Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tror jag sparade över en nyare fil. Jag är kokt, va?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hjälp,

För att hålla jeremiaden kort så tror jag att jag har lyckats spara över en nyare fil med en äldre med samma namn. Jag hade gjort klart dokumentet dagen innan, men när jag skulle öppna det var det en två veckors gammal version (vilket jag ser i infon). Inte en skymt av den nyare versionen i spot light.

Jag jobbar i Sibelius, som är ett notskrivningsprogram, och den sparar back ups i en speciell folder. Detta hade funkat om jag inte hade jobbat med ett annat dokument emellan, för nu har detta dokument fyllt upp alla fyrtio back up platserna. Lagen om alltings jävlighet.

Önskar att jag hade en time machine, men sitter i Tiger och i klistret...

Jag är rätt rökt va? Ska jag sluta ödsla tid på att försöka hitta det nyare dokumentet eller börja trolla med fötterna och deadline i stället? Eller finns det någon lösning, som inte inbegriper CSI?

mycket sömniga hälsningar,

Valfrid

Senast redigerat 2008-04-28 11:27

Jag tror kanske den enda hjälpen jag skulle kunna få i detta läge är att någon med erfarenhet på området säger:
–Du är rökt, tyvärr. Ödsla inte mer tid på att försöka fixa fram dokumentet. Drick kaffe och börja jobba.

Du har nog dragit korrekta slutsatser, ja.

• Medlem
  • 2008-04-28 12:49

För det mesta är det inte värt att försöka reparera dokument öht om det inte är väldigt snabbt gjort. Har man gjort det en gång innan, kan man ju för det mesta göra det en gång till. Enda gången det är intressant att försöka återskapa filer är när t ex bilder, som man inte kan "göra om", har gått förlorade.

Ursprungligen av stfm:

För det mesta är det inte värt att försöka reparera dokument öht om det inte är väldigt snabbt gjort. Har man gjort det en gång innan, kan man ju för det mesta göra det en gång till. Enda gången det är intressant att försöka återskapa filer är när t ex bilder, som man inte kan "göra om", har gått förlorade.

Så det går ändå? Jag tror det säkert skulle ta längre tid för mig än att skriva om det hela, men eftersom det gäller orginalmusik som gått helt förlorad skulle det vara värt att försöka, om inte så efter att det har lugnat ner sig...

Jag hade för mig Norton gjorde något liknande, men då gällde det att ha det installerat innan tabben...

• Medlem
  • 2008-04-28 15:31

Ibland går det, men man behöver specialprogram och det finns inga garantier. Så fort man skriver till disken finns en risk att man skriver över gammal data. Skriver du över en annan fil är risken enorm, och referensen till filen har förmodligen dessutom försvunnit. Man får gå in på rätt låg nivå för att återskapa den.

Ursprungligen av stfm:

Ibland går det, men man behöver specialprogram och det finns inga garantier. Så fort man skriver till disken finns en risk att man skriver över gammal data. Skriver du över en annan fil är risken enorm, och referensen till filen har förmodligen dessutom försvunnit. Man får gå in på rätt låg nivå för att återskapa den.

Tack för informationen.

Jag får köra på kaffet och den Lutheranska "i arbetet glädjen".

( )

Beklagar

EN lösning framöver kan vara att uppgradera och använda Time Machine.
Köp en extern 500GB drive och klica igång Time Machine.

Backup for the rest of us...

Detta har räddat mig flera ggr redan...

Ursprungligen av Goflorp:

EN lösning framöver kan vara att uppgradera och använda Time Machine.
Köp en extern 500GB drive och klica igång Time Machine.

Backup for the rest of us...

Detta har räddat mig flera ggr redan...

Tur att jag lugnat ner mig, annars skulle du få oväntat besök och en time capsule i planeten...

Skämt åsido, det är definitivt värt för mig att investera i det. Det verkar som ALLA måste lära sig den hårda vägen...

Ursprungligen av Valfrid:

Tur att jag lugnat ner mig, annars skulle du få oväntat besök och en time capsule i planeten...

Skämt åsido, det är definitivt värt för mig att investera i det. Det verkar som ALLA måste lära sig den hårda vägen...

Jag menade absolut inte att skriva dig på näsan på ngt sätt.
Själv HAR jag lärt mig den hårda vägen.

HUR man löser Backup är en hel vetenskap i sig.

En del skriver ut brötet på DVD-skivor (skall jag göra) andra kör backupprogram varje natt (jag), andra åter kör Time Machine (jag igen)....

En gång i tiden hörde jag om en nutty professor på Chalmers som mailade sig själv och som bilaga angav sin egen hårddisk. drag and drop på Macen fixade då att ALLTING som låg på den hårddisken bifogades... (På den tiden 40MB kanske).
Så han hade en säkerhetskopia på Mail-servern...

Kul att du nämner "jeremiad" (biblisk klagovisa av prof Jeremiah)

Jag råkar heta så.... Jeremiah

Grejen är att jag faktiskt är duktig på att säkerhetskopiera. Backar upp hårddisken en gång i månaden ifall att den skulle krascha. Men just sådana här små missöden är svåra att gardera sig emot. Time machine kan nog vara medicinen, i och med att den funkar lite annorlunda...

Nu ska jag ha mer kaffe. Den blir en mycket lång natt. Men färdig med 7 sidor av 32...

1
Bevaka tråden