Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

sata vs sata2

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rookie-fråga (så jag ber om överseende): har en G5:a med 2*2,0-processor med SATA-hårddisk och funderar som bäst på att köpa ny hårddisk och min fråga är: fungerar både SATA och SATA2-diskar i burken eller är det olika kopplingar eller något annat som skiljer som gör att endast SATA skulle fungera. Vet inte om det är som med USB och USB2 att det endast är hastigheten som skiljer.

Så: nu är jag "outad" ;=D

Tacksam för svar!

Det finns fler skillnader än hastighet, men vet du inte om dem så kommer du inte heller att sakna dem.

Det är dock inga problem för dig att stoppa i Sata2-diskar i din G5. Det enda som händer är att du inte kan utnyttja den högre hastigheten som Sata2 erbjuder (en nackdel som inte ska överdrivas då en vanlig 7200rpm-disk ändå inte kan leverera mer än 70-80MB/sekund och Sata teoretiskt klarar 150MB/sekund).

Wikipedia har en rätt så bra genomgång av Sata om du är intresserad.

ok. Tack för rekordsnabbt svar! Tolkar det som att jag iaf inte tappat något på det även om jag inte kan utnyttja den till max. Har du eller någon annan tips på någon viss hårddisk - 1 TB eller 750 GB - så är det välkommet. Även tips på minnen är välkommet: http://www.99.se/power-macintosh-mac-pro/238402-v-rt-att-installera-mer-minne-i-g5.html

1
Bevaka tråden