Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DELL vs AAPL tio år senare.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Saxat ur Forbes:

"It was 10 years ago that Michael Dell, speaking before several thousand technology executives at ITxpo97 in Orlando, answered a question about what he would do if he were CEO of Apple with a remark he probably instantly regretted:

“What would I do? I’d shut it down and give the money back to the shareholders.” (link)

As others have noted, Apple’s (AAPL) market capitalization today is more than double that of Dell (DELL):

Apple: $140.4 billion

Dell: $62.27 billion"

Haha, jo den fick han ju äta upp. Men man får inte glömma att det var ett helt annat Apple då, det var mer att likna vid ett gäng yra höns i ett styrelserum än ett välskött IT-företag, så det kunde precis lika gärna ha slutat på ett helt annat sätt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 11:45

Nu är Apple värt 4x mer.. Men som Samuel säger..kunde gått helt annorlunda. Apple hade ingen iPod, inget Mac OS X (vi var fast i Mac OS 7.6), inget iMac osv. Tacka gudarna att S Jobs tog tag i och lyckades vända Apple.

Undrar hur det hade sett ut med Jean-Louis Gassée bakom spakarna och ett ombakat BeOS istället för Mac OS X. Det har ju iofs debatterats till leda.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 14:07
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Undrar hur det hade sett ut med Jean-Louis Gassée bakom spakarna och ett ombakat BeOS istället för Mac OS X. Det har ju iofs debatterats till leda.

Hade varit en katastrof. BeOS var ofärdigt på en rad ställen och saknade helt stöd för grundläggande funktioner på andra ställen. Jean-Louis Gassée istället för Steve Jobs...
Nu vaknar väl Nixon och ge mig stryk...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-05 14:51
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Gassée styrde redan då en stor del av hårdvaruutvecklingen och är delvis ansvarig för Apples nedgång då. Han var ju den som myntade uttrycket "50% or die" där han envisades att Apple endast skulle producera produkter som hade 50% marginal, allt annat var skit.
Han var ICKE intresserad av de sakerna som räddade apple till slut, innovationer och att lyssna på sina kunder...

Att han lyckades så bra med BeOS som det ända var i sina bästa stunder är ju ett under...

mvh
b0bben

PS:
iCon-boken och Apple Confidential 2.0 har massvis med godbitar om den eran.
Som t.ex det som är inte så känt om hur Gil Amelio vände på skuttan lite grann innan han fick sparken och skulden för allt. Det var egentligen killen innan som förstörde mest (kmr inte ihåg namnet just nu, har inte böckerna här)

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-05 15:49
Ursprungligen av b0bben:

Gassée styrde redan då en stor del av hårdvaruutvecklingen och är delvis ansvarig för Apples nedgång då. Han var ju den som myntade uttrycket "50% or die" där han envisades att Apple endast skulle producera produkter som hade 50% marginal, allt annat var skit.
Han var ICKE intresserad av de sakerna som räddade apple till slut, innovationer och att lyssna på sina kunder...

Att han lyckades så bra med BeOS som det ända var i sina bästa stunder är ju ett under...

mvh
b0bben

PS:
iCon-boken och Apple Confidential 2.0 har massvis med godbitar om den eran.
Som t.ex det som är inte så känt om hur Gil Amelio vände på skuttan lite grann innan han fick sparken och skulden för allt. Det var egentligen killen innan som förstörde mest (kmr inte ihåg namnet just nu, har inte böckerna här)

Man vet inte hur det skulle se ut med BeOS men jag tror att det var bra att det blev NeXT OS och inte BeOS. BeOS var inte klart. Alla demon som visades var endast systemet utan några extra program. Visst var det snabbt men så var MacOS 8 om man startade utan alla tillägg. NeXT var ett mycket mognare system och Steve Jobs bidrog nog också mycket till att det just blev NeXT.

Föregångaren till Gil Amelio var Michael Spindler.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 16:14
Ursprungligen av Robo-X:

Man vet inte hur det skulle se ut med BeOS men jag tror att det var bra att det blev NeXT OS och inte BeOS. BeOS var inte klart. Alla demon som visades var endast systemet utan några extra program. Visst var det snabbt men så var MacOS 8 om man startade utan alla tillägg. NeXT var ett mycket mognare system och Steve Jobs bidrog nog också mycket till att det just blev NeXT.

