Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamt och instabilt mobilt bredband! :(

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag skriver detta i förhoppningen att få hjälp och att få höra kring era ev. liknande erfarenheter.

Jag har ett e220 modem från 3 som ska vara uppgraderat till Turbo 3G(7.2Mbps) och jag har en MacBook Air med OS X 10.5.2.

Efter _många_ vändor med 3 kundservice så fick vi till slut mitt mobila bredband att fungera.
Det krävde dock att jag installerade Huawei app från 10.4-paketet och sedan drivarna från 10.5 paketet. Ok, nu är jag uppkopplad iaf.
Men så långsamt!
Jag har försökt ladda hem tre torrents i ett dygn nu (Tomato som klient). Jag har sällan sett en hastighet över 40kbps. Vid något vackert ögonblick så nådde jag 150kbps men då hängde sig modemet.

Så instabilt!
Det mobila bredbandet tycks inte klara av att hålla uppkopplingen uppe mer än 5-15 minuter. Sen ser det ut som att jag är uppkopplad men det är jag inte. Då får jag ta ut modemet, stoppa in igen och koppla upp på nytt.

Ska det vara så här långsamt och instabilt eller har jag otur med något problem som går att åtgärda?

Tacksam för all feedback

40kb borde du ändå vara nöjd med men testa att ställa in så du BARA kopplar upp dig mot 3G, inget gprs o skit. Läste att bytena mellan banden gör att uppkopplingen saktar ner. Gjorde så själv på mitt Telenor och det gick avsevärt fortare.

Ursprungligen av BeachMagnus:

40kb borde du ändå vara nöjd med men testa att ställa in så du BARA kopplar upp dig mot 3G, inget gprs o skit. Läste att bytena mellan banden gör att uppkopplingen saktar ner. Gjorde så själv på mitt Telenor och det gick avsevärt fortare.

Ok, bra tips.
Jag hittar ingen sådan inställning. Minns du var den fanns?

Jag har ett program som heter Globetrotter Connect och i dess inställningar väljer jag att bara använda 3G. Försökte installera Huawei för att testa min svärfars mobila men fick det inte att fungera, så vet tyvärr inte hur programmet fungerar.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-04-28 12:48

Är inte mobilt bredband "långsamt och instabilt" per definition? Är inte detta ett normalläge? Handen på hjärtat...

Det skulle jag inte vilja påstå, jag har snitt på 2mbit iaf och fungerar alldeles utmärkt vare sig jag är i Göteborg eller ute på landet.

Ursprungligen av mjg:

Är inte mobilt bredband "långsamt och instabilt" per definition? Är inte detta ett normalläge? Handen på hjärtat...

• Medlem
  • TÄBY
  • 2008-04-28 14:14

3 har bara 3G så då ingår inte GPRS /Edge så det behövs inte ställas om.

Dum fråga.. varför kör man torrent över mobilnätet, du är bakom NAT om jag inte minns fel dels är det långa fördröjningar och inte designat för torrent som är ett program som kan ta död på de mesta grejerna dock inte beroende på överföringshastigheter utan på stort antal samtida anslutningar.

Mobil smalband är för att läsa mail och surfa 99.se.

Ursprungligen av Erik_J:

3 har bara 3G så då ingår inte GPRS /Edge så det behövs inte ställas om.

Dum fråga.. varför kör man torrent över mobilnätet, du är bakom NAT om jag inte minns fel dels är det långa fördröjningar och inte designat för torrent som är ett program som kan ta död på de mesta grejerna dock inte beroende på överföringshastigheter utan på stort antal samtida anslutningar.

Mobil smalband är för att läsa mail och surfa 99.se.

True. Så här är det i väntan på mitt comhemmodem...

Det värsta med det mobila "bred"bandet är dock inte hur långsamt det är, det är att det går ned var 10e minut. Då går det ju inte att lämna för nedladdning...

• Medlem
  • 2008-04-28 16:27

Det är grannen som drar ner din bandbredd för att du fildelar på hans uppkoppling.

• Medlem
  • TÄBY
  • 2008-04-28 17:20

Har du testat hur stabilt det är om du stänger allt vad torrent och startar om dator och modem.

Ursprungligen av Erik_J:

Har du testat hur stabilt det är om du stänger allt vad torrent och startar om dator och modem.

Utan torrents har jag nu varit uppkopplad 1:45 timme så det var genast en stor förbättrng

• Medlem
  • TÄBY
  • 2008-04-29 19:43

Ska du köra torrent så ställ in klienten för väldigt få totalt antal anslutningar och att du ligger bakom NAT.

1
Bevaka tråden