Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WiFi nätverk med både fast och trådlöst?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har en fråga som jag inte kan hitta svaret på här på forumet.

Jag har precis fått mitt FON WiFi router. I vår familj har vi tre datorer med fasta (icke trådlösa) anslutningar genom en D-Link DI-604 hub.

Nu undrar jag om jag skall kunna komma åt min iPhone som är ansluten via FON routern genom D-link hubben, med min fast kopplade PC med WinSCP eller Filezilla genom nätverket, trots att min PC inte har någon trådlös anslutning?

Försökte hela kvällen igår utan framgång,...så jag tror att problemet är att alla datorer som skall kommunisera skall vara anslutna i ett bara trådlöst nätverk?.....eller....?

Min iPhone är identifierad av FON routern, och det fungerar fint med WiFi anslutningen, men den hittas inte av någon annan dator i nätverket.

Har SSH installerat på iPhonen,..och det är aktiverat .

Senast redigerat 2008-05-02 01:44

Datorn behöver inte köras på WIFI.
Beskriv hur du går tillväga när du försöker SSH:a in i iPhonen.
Tänk på att första gången man ansluter nekas man först och den fortsätter etablera kontakt med iPhonen och detta sedan tar någon minut. Man ska alltså till en början inte avbryta bara för att Filezilla säger att det inte går att ansluta.

Hej,

Jag har WiFi och SSH aktiverat i Boss Prefs
Skriver in IP nummret, root, alpine och port 22 i FileZilla

FileZilla gör tre försök om vardera 15 sekunder att ansluta.Och det ser ut så här: (har bara xat IP siffrorna)

Status: Ansluter till xxx.xxx.xx.xxx:22...
Svar: fzSftp started
Kommando: open "[email protected]:22...
Fel: Network error: Connection timed out
Fel: Kunde inte ansluta till servern
Status: Väntar på att försöka igen...
Status: Ansluter till xxx.xxx.xx.xxx:22...
Svar: fzSftp started
Kommando: open "[email protected]:22...
Fel: Network error: Connection timed out
Fel: Kunde inte ansluta till servern
Status: Väntar på att försöka igen...
Status: Ansluter till xxx.xxx.xx.xxx:22...
Svar: fzSftp started
Kommando: open "[email protected]:22...
Fel: Network error: Connection timed out
Fel: Kunde inte ansluta till servern

FON routern har egen DHCP och DNS server vilket gör att du från din iPhone bara kan komma åt datorerna på andra sidan FONen, men dom kan inte komma åt dig.

För att lösa detta så måste du brygga din FON router så att den använder den vanliga routers DHCP och DNS server.

Om du kollar IP:t på din iPhone så ser du att de liknanar följande siffror.
192.168.10.5
Din D-link router ligger förmodligen i ett annat nät, te.x 192.168.0.5.

Det finns en massa hack till FONen om du googlar lite.

Sök efter "bridge mode fon" så kommer du hitta nått.

Hmmm....

Nu förstår jag inte riktigt......

Gäller det bara om jag har dom andra datorerna med kabel anslutning genom D-Link? Varför pratar dom då om "connect to network" i beskrivningen? Är inte hela ide´n med ett nätverk att kunna komunicera mellan alla datorerna i nätverket?

Löser jag hela problemet om jag skaffar trådlösa nätverkskort till alla dom andra datorerna,...och skippar D-link?

Eller....har jag fått det om bakfoten?...:tveksam:

Hela ideen med FON är att du ska dela din anslutning, sedan har dom slängt in en extra anslutning som en bonus som är låst med hjälp av ett lösenord. Detta betyder inte att du kan komma åt de andra datorerna i nätverket.

De enklaste sättet är som sagt att brygga din FON router så att den agerar accesspunkt. Googla efter de ja skrev innan du kommer du hitta en massa.

Hej,

Har Googlat, men hittar bara en massa prat om att "ändra i scriptet". Har ärligt talat ingen aning vad dom pratar om....Så det verkar som att det får bli en "vanlig" trådlös router istället. En som alla datorer hemma kan ansluta till och komunicera genom.