Föregångaren till Gil Amelio var Michael Spindler.

//Rob

Bra skrivet!

Ursprungligen av b0bben:

Han var ju den som myntade uttrycket "50% or die" där han envisades att Apple endast skulle producera produkter som hade 50% marginal, allt annat var skit.

"Fifty-five or die" var det. Alla bra slogans måste rimma ju.

Ursprungligen av b0bben:

iCon-boken och Apple Confidential 2.0 har massvis med godbitar om den eran. Som t.ex det som är inte så känt om hur Gil Amelio vände på skuttan lite grann innan han fick sparken och skulden för allt. Det var egentligen killen innan som förstörde mest (kmr inte ihåg namnet just nu, har inte böckerna här)

Du ska inte lita på det som står i iCon-boken. Den är ihoptotad av två tomtar som mer eller mindre har skrivit av andra källor (tex Moritz's "The Little Kingdom") och böcker (Deutschmans "The Second Coming of Steve Jobs") och sedan lagt till en grabbnäve fantasi om ditt och datt här och där. En av författarna var spökskrivare åt Gil Amelio vid hans försök till återupprättelse (Amelio "On the Firing Line: My 500 Days at Apple"). Att de inte vill att någon skugga ska falla över honom har nog inte så mycket med sökande efter sanningen att göra direkt.

Äh, får väl iklä mig rollen som Nixon då. Om personen bakom vet jag intet, men att BeOS skulle varit sämre som system sett tror jag verkligen inte på. Dock är det ändå tur att det blev UNIX, då UNIX hade stor utbredning och ganska många utvecklare som snabbt kunde hoppa på tåget, samt att det fanns ett klart sug efter en mogen desktopvariant av UNIX.

Men ett macifierat BeOS hade varit mums

Ursprungligen av acke:

Intressant. varför tycker du det? Vad i BeOS gjorde BeOS så bra tycker du?

Har verkligen ingen bra anledning, vet bara att när BeOS var i ropet tyckte jag att det var riktigt mycket före sin tid, både gällande gränsnitt som funktionalitet under skalet. Framförallt filsystemet var, och är, jäkligt bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 00:43
Ursprungligen av Leftrustle:

Har verkligen ingen bra anledning, vet bara att när BeOS var i ropet tyckte jag att det var riktigt mycket före sin tid, både gällande gränsnitt som funktionalitet under skalet. Framförallt filsystemet var, och är, jäkligt bra.

Så klart om man jämförde med Mac OS 7. Då fanns den en rad bra funktioner men jämför man med NeXTSTEP så är det en förlorare på det flesta punkterna utom just filsystemet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-05 19:30
Ursprungligen av Leftrustle:

Äh, får väl iklä mig rollen som Nixon då. Om personen bakom vet jag intet, men att BeOS skulle varit sämre som system sett tror jag verkligen inte på. Dock är det ändå tur att det blev UNIX, då UNIX hade stor utbredning och ganska många utvecklare som snabbt kunde hoppa på tåget, samt att det fanns ett klart sug efter en mogen desktopvariant av UNIX.

Men ett macifierat BeOS hade varit mums

Intressant. varför tycker du det? Vad i BeOS gjorde BeOS så bra tycker du? Det fungerade ju inte ens för flera användare. Nyfiken inte dryg.

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-05 21:29

BeOS hade bra demon men som sagt var inte klart. Vad jag tror var ett stort kriterium var att Apple ville inte ha ett nisch OS igen. NeXT var baserat på BSD vilket har utvecklats länge och är unix baserat.

Här är några BeOS demon från ca 99.

http://www.youtube.com/watch?v=9eMGbDJmgv0
http://www.youtube.com/watch?v=ticLQ4T_wVg

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Vad jag tror var ett stort kriterium var att Apple ville inte ha ett nisch OS igen.

Plus att man fick Steve Jobs istället för ett mellanting mellan en fransk tomte och en amerikansk clown.

1
Bevaka tråden