Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om rätt minnen till MacBook Pro (juni 2007)

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hedemora
  • 2008-01-01 15:41

Tjenare! Antar att vilka SO-DIMM DDR2 PC-5300 (667MHz) minnen som hellst passar i MacBook pron?

Har andra generationens MBP (den före Santa Rosa). 2.16GHz. Då är 3GB max va?
Eller vinner man något på 2x2GB?

Ursprungligen av emil.s:

Tjenare! Antar att vilka SO-DIMM DDR2 PC-5300 (667MHz) minnen som hellst passar i MacBook pron?

Har andra generationens MBP (den före Santa Rosa). 2.16GHz. Då är 3GB max va?
Eller vinner man något på 2x2GB?

Antar att vilka SO-DIMM DDR2 PC-5300 (667MHz) minnen som hellst passar i MacBook pron?

- Ja

Kolla minneskonfigurationen på tex komplett eller crucial för att se vad ditt moderkort klarar max.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 14:54

Vad tror ni om dessa?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334243
http://www.webhallen.com/prod.php?id=67865

Ska köpa ny MBP, men har redan en MBP (Core Duo) sedan november 2006.
Passar de minnen som MBP Core 2 Duo levereras med i min gamla MBP Core Duo? I så fall är det ju bäst att köpa nya datorn som den är med 2x1 Gb, plocka ur dem och sätta dem i gamla burken och ge till frun, samt fixa nya (2x2 Gb) till nya burken.

Ursprungligen av NOW!S:

Vad tror ni om dessa?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=334243
http://www.webhallen.com/prod.php?id=67865

Ska köpa ny MBP, men har redan en MBP (Core Duo) sedan november 2006.
Passar de minnen som MBP Core 2 Duo levereras med i min gamla MBP Core Duo? I så fall är det ju bäst att köpa nya datorn som den är med 2x1 Gb, plocka ur dem och sätta dem i gamla burken och ge till frun, samt fixa nya (2x2 Gb) till nya burken.

- Hej, ingen av dom du länkar till funkar till laptopar. Dom är till stationära datorer.
Du ska ha SO-DIMM.

- Kika på vad jag har skrivit tidigare och kolla på länkarna som har varit uppe tidigare som fått ok. Det är bra priser på dom.

- Ja. Du kan växla minnen mellan den nyare och äldre MBP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 17:53

Va, bra. Tack för hjälpen. Och tack för att du checkade länkarna. Hade varit retfullt att köpa fel...:tveksam:

Någon kunnig som har lust att plocka fram de bästa/mest prisvärda, minnena till den nya Macbook Pro'n?

Är det 2x2GB som gäller om man vill maxa? Corsair Value Select SO-DIMM DDR2 PC5300/667MHz CL5 2GB??

Edit: Är det möjligt att sätta in 800Mhz i de nya, kanske inte ens finns?

Senast redigerat 2008-02-27 00:33
Ursprungligen av alomolife:

Någon kunnig som har lust att plocka fram de bästa/mest prisvärda, minnena till den nya Macbook Pro'n?

Är det 2x2GB som gäller om man vill maxa? Corsair Value Select SO-DIMM DDR2 PC5300/667MHz CL5 2GB??

Edit: Är det möjligt att sätta in 800Mhz i de nya, kanske inte ens finns?

Det är 667MHz som gäller fortfarande på dom nya:

Specen är enligt följande:
(two SO-DIMMs) 667MHz DDR2 memory (PC2-5300) (200 pin)
- Max 4GB RAM.

Corsair och Crucial är billiga och bra.

Bra sida att kolla upp info om minnestyper:
http://www.crucial.com/

Välj under dropdownmenyn dom valen du vill ha så ser du full spec.

Mvh /manne

Hela tråden är väl full av rekommendationer? TPH har Transcend och Corsair för 367 kr. Det är bara att leta i denna tråd.

--jalle

Ursprungligen av alomolife:

Någon kunnig som har lust att plocka fram de bästa/mest prisvärda, minnena till den nya Macbook Pro'n?

Är det 2x2GB som gäller om man vill maxa? Corsair Value Select SO-DIMM DDR2 PC5300/667MHz CL5 2GB??

Edit: Är det möjligt att sätta in 800Mhz i de nya, kanske inte ens finns?

Promenerade in på Elgiganten idag och fick betala 399 kr för ett 2 GB-minne.

Kingston KVR667D2S5/2G

Är det nån som vet vad som skiljer Corsairs ValueSelect och Kingstons ValueRAM minnen mot deras vanliga, oftast lite dyrare minnen?

Har sett att Kingston har livstids garanti på deras vanliga.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-09 21:42

OK, vad är det för RAM-minnen som gäller för MacBook Pro?

Macoteket säljer minnen som dom säger enbart passar i MBP C2D och dom kostar mer än "vanliga" ddr2 sodimm 667 Mhz från Kingston.

Min kollega kör standard-Kingston i sin MBP C2D och det funkar utmärkt. Vad ska man köpa? Varför finns det minnen som enbart passar i MBP och varför kostar dom mer?

Nu har du nog missuppfattat något...

Om du tittar på Macotekets webb så ser du att de säljer samma minnen till MB och MBP. Det står "DDR2 SO-DIMM (667 MHz) 2048 MB (2GB) lågprofilsminne som enbart passar Macar med Intel Core 2 Duo-processor" (http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=944646&product_id=1013370)

Dvs. det står inte att de bara passar till MBP.

--jalle

Ursprungligen av Rasmus:

OK, vad är det för RAM-minnen som gäller för MacBook Pro?

