla kvitton och kvitta momsen när du gör din inkomstdeklaration nästa år. That's it.
jag känner lite likadant, särskilt som omsättningen troligtvis kommer vara max 30k/år. jag känner som sagt en revisor som hjälper mig och skulle det skita sig så får jag lämna iväg det.
jag tänker ha hård koll på ekonomin men skulle jag mot förmodan åka på restmoms osv så kommer det inte röra sig om mer än några tusenlappar, vilket min privatekonomi klarar. 3000 kr/år för bokföring mm är väldigt mycket pengar i min värld, iaf de första åren.
växer företaget så att bokföringen blir krångligare så kommer jag då ha råd att lämna bort den.
30k! Kör på. Köp utrustning eller res upp stålarna. Spara alla kvitton och kvitta momsen när du gör din inkomstdeklaration nästa år. That's it.
okej, låter bra. företaget ska som sagt mest vara ett namn och ett sätt att fakturera lite uppdrag som jag gör under studietiden. inget jag ska leva på, inte ens på 10%.
Har kört enkild firma i 15 år. har aldrig känt behov av någon utomstående som hjälper med byrokrati/bizniz/ekonomi. Har troligtvis sparat många många tusen kronor på att göra allt själv - vilket jag tycker är enkelt och för mig har det krävt liten arbetsinsats.
Det bygger nog på att du kan bokförings- och deklarationsbiten bra från början, eller har ett intresse för det. Och då är det ju en annan femma.
Men om man tycker att den biten känns tung och tråkig kan det vara värt att ha hjälp utifrån och koncentrera sig på att göra det man är bra på. Om jag kan jobba och fakturera dom timmarna jag sparar på att få hjälp så kan det rent av vara en vinstäffär för mig. (Plus att jag kanske sparar pengar tack vare bättre kunskaper om hur man smartast bokför och deklarerar.)
Nu verkar det i och för sig handla om en väldigt liten omsättning i det fallet som tråden handlar om och då kanske det är overkill. Men ska man försöka leva på det kan det kännas mer värt.
30k var inte så mycket, men tänk på hur du skriver in siffrorna på blanketterna till maff... eehr, skatteverket.
Om du skriver att du kommer omsätta 30k per år så kommer de kräva skatten från dig efter tre månader, så ta hjälp av dina vänner som är revisorer vid registreringen.
30k var inte så mycket, men tänk på hur du skriver in siffrorna på blanketterna till maff... eehr, skatteverket.
Om du skriver att du kommer omsätta 30k per år så kommer de kräva skatten från dig efter tre månader, så ta hjälp av dina vänner som är revisorer vid registreringen.
okej. som sagt, jag kommer omsätta max 30k. troligtvis runt 10-15, kanske mindre, första året.
Jag ska fråga dem om allt som har med registreringen att göra. tack för hjälpen!
Och även Starta eget.se.
Kör egen (hobby-)firma sedan 10 år och har en mycket blygsam omsättning, några 10 papp per år.
Använder bokföringsprogram med inbyggd kund- och leverantörs-hantering (UniBas) och har mycket god hjälp av det. Har anlitat revisorshjälp bara några få timmar totalt under årens lopp, bara för att få koll på att jag fattat galoppen med bokföringen och deklarationen. Hur suspekt det än kan låta, så tycker jag numera att bokföringen är rätt kul! Ett bra, effektivt programhjälpmedel, för att hantera egna ocn andras fakturor och betalningar är värt guld! Det program jag använder är ett bra stöd för att hålla koll på vad jag sålt, hur mycket tid jag fakturerat och vart pengarna tar vägen.
Om man inte är hysteriskt rädd för pappersarbete så kan man, om man är eftertänksam, klara all bokföring och deklaration på egen hand. På skatteverkets hemsida kan man hämta ned mycket vettig information.
Hos Björn Lunden (www.blinfo.se) kan man köpa mycket vettiga böcker om egen firma, om bokföring och om de nya reglerna för förenklat bokslut.
Viktig, som någon sade: ≈Köp inte mer prylar än vad du verkligen behöver≈.
Helt rätt: Allt därutöver är att klassa som inköp av leksaker!