Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surf funkar plötsligt inte med edge

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2008-04-27 14:01

Rent krasst är det väl iPhone som inte är riktigt duglig. Jag surfar med samma abonnemang på Macen nu, och det är inga problem. Det känns inte som att Telia är skyldiga att anpassa sig efter defekta telefoner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-28 09:52
Ursprungligen av stfm:

Rent krasst är det väl iPhone som inte är riktigt duglig. Jag surfar med samma abonnemang på Macen nu, och det är inga problem. Det känns inte som att Telia är skyldiga att anpassa sig efter defekta telefoner.

Eller är det Telia som har EN defekt DNS (10.0.0.1)?
Din mac kanske använder sig av den ANDRA DNS:en (10.0.0.2)?

Kanske Telia ska låta bli att pilla på saker som fungerar?!?

Har felanmält till Telia.
Har också provat fixen och det gick väldigt smidigt och nu rullar EDGE igen, vilket är skönt, tack för de goda tipsen!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-04-27 17:38

hur lyckas alla följa guiden?
Jag fastnar när jag ska ansluta till telefonen genom ssh. hur vet jag vad det ska vara för användarnamn och lösenord?
steg 3 i lösningen för edge på http://hackint0sh.org/forum/showthread.php?t=34740

anv.namn: root
lösen: alpine

Om du har fler undringar om just SSH, sök på forumet!

• Medlem
  • 2008-04-27 17:50

"login as root" är lite förvirrande ... hur gör man det i den mobila terminalen?

• Medlem
  • 2008-04-27 18:07

Någon som genomfört guiden, kan ni inte säga exakt hur man utför steg 3? Söka på forumet hjälper inte.

Så här gjorde jag, tog en hel del letande för att hitta på diverse sidor utanför 99.se, så här en guide som förhoppningsvis hjälper en del!

1. Hämta hem BSD Subsystem och OpenSSH i Installern, om ni inte redan har det.
2. Hämta hem sourcen http://www.iphone.org.hk/attach/24828-iopendns.plist i Installern.
3. Installera det som nu lagts till kallat "DNS Fix".
4. Lägg iPhonen mot ett wifi-nätverk, se till att den inte går i vila.
5. Kontrollera iPhonens IP-adress under Wifi, genom att klicka på den blå pilen vid det nätverk du är ansluten till.
6. Använd något form av program som kan koppla upp sig via SFTP, jag använder Transmit.
7. Ange följande för att komma åt Iphonen:
Server: <din iphones ip>
Användare: root
Protkoll: SFTP
Port: 22
Lösenord: alpine
8.Öppna filen dnsip.txt som ligger under /System/Library/SystemConfiguration/Kicker.bundle
9. Lägg till de två IP-numrena på en varsin i rad i txt-dokumentet, 10.0.0.1 och 10.0.0.2 på en varsin rad. Spara.
10. Lägg tillbaka dokumentet under /System/Library/SystemConfiguration/Kicker.bundle och avsluta SMTP kontakten.
11. Starta om telefonen och surfa med Telia Edge!

• Medlem
  • 2008-04-27 18:45

Enastående enkel beskrivning, Jocke. Tack, nu funkar det!

Fattar inte vad problemet egentligen bestod i men lösningen fungerade utmärkt, tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-27 21:11

Har försökt att refresha Installern ett antal ggr men inget händer.
Är deras server nere? Vill gärna ha detta löst tills imorgon.
Ingen som laddat ner iopendns.v2 som man kan få låna lite?

Min användning sedan jag fick iPhone:
Sent: 60.9MB
Received: 405MB.

Edit: har felanmält. De säger att flera har ringt och en felanmälan är nu upprättad.

Senast redigerat 2008-04-28 09:57

Telia har två dns:er:

Primär: 10.0.0.1
Sekundär: 10.0.0.2

Om man ansluter till telias nät tilldelas man båda DNS:erna via DHCP-servern. Nu tycks problemet vara att den primära, 10.0.0.1, har gått ner alt. tappat kontakten med Telias Edge-nätverk. En normal DHCP-klient har ju fått båda DNS-adresserna och klienten kan då enkelt och automatiskt växla över till den sekundära DNS:en igen. Iphone tycks dock inte göra det utan håller endast kvar vid den primära DNS:en.

Nu fungerar EDGE i min iPhone igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-28 11:32

Min med, det var ju fint att det bara tog tre dygn för dom att fixa det.
Man börjar ju förstå hur den där e-posten kunde försvinna för så många.

• Medlem
  • Luleå
  • 2008-04-28 15:11

Jo det är ju lite anmärkningsvärt att det ska ta över två dagar att upptäcka och fixa en illa fungerande DNS. Jag kan ju tycka att deras övervakningssystem borde upptäckt felet rätt så omgående.
Men de kanske tycker att det räcker med att det fanns en "secondary DNS" som ju tydligen funkat hela helgen. Så delvis beror ju vårt strul på att iPhone (och för min del också W880i) inte funkar som de(n) ska.

Själv har jag bytt tillbaka till Telias DNS:er nu, men behåller "iopendns"-filerna på telefonen till den dag 10.0.0.1 behagar packa ihop och gå hem igen.

• Medlem
  • 2008-04-28 15:28
Ursprungligen av json:

Själv har jag bytt tillbaka till Telias DNS:er nu, men behåller "iopendns"-filerna på telefonen till den dag 10.0.0.1 behagar packa ihop och gå hem igen.

Hur bytte du tillbaka? Spelar det någon roll?

• Medlem
  • Luleå
  • 2008-04-28 18:19

Nja.... enklaste sättet är nog att köra "uninstall" på "DNS fix" om man installerat den via installern (enligt inlägg 4 i tråden på hackint0sh).

Men då tas alla filer bort.

Jag gjorde såhär istället:
- Starta terminalen på iPhone.
- Gör cd till /System/Library/SystemConfiguration/Kicker.bundle
- Kopiera filen "Kicker.xml" till t.ex. "Kicker.xml.odns"
- Kopiera filen "Kicker.xml.original" till "Kicker.xml"
- Starta om telefonen.

Då körs inte längre iopendns, d.v.s man får Telias DNS:er.
Behöver man nån gång gå tillbaka till opendns är det bara att kopiera Kicker.xml.odns till Kicker.xml och starta om.

Jag skummade bara igenom opendns'en men såg det inte ut som att den enbart valde dns2 om inte dns1 funkade och tvärtom? Den kör ju fortfarande de dns'er man ställer in den på, tex telias?

• Medlem
  • Luleå
  • 2008-04-29 10:11

Jag uppfattade det så att opendns används om man upptäcker att DNS är nån av de IP-nummer som anges i dnsip.txt, d.v.s vare sig de svarar eller inte.

Men jag kanske uppfattade fel?

Felia, är det någon som någonsin blivit förvånad över att de inte har koll?

Bevaka tråden