Macoteket säljer minnen som dom säger enbart passar i MBP C2D och dom kostar mer än "vanliga" ddr2 sodimm 667 Mhz från Kingston.

Min kollega kör standard-Kingston i sin MBP C2D och det funkar utmärkt. Vad ska man köpa? Varför finns det minnen som enbart passar i MBP och varför kostar dom mer?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2008-03-10 09:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Nu har du nog missuppfattat något...

Om du tittar på Macotekets webb så ser du att de säljer samma minnen till MB och MBP. Det står "DDR2 SO-DIMM (667 MHz) 2048 MB (2GB) lågprofilsminne som enbart passar Macar med Intel Core 2 Duo-processor" (http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=944646&product_id=1013370)

Dvs. det står inte att de bara passar till MBP.

Ah, jag skrev dåligt. Jag är helt med på vad du skriver.
Men är man låst till just sådana ram-minnen eller kan man köpa vilka DDR2 SO-DIM som helst?

Som det står i denna tråd
(two SO-DIMMs) 667MHz DDR2 memory (PC2-5300) (200 pin) - Max 4GB RAM.

Du behöver inte köpa de som Macoteket skriver om, du behöver bara köpa SO-DIMM enligt spec oavsett fabrikat. Jag har Transcend i min burk

--j

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2008-03-16 11:03

Så denna fungerar felfritt då?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2048SOKDDR667

Finns det bättre moduler än dessa? CL5 är inte imponerande direkt.

Jag köpte idag 2st:

"Kingston DDR2 SO-DIMM 2048MB CL5 Non-ECC, 1.8V, 256Mx64 PC2-6400 (800mhz)"

Efter fysisk installation av de bägge minnena i min Macbook blev allt stendött. Sleeplampan lyser med fast sken, men inget händer alls. Jag fick ta ut dem och stoppa in de gamla igen. Då funkade allt som vanligt. Är jag bortgjord?

DDR800 ska funka, men din Macbook klockar ner dem till 667 MHz.

Är du säker på att de verkligen satt fast ordentligt? Det krävs en del kraft för att trycka in dem.

Ska prova igen imorgon, men jag provade verkligen. Kan de vara paj?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-03 10:48

Jag velar mellan dessa paren.

Komplett.se - Kingston ValueR DDR2 SO-DIMM PC5300 2048 MB CL5, Non-ECC, 1.8V, 256Mx64, 200pin

Komplett.se - Kingston DDR2 HyperX SO-DIMM PC5300 4GB, KIT of 2x2GB, CL4-4-4-12, 200pin

Enda som skiljer är att de billigare bara har CL5 jämfört med CL4 på de som är några hundra dyrare. Finns ju denna prisskillnad inom de flesta tillverkare där de har har en modell som är dyrare. Frågan är egentligen om det är värt de extra pengarna?

Ursprungligen av landen:

Jag velar mellan dessa paren.

Komplett.se - Kingston ValueR DDR2 SO-DIMM PC5300 2048 MB CL5, Non-ECC, 1.8V, 256Mx64, 200pin

Komplett.se - Kingston DDR2 HyperX SO-DIMM PC5300 4GB, KIT of 2x2GB, CL4-4-4-12, 200pin

Enda som skiljer är att de billigare bara har CL5 jämfört med CL4 på de som är några hundra dyrare. Finns ju denna prisskillnad inom de flesta tillverkare där de har har en modell som är dyrare. Frågan är egentligen om det är värt de extra pengarna?

Ta den billigare. Och lägg skillnaden på ngt roligare. tex. Ut med tjejen och ät

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-03 19:07
Ursprungligen av Emanuel L:

Ta den billigare. Och lägg skillnaden på ngt roligare. tex. Ut med tjejen och ät

Hehe du har en poäng, men är fortfarande nyfiken på skillnaden. Men beställer nog de billiga ändå.

Ursprungligen av landen:

Hehe du har en poäng, men är fortfarande nyfiken på skillnaden. Men beställer nog de billiga ändå.

Om du nu vill lära dig ngt så är wiki din vän
CAS latency - Wikipedia, the free encyclopedia

"Lower CAS latency is better (higher performance), but the difference between CL4 and CL5 may not be noticeable, unless you are a hardcore gamer and a few extra fps in a game makes a difference."

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-02-21 16:21

Vem vet?

Sitter med min MBP/2.33/2GB667/ och vill upp till 4GB på bästa sätt??

Surt som f.. christoopher sitter/satt i samma banor.:confused:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-04 16:10

Läser på Kingstons hemsida att de bara rekommenderar vissa av deras minnen till apple. Så antar att alla 5300 667MHz inte funkar helt hundra.

Kingston Technology Company - Kingston Memory Search - Search Results for:

En anna intressant sak är att Kompletts guide för att ta fram minne till min MacBoob Pro talar emot Crucial egens guide. Enligt Komplett ska dessa fungera bra Komplett.se - Crucial DDR2 SO-DIMM PC5300 2048MB CL5, Non-ECC, 1.8V, 256Mx64, 200pin

Men enligt Crucial egna hemsida är det en annan modul som gäller, och denna kommer inte fram som alternativ när jag väljer min datormodell.

Senast redigerat 2008-11-04 16:57

Men kör på kompletts, som använder crucials har jag för mig.
Funkar inte det så kan du reklamera o hänvisa till deras lilla guide

Sitter med samma problem som jag såg någon tidigare i tråden hade. Köpte kingstons 800mhz minnen idag men datorn blir stendöd (ja dom sitter i ordentligt). Borde inte macen klocka ner minnena till 667?

Bevaka tråden