Det tog två dagar, men jag lyckade! Yeay me!
Jag hade en massa konstiga problem och det visade sig att det som alltid är bra att läsa innantill i felmeddelanden... Du kan skippa till rubriken lösningen nedan, om du inte har lust att läsa "storyn".
Jag startade nämligen med att ladda hem och installera Apple Developer Tools och dessa har kommit i en nyare version.
Några tabbar jag gjorde när jag följde guiden som länkas till i första inlägget i denna tråd:
1. Jag hade förmodligen en för ny version av Apple Developer Tools.
2. Jag hade Leopard 10.5.4 också lite nyare än vad guiden och de olika filerna verkar ta hänsyn till.
3. Glömde installera X11 SDK.
4. Läste inte mina felmeddelanden ordentligt. Fixen visade sig vara oerhört enkel... Nja, allt man kan är ju enkelt...
5. Provade en massa irrvägar innan jag kom fram till rätt svar (tex provade jag att istället följa guiden i form av PDF-fil hos topicdesk, vilket inte hjälpte av naturliga skäl (förklaras nedan).
Provade även att kombinera de två guiderna då jag såg att de har lite olika kommandon för det krångliga configure-kommandot. Provade även den varianten som Martin använde sig av för att få det att fungera på Intel (vilket jag alltså inte har).
Provade även med nyare versioner av PHP-sourcen 5.2.5 istf 5.2.4.
Provade massa "tips" från kommentarerna.
Inget hjälpte.
Mitt felmeddelande:
Guiden fungerar utan felmeddelanden för mig fram till: (3. Getting and installing the GD Graphics Library extension):
När jag kör kommandot make så forsar det förbu lågt räknat 800 km med text i terminalen och det hela slutar med:
powerpc-apple-darwin9-gcc-4.0.1: /usr/X11/lib/libpng12.0.26.0.dylib: No such file or directory
lipo: can't figure out the architecture type of: /var/tmp//ccuhLcN9.out
make: *** [gd.la] Error 1
nickfury:gd root#
Det där felet (det står ju GCC 4.0.1 i det) fick mig att tro att jag hade både för ny version av Apple Developer Tools, så jag installerade allt möjligt i mappen packages på Developer DVD, inklusive support för 10.3.9, UNIX Development, X11 SDK (igen), GCC 4.0, GCC 4.2 osv. Massa kul helt enkelt!
Sedan insåg jag, och det är sådant som får en att börja med heroin, det är ju en sökväg den inte hittar!
/usr/X11/lib/libpng12.0.26.0.dylib
Så jag öppnade den mappen och den ser ut så här:
Här är hur smart jag är: När jag ser att mappen innehåller alias med olika namn som är versionsnummer, så får det mig att försöka installera mera packages ur Apple Developer Tools och hoppas att jag får in andra alias med andra versionsnummer, alltså rätt versionsnummer!
Men den gubben gick inte...
Lösningen:
Markera det alias som heter libpng12.0.24.0.dylib, högerklicka, välj visa original. Ojdå, det som markeras är en fil som ligger lite längre ner I SAMMA MAPP. Grejt!
Så jag duplicerar libpng12.0.24.0.dylib och döper om aliaset till libpng12.0.26.0.dylib. Börjar om med installationen från punkt 3 i guiden och presto! Det funkade.
Så nu vet ni!
Så nu ser samma mapp ut så här:
Och detta är min belöning:
Två dagar! Och man undrar varför datorerna inte haft någon större effekt på effektiviteten i näringslivet!