Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra om en eps-fil?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har en företagslogga som en vänlig själ gjort till mej, som eps fil och som jpg fil. Nu tänkte jag beställa etiketter med loggan på, och det företag jag kontaktat kan inte ta en eps-fil och jpg-filen är för liten. Hur gör jag för att få till en större jpg-fil utan att tvingas köpa photoshop som jag har noll användning för annars??? Provade med HP image edit men den ville inte öppna eps filen och förstoringen av jpg filen bev inte bra, den blev full av "fyrkanter" (- finns säkert nåt fint ord för det...) Hoppas nån kan hjälpa mej

Öppna den med Photoshop och spara som tex. TIF. Du kan nog också öppna den med Förhandsvisning i OS X och spara om den till PDF eller nåt annat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-04 20:50

Med förhandsvisningen görs den om till en pdf som du kan spara som t ex jpg

GraphicConverter http://www.lemkesoft.com/ (shareware men kan testas ett tag) öppna esp och gör det snabbt - kan sedan sparas i rätt upplösning/storlek/format

GIMP http://gimp.org/ (gratis) kan öppna esp-filer. (Det tar dock sin tid!) och de kan sedan sparas i önskad storlek/upplösning och format

• Medlem
  • 2008-05-04 21:41
Ursprungligen av Katinka:

GraphicConverter http://www.lemkesoft.com/ (shareware men kan testas ett tag) öppna esp och gör det snabbt - kan sedan sparas i rätt upplösning/storlek/format

Det är alltid fungerande med vissa begränsningar även om man inte betalar. (Om de inte har ändrat det.) Fullversionen kan mer, men är ganska billig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-04 22:11
Ursprungligen av Baron:

Det är alltid fungerande med vissa begränsningar även om man inte betalar. (Om de inte har ändrat det.) Fullversionen kan mer, men är ganska billig.

Nej, men det är fortfarande ett sharewareprogram, dvs man ska betala när man har testat det och vill ha det. Att de sedan inte satt någon tid för hur länge man får testa är en annan sak. Så man kan väl egentligen inte tala om någon "fullversion" kanske snarare registrerad version" .

Restriction: the unregistered version takes slightly longer to start and the batch processing function is disabled.

Nej, det var inte för att klanka ner - men jag är lite trött på att man inte betalar vad utvecklarna kräver. OK för freeware där har de sagt att de inte kräver betalning men övrig programvara tycker jag att man ska betala för, speciellt som det oftast är mycket små summor för mycket bra progam som i vart fall jag vill ska fortsätta utvecklas. Och så fick jag ju tillfälle att skriva vad som skiljer oregistrerad och registrerad version

Även om man inte har behov av Photoshop och därför inte vill köpa det så kanske Photoshop-express kunde vara något. https://www.photoshop.com/express/landing.html Förutom att det är gratis (!) så slipper man ladda ner och installera programmet

• Medlem
  • 2008-05-04 22:52

Nej, men det är fortfarande ett sharewareprogram, dvs man ska betala när man har testat det och vill ha det. Att de sedan inte satt någon tid för hur länge man får testa är en annan sak. Så man kan väl egentligen inte tala om någon "fullversion" kanske snarare registrerad version" .

Restriction: the unregistered version takes slightly longer to start and the batch processing function is disabled.

Nej, det var inte för att klanka ner - men jag är lite trött på att man inte betalar vad utvecklarna kräver. OK för freeware där har de sagt att de inte kräver betalning men övrig programvara tycker jag att man ska betala för, speciellt som det oftast är mycket små summor för mycket bra progam som i vart fall jag vill ska fortsätta utvecklas. Och så fick jag ju tillfälle att skriva vad som skiljer oregistrerad och registrerad version

Jag förstår och håller med. Iaf delvis.

Om Lemke tycker att det är viktigare att folk använder programmet gratis än att de vänder sig nån annan stans låter han folk göra det.
Om han trodde att folk skulle köpa programmet om det blev obrukbart efter en begränsad demotid skulle han säkert bygga in en sådan begränsning.
Jag tycker därför att det är befogat att tala om en gratisversion och en fullversion som kostar några dollar. Man behöver inte betala om man inte vill, men man får då inte alla funktioner.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 09:36

Om det är en företagslogotype så borde den rimligen komma från Illustrator eller kanske FreeHand. Alltså det är vektorgrafik, inte bitmap.

Du kan då köra den igenom Distiller för att få den som PDF eller be någon annan vänlig själ spara om den från Illustrator.

Om du omvandlar den från vektorgrafik till bitmap så blir den oskarp och dessutom begränsad i storlek. Vektorgrafiken kan ju förstoras eller förminskas obegränsat utan att tappa skärpa.

Janne

EPS brukar vara lite knepigt och fungerar oftast bäst med Adobe's egna produkter. Jag skulle i ditt fall ladda ner trial versionen av Photoshop från Adobe's sida och konvertera loggan till det du behöver. 30 dagar borde vara mer än tillräckligt för detta

http://www.adobe.com/downloads/

Ursäkta, men det var en märklig tryckare som inte kan ta eps-filer. Mitt förslag är att du kontaktar ett annat tryckeri, etiketter kan varenda digitaltryckare fixa.