Tack i allafall..:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-01 23:05

Tycker 15 sekunder låter lite väl kort, prova att låta den vänta minst 30 sekunder...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-01 23:02

Jag trot inte att du vill att alla som använder din fon anslutning kommer åt dina datorer. Alltså skapar FON ett eget nätverk. Dina datorer är i ett annat nätverk. Du måste som sagt göra att FON routern är en del utav ditt PC nätverk då kan du komma åt din iphone.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag trot inte att du vill att alla som använder din fon anslutning kommer åt dina datorer. Alltså skapar FON ett eget nätverk. Dina datorer är i ett annat nätverk. Du måste som sagt göra att FON routern är en del utav ditt PC nätverk då kan du komma åt din iphone.

//Rob

Nja, inte riktigt.

Alla användare som använder FON_ ansluter sig till ett sk HOT LAN, det är ett nätverk med ett egen nätmask som avgränsar mot övriga nätet.

För att locka användare så slängde Fonero in två SIDD nätverk på FON routern, ett publikt (FON_) och ett privat. I princip så skulle de privata nätet bara kunna bryggas så att alla datorer använder DHCP och DNS servern i din befintliga router, men av ren lathet så har inte Fonero släppt en sådan mjukvara. Precis som jag skrev innan så finns det en massa guider och program som fixar detta, alltså så att du för ditt privata nät kan använda din "vanliga" DHCP server.

För att datorer ska kunna läsa mellan gateway(ar) så måste nätmasken ändras till 255.255.252.0 (192.168.1.1/24).

Jag förstår inte riktigt varför du skriver att användaren måste vara med i samma arbetsgrupp som FON för att kunna komma åt varandra..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-02 00:00
Ursprungligen av Linusstrom:

Nja, inte riktigt.

Alla användare som använder FON_ ansluter sig till ett sk HOT LAN, det är ett nätverk med ett egen nätmask som avgränsar mot övriga nätet.

För att locka användare så slängde Fonero in två SIDD nätverk på FON routern, ett publikt (FON_) och ett privat. I princip så skulle de privata nätet bara kunna bryggas så att alla datorer använder DHCP och DNS servern i din befintliga router, men av ren lathet så har inte Fonero släppt en sådan mjukvara. Precis som jag skrev innan så finns det en massa guider och program som fixar detta, alltså så att du för ditt privata nät kan använda din "vanliga" DHCP server.

För att datorer ska kunna läsa mellan gateway(ar) så måste nätmasken ändras till 255.255.252.0 (192.168.1.1/24).

Jag förstår inte riktigt varför du skriver att användaren måste vara med i samma arbetsgrupp som FON för att kunna komma åt varandra..

Jag menade att han måste vara i samma nätmask och det får han om FON är inkopplad i samma nätverk som PC nätverket. Visste inte att FON har två olika nätdelar vilket är rätt smidigt om man nu kan göra som du beskrev (en public nätverk och en privat inkopplat till ditt eget nätverks nätmask).

//Rob

FONen ändras inte om den kopplas in i samma nät som övriga nätet.

FONen ligger på nätet 192.168.10.1/24
De "vanliga" nätet ligger på 192.168.1.1/24

Man måste helt enkelt ändra nätmasken manuellt, men frågan är till vad...

Har skrivit till FON och frågat om dom kan hjälpa mig eftersom jag är orförande i bostadsrättsföreningen och kanske vill beställa fler "units".

Vi får väl se om dom kanske viker sig och hjälper till.

Fonero har ingen officiell mjukvara som gör de möjligt att brygga modemet.
Alla guider som finns på internet är "hacks" vilket inte Fonero själva gillar.

Jag gissar på att du kommer få ett svar om att det idag inte är möjligt, men att de kommer.

De svaret fick jag för ett år sedan.

Här är svaret jag fick från FON igår.

Menar dom att man verkligen kan communicera mellan datorerna hemma?

Förstår inte riktigt vad dom menar. Kanske någon kan klargöra?

Först mitt e-mail till FON och nederst deras svar

Hello,

I received my Fonera and extra antenna yesterday thank you.

However, I have some problems which I will share with you.

In my family we have three PCs and one iPhone. The idea for us to switch
from
wireconnected computers to wireless was the reason for me to order a FON
router for evaluation.

