Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac dominans på reklambyråer

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eller?

Det har ju varit ett faktum länge. Så även i den totala grafiska världen.

Men hur ser det ut idag? Jag har hört talas om en byrå som är helt PC-baserad.

/Kenneth

Den översättningsbyrån vi jobbar med, Teknik Text, använder sig av Windows. Jag vet inte om de bara använder Windows eller även för Mac.

De byråer vi har kontakt med jobbar med Mac och Quark.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-10 15:12

Seriösa byråer kör mac, oseriösa kör PC...

Dominansen är relativ hög då supporten är mindre på macarna. Allt det vanliga är bättre på macarna i form av typsnitt, färg programvaror.

Jag vet två byråer i malmö som satsa på PC för några år sedan. De fick snällt krypa tillbaka till korset.

jag vet ett reproföretag som slängde ut macarna 98. De var envisa och trodde verkligen på sitt koncept. De var 22 anställda då de körde mac. Efter två år var de över 40 pers och hade tre tekniker på heltid som bara höll allt i rullning... De fick även inför tvåskift...

PR-byråer och lite annat löst är däremot ganska "otrona"... Men det är ju enklare att få tag på en PC än mac på SIBA...

Allvar Kenneth? En reklambyrå som är helt PC baserad? Låter som en legend av typen "The Beach" eller jakten på "De vises sten", eller "Eldorado" och "Atlantis".... Jag skulle - helt ärligt - vilja se vad den reklambyrån gör.

(skillnaden är förstås att Eldorado, Atlantis, The beach och De vises sten alla vore BRA saker att hitta, till skillnad mot att hitta en helt PC baserad reklambyrå. Exemplet ovan är bara avsett att åskådliggöra likheten med hur svårt det b-o-r-d-e vara att hitta något av liknande slag)

Mattias

Dom enda "byråerna" jag hört talas om, som enbart kör PC, är enmans(fåmans)bolag där ägaren råkat ha en PC, nåt MS-program och tron att han kan göra annonser eller annat reklamarbete.
M.a.o. Låt oss bli reklammän.

Glömde nästan, han har köpt balla glasögon också till alla på firman...

Jag har frilansat för en firma i 4 år. Där det är hälften-hälften. Fast det mesta av slutproduktionen görs i PC.

Fast INTE av mig

/Kenneth

Man är nog rätt fördomsfull ändå. Så fort jag hör att en person i andra änden av telefonen använder sig av PC så utgår jag omdelebart ifrån att den personen är helt inkompetent.

Tyvärr så bekräftas ofta mina fördommar av kommentarer som:
-Vad hette det sa du? EPS???
-Quark XPress, nä jag kör med Publisher...
-Upplösning? Ja du, det står 72 dpi, är det bra???
-Jag får inte upp den här filen du skickade i något program, det är nog något fel på din Mac. Va, måste jag packa upp filen först???

Jag vill passa på att be om ursäkt till alla er kompetenta PC-användare där ute, men ni tar knappast åt er av denna kritik heller...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Mattias Bengtsson -:
Allvar Kenneth? En reklambyrå som är helt PC baserad? Låter som en legend av typen "The Beach" eller jakten på "De vises sten", eller "Eldorado" och "Atlantis".... Jag skulle - helt ärligt - vilja se vad den reklambyrån gör.

Trams! Jag skulle vilja påstå att det enda som skiljer mac från PC idag är hur man arbetar med sin dator. Det kan knappast finnas så värst många program för Mac som inte finns för PC längre, som används på en reklambyrå eller tidningsredaktion.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Det kan knappast finnas så värst många program för Mac som inte finns för PC längre, som används på en reklambyrå eller tidningsredaktion.

"Photoshop utvecklades först för Mac OS, men nu har vi nått den punkt där Windows-användarna är fler än Mac-användarna. Windows har knaprat åt sig 60-70 procent av marknaden. I den traditionella grafiska industrin är skillanden mindre, men Mac-användarna är även där i minoritet."

Säger Kevin Connor i Cap & Design, nummer 5/2002.

Joachim!

"Trams!"

Kalla det vad du vill - frågan kvarstår - känner du till någon reklambyrå som arbetar enbart på PC så får du gärna säga till. Vill du å andra sidan bara slå ned på mitt inlägg så får du gärna föklara det också om du känner för.

/M

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Mattias Bengtsson -:
Vill du å andra sidan bara slå ned på mitt inlägg så får du gärna föklara det också om du känner för.

Ditt inlägg säger att de byrårer som jobbar med i Windows är sämre än andra byrårer. Så behöver det inte vara. Programmen är likadana och finns för både Mac OS och Windows. Skillanden är, som Joacim skriver, hur man jobbar med sin dator.

En byrå som bara jobbar i Windows (om den finns) behöver inte vara sämre än någon annan.

Men frågan kvarstår. Finns det någon sådan byrå? Och varför gör de det i sådana fall? Windows suger väl?

Är inte det vanligaste att projektledare och copywriters har PC och AD´s och originalare använder Mac?

Enligt vad jag har sett/hört (min pappa är copywriter, och inbiten PC-användare)

Ciryon

Christian!

"Ditt inlägg säger att de byrårer som jobbar med i Windows är sämre än andra byrårer."

(inte i det citat av mig som Joachim använder sig av)

Mitt inlägg har för avsikt att illustrera svårigheten i att hitta en sådan byrå, vars existens jag betvivlar - även om Kenneth har hört talas om en. Jag har - tvärtemot vad du skriver ovan - INTE sagt att en sådan presumtiv byrå skulle vara sämre. Huruvida det skulle vara "bra" eller "inte bra" att hitta en sådan reklambyrå kanske återstår att se. I min definition av "bra" anser jag att alla mina exempel ovan är bättre att hitta än en reklambyrå som enbart kör PC - kanske är det till och med bättre att hitta Eldorado än en reklambyrå som bara kör Mac.

MVH Mattias

  • Oregistrerad
  • 2002-07-11 13:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Är inte det vanligaste att projektledare och copywriters har PC och AD´s och originalare använder Mac?

På de reklambyråer där vänner jobbar på så finns oftast bara två PCs. Det är administrationen och den som sysslar med webutveckling som har en.... Så har jag upplevt det på nästan alla ställe jag har varit och sökt jobb hos.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:

En byrå som bara jobbar i Windows (om den finns) behöver inte vara sämre än någon annan.

Behöver inte, men troligtvis är den sämre. Reklambranchen har historiskt sett haft mycket mer Mac än PC. Det härstammar förmodligen från tiden då de bästa grafiska programmen nästan enbart fanns på Mac (t.ex. Photoshop, Quark). Visst, nu finns programmen även på PC och det är ju mycket mer ekonomiskt att köpa en PC om den ändå ska göra exakt samma sak som Mac´en. Men en byrå som använder Mac tycker jag visar tecken på erfarenhet.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-13 15:25

Själva sitter vi på vår reklamfirma och jobbar på 10 mac och 3 PC...kombinationen behövs, inte minst då man jobbar med webbsidor som BÖR kollas i samtliga miljöer innan de läggs ut på nätet. Vi gör också en hel del administartion på PC, men däremot är allt bildskapande givetvis genererat i macmiljö!

Om man tittar på våra kollegor och samarbetspartners så har iallafall 60% mac som huvudarbetsmiljö - och ibland de som jobbar med PC så har iallafall över hälften TVINGATS gå över från mac av företagsledningen...

:rolleyes:

1
Bevaka tråden