Ursprungligen av Artrithr:

Ursäkta, men det var en märklig tryckare som inte kan ta eps-filer. Mitt förslag är att du kontaktar ett annat tryckeri, etiketter kan varenda digitaltryckare fixa.

He he, precis vad jag tänkte skriva. En tryckare som inte kan ta emot EPS är inte en riktig tryckare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 21:24

Kan bara hålla med, vad är det för tryckeri som inte klara av EPS, känns som att lämna bilen till en verkstad som inte kan fylla på vatten i kylaren...

Varningsflaggan i topp..

• Medlem
  • 2008-05-06 22:10

Känns mer som att gå till verkstan och be om en rundsmörjning och passa på att kolla choken...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-07 00:29

JA - bilanalogier, alltid kul! Men just din Baron förstod jag inte rktigt... Mitt bidrag:

Däckverkstan ber dig lossa lite på hjulbultarna innan du lämnar in bilen eftersom dom inte klarar av för hårt åtdragna muttrar...

• Medlem
  • 2008-05-07 07:05

Jag menar att det är lika omodernt att jobba med eps som att ha en bil om man rundsmörjer. Det gör man på en Volvo Amazon. Och hur många bilar har choke nu för tiden.

Att inte kunna ta en eps är som att inte kunna läsa floppydiskar...

Njae...

Ursprungligen av Baron:

Jag menar att det är lika omodernt att jobba med eps som att ha en bil om man rundsmörjer. Det gör man på en Volvo Amazon. Och hur många bilar har choke nu för tiden.

Att inte kunna ta en eps är som att inte kunna läsa floppydiskar...

Inte för att det tillför tråden så himla mycket men det finns faktiskt ganska många mindre tidningar etc som inte vill ha annat än eps (typ annonser). Det finns dessutom ganska gott om programvara som inte kan montera typ pdf- eller ai-loggor osv.

Vidare kan det ha sina fördelar att kunna ta även äldre grunkor. För några månader se'n kom en ny kund in med några Syquest 88:or, ALLT deras grafiska material låg på Syquest-skivor och efter det deras egen drive havererat hade de jagat runt hela Göteborg för att hitta någon som kunde ta emot sådana. (vi har fungerande Syquest såväl som Jaz- , Zip- och 3,5" floppydrivar i kassaskåpet, dock ej 5 1/4" eller 7"

F.ö. finns det rätt gott om rullande Amazoner kvar

Skicka den till mig

Om det inte löst sig, maila eps:en till mig på info@contextus.se så ska jag fixa en tryckbar pdf och tiff-fil samt en png för Office for free.O:-)

• Medlem
  • 2008-05-07 19:32
Ursprungligen av Artrithr:

F.ö. finns det rätt gott om rullande Amazoner kvar

Jo det är det jag menar. Och att de inte är speciellt moderna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 07:22

jag är i usa men kan inte bara nån här konvertera den det tar 30 sek

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 19:41

Fråga: Jag har ett antal gamla loggor och bilder i esp-format så vilket/vilka format jag ska konvertera dem till? Både för att vara lite säkrare inför framtiden och inte bli betraktad som en Volvo Amazon när jag kommer på min nya Kronancykel till tryckeriet

• Medlem
  • 2008-05-07 19:54

Inget format är evigt, men om jag skulle spara för att kunna trycka är illustrator-eps nog inte så dumt som arkivformat. Men jag skulle nog spara som illustrator-pdf.

Men det där vet andra betydligt bättre än jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-07 20:12

Om man ska spara som pdf, vad ska man då använda
- det inbyggda skriptet Arkiv -> Skript -> Spara dokument som PDF
- Arkiv -> Spara som -> Adobe PDF (pdf)
- Skriva ut, men i så fall med vilken PDF-inställning

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 17:10

Om du menar Illustrator grafik så kan du bara köra "Spara som..." och sen välja PDF som format, glom dock inte att kryssa i att den ska vara redigerbar.

För bilder är det TIFF i huvudsak om det är en vanlig bild, sen .PSD eller JPEG.

Janne

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 17:55

Janne, tack för svaret - det blir att sätta sig och konvertera filer

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 08:27

det går väl att göra många samtidigt? - typ alla.

Har du många så kan man som Tangen säger skapa script som processar hela mappar eller hela filstrukturer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 15:17

Tyst på er Tangen oc Taz_1999, lura mig nu inte att fortsätta ha en röra med filer jag inte vet vad det är!!!!!!!!!!!!

Jo, det är ett jättebra råd men jag har startat att gå igenom dem en och en och ge dem både nyckelord och bättre filnamn. Har hittat en hel del riktigt bra bilder som jag inte hade en aning om att jag hade. Så nu det ska nu bli ordning och reda här.

1
Bevaka tråden