My question to you is: How can I connect all four units with the FON router
and also have
the possibility to communicate between all the units in my family. (SSH
connection)

It is of great importance that all computer units within a family can
communicate because I am evaluating the
FON possibilities for the whole appartment area of which I am a chairman of
the tenant-owner's association.

............................................................................................................................................................
Hello,

Thank you for contacting FON Customer Support.
In order to connect all PC's and other WiFi ready gadgets to the La Fonera router you should use the private signal (MyPlace) this signal's authentication and encryption methods by default are: WPA-WPA2/TKIP (respectively). So please ensure all devices connecting to the private signal are set to the same encryption and authenitcation methods, in case they dont support any (i.e. they just support WEP) you will need to perform certain customizations on La Fonera through its management console.

Best Regards,
FON Customer Care

Dom vill med andra ord att du ansluter alla datorer till de trådlösa nätet.

Svaret ja skulle vilja ha är hur man bryggar routern eller vilken nätmask man ska använda sig utav för att alla datorer ska kunna läsa från alla.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-08 08:59
Ursprungligen av Linusstrom:

Dom vill med andra ord att du ansluter alla datorer till de trådlösa nätet.

Svaret ja skulle vilja ha är hur man bryggar routern eller vilken nätmask man ska använda sig utav för att alla datorer ska kunna läsa från alla.

Logga in på FONs forum, där står "allt".
Deras router skapar två trådlösa nätverk, ett allmänt, som andra kan använda, och ett privat, som är krypteringsskyddat.
Ansluter du alla dina datorer till det privata nätverket, kan du nå alla dina datorer.

Ursprungligen av kenjon:

Logga in på FONs forum, där står "allt".
Deras router skapar två trådlösa nätverk, ett allmänt, som andra kan använda, och ett privat, som är krypteringsskyddat.
Ansluter du alla dina datorer till det privata nätverket, kan du nå alla dina datorer.

Hur skulle detta gå till då skribenten har x-antal trådbundna datorer och en iPhone som är inkopplad till det trådlösa nätet.

För dom som fortfarande inte har förstått hur nätet ser ut i dag så kommer här en kort förklaring.

Internet -->|10.0.0.1/24 |--Sladd--> Dator
Internet -->|10.0.10.0/24|--Wifi--> Dator

Enheterna som vill prata med varrandra ligger i olika nät.

Ursprungligen av Linusstrom:

Hur skulle detta gå till då skribenten har x-antal trådbundna datorer och en iPhone som är inkopplad till det trådlösa nätet.

För dom som fortfarande inte har förstått hur nätet ser ut i dag så kommer här en kort förklaring.

Internet -->|10.0.0.1/24 |--Sladd--> Dator
Internet -->|10.0.10.0/24|--Wifi--> Dator

Enheterna som vill prata med varrandra ligger i olika nät.

>>Linusstrom>> Jodå,..det är ju där skon klämmer. Men jag skall "skrota" FON routern. Dom har ett lite märkligt sätt att supporta på. Och det finns ju helt klart begränsningar i det systemet, även när jag gör alla datorerna trådlösa. Det finns så många andra öppna nätverk man kan hitta om man behöver.;)

>>kenjon>> Visst vet jag att det finns både ett öppet och ett privat nätverk att ansluta till. Har "dammsugit" FONs hemsida för info.:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-05-09 15:34
Ursprungligen av Linusstrom:

Hur skulle detta gå till då skribenten har x-antal trådbundna datorer och en iPhone som är inkopplad till det trådlösa nätet.

För dom som fortfarande inte har förstått hur nätet ser ut i dag så kommer här en kort förklaring.

Internet -->|10.0.0.1/24 |--Sladd--> Dator
Internet -->|10.0.10.0/24|--Wifi--> Dator

Enheterna som vill prata med varrandra ligger i olika nät.

Kör du 10.-nät är det ju class A, så då "ska" det ju vara /8 och då blir det samma nät...
IPnumren på näten går att ställa i FONroutern, du kan välja vad du vill. Eller bara sätta nätmasken till 255.255.0.0, då ligger de i samma nät....

1
Bevaka tråden