Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

id3 taggar funkar inte i itunes

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag blir sååå trött på itunes!

jag har en extern hdd med min musik. och i itunes har jag 3000 låtar som inte har nån artist lr album. och kollar man id3 taggen så står det bara spåretsnamn. men om man stoppar i min hdd i en pc och kör igång winamp så stämmer dom låtarna helt och hållet album artist osv. båda id3v1 och v2 står det samma saker i. varför blir det konstigt i itunes? jag har kört tagrunner och massa andra liknande prog men det ändrar ju inte taggen.

• Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-02 23:28

är det piratkopierad musik stämmer taggarna oftast inte, då får man duktigt sitta och ändra allt. Köper du musiken lagligt uppstår oftast inga problem. Du får helt enkelt välja själv om du tycker det är värt att ändra på 3000 låtar. Jag har själv ändrat på fler än så

men taggarna är ju rätt i winamp. men inte i itunes. lite skummt tycker jag

• Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-02 15:11
Ursprungligen av binleiden:

men taggarna är ju rätt i winamp. men inte i itunes. lite skummt tycker jag

Jag vet att denna fråga är gammal, men eftersom tråden helt plötsligt lever igen, hittade du någon lösning på detta problem?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2008-05-03 13:34

Gissning:
Vad är hårddisken formaterad i för format? NTFS, FAT32, FAT16.
ID3-taggversion, Teckentyp, ASCII eller ISO Latin-1

hm hårddisken är formaterad i NTFS. id3 taggversionen är både v1 och v2 teckentyp vetifan. vart kan man se de?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2008-05-03 21:57

Ingen aning. Man kan i iTunes konvertera ASCII till ISO Latin-1 och tvärtom men om hårddisken är NTFS-formaterad har man nog inte så mycket för detta då jag tror det är bara läsmöjlighet i Mac OS X för NTFS-formaterade diskar.

• Medlem
  • Thailand
  • 2010-08-01 16:54

Hakar på denna tråd som tycks ha sovit ett tag.
Jag köper musik från iTunes, den kommer då i m4a-format. Eftersom jag ibland behöver redigera den för att använda i min verksamhet (ideell men har avtal med STIM och SAMI) skapar jag en wav-version, den använder jag i Audacity för redigering. När jag sedan exporterar den tillbaka finns inga id-taggar med. Även om jag fyller i dem i Audacity försvinner de.

Har använt Song Sergeant och hittat en del men det finns kanske ett bättre sätt?

• Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-02 15:10
Ursprungligen av Stig R:

Hakar på denna tråd som tycks ha sovit ett tag.
Jag köper musik från iTunes, den kommer då i m4a-format. Eftersom jag ibland behöver redigera den för att använda i min verksamhet (ideell men har avtal med STIM och SAMI) skapar jag en wav-version, den använder jag i Audacity för redigering. När jag sedan exporterar den tillbaka finns inga id-taggar med. Även om jag fyller i dem i Audacity försvinner de.

Har använt Song Sergeant och hittat en del men det finns kanske ett bättre sätt?

En wav-fil har inte några ID3-taggar, eller, det finns iallafall ingen standard för det, så att de försvinner i en konvertering från/till wav är inte så konstigt.

• Medlem
  • Thailand
  • 2010-08-05 14:36

Jag har nu hittat en omväg som oftast löser problemet.

Vill först förtydliga att när itunes skapar en wav-kopia så finns taggarna kvar synliga på kopian. Men det verkar inte vara samma standard i itunes och i Audacity. Hade varit bra om det gått att ställa in någonstans.

Jag köpte Tune Up, TuneUp | Digital Music Management & Music Discovery for iTunes & WMP, för drygt 20 dollar (20% just nu). Genom att släppa upp till 500 låtar i taget i en ruta där kollar den mot sin egen databas och skriver in "rätt" taggar. Kan inte kolla att de stämmer, men de allra flesta av mina "spår1" är nu kvar med sina ursprungliga namn. Tycks vara värt pengarna.

OBS! Licensen gäller bara för en dator, om du aktiverar på en annan dator upphör den att fungera i den första.

1
Bevaka tråden