Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur rengöra sensor i 20D?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad ska man använda för att rengöra sensorn i en Canon 20D?
Jag har redan testat med luft och det hjälpte inte.

Har några svarta små suddiga fläckar som dyker upp på bilderna.
(Dom är inte på objektivet)

Det finns små "sensor swab" man kan använda för att göra rent sensorn - det gjorde jag på en EOS-1 för länge sen. Fungerar mycket bra.

Exempel: http://www.amazon.com/Photographic-Solutions-Sensor-Swabs-Pack/dp/B0001HMFIC

Här finns lite exempel:
http://www.99.se/digitalfoto/216182-reng-ring-ccd-cmos-p-digitalkamera.html

Tack

Ska kolla upp det där.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-30 13:57

Var försiktig när du fixar rent sensorn !! tryck luft inebär i bland att du skickar in smutsen på nåt annat tråkigt ställe.. vätska skulle jag defenetivt undvikt..

Men ett bra redskap och en billig sak är en Lufftkudde borste..
(Fin borste som sitter på en typ tryckkudde.. finns i flesta välsoterade handlare och är ett gammalt redskap sen filmtiden.. Är att rekomendera och funkar väl..

puffa o borsta försiktigt

Lägger in en varning till för tryckluft, luften som trycks ut är mycket kall. vilket kan leda till alla möjliga konstigheter.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-01 19:32
Ursprungligen av BeachMagnus:

Lägger in en varning till för tryckluft, luften som trycks ut är mycket kall. vilket kan leda till alla möjliga konstigheter.

Tryck Luft är INTE BRA !!! Och instämmer ...

Lämna in eller som jag nämt LUFTBORSTE.. kostar inte mycket och du får kontroll på
vad du putsar..

Varför inte lämna iväg den till ett proffs som är både van och försäkrad?
Det kan väl inte kosta några förmögenheter att kunna ha ngn att skylla på om det går åt pipan ?

Mellan 300 och 500 kronor beroende på tiden. Dessutom får man lånekamera! Iaf hos Canon i gbg!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-30 18:32

Nåt tips på hur en amatörfotograf med instegskamera kan kolla om där är smuts på sensorn? Jag har inget fiffigt systemfunktion för rengöring/kontroll av smuts i min kamera.

Ta ett kort på en helvit och en helsvart yta.
Kan du se ngt om du sätter förstoringen till ,,, tjha 200%, 100%, 400% ...Nä?
Då har du inget problem.
Har du suddfläckar/korn på dina bilder som alltid sitter på samma ställe?

Jag kan ta bort objektivet och kolla i sökaren, jag ser då enbart spegeln... då syns skit på DEN tydligt om där är ngt.

Ta kort på himlen med minsta bländare, eventuellt damm syns tydligt. Läs gärnaden här tråden på fotosidan.se för mer info.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-30 19:28

Tack Goflorp och akerstrom för tipsen! Ska testa och se om jag ser någon smuts. Tror dock inte det, men bra att veta smidiga sätt att kolla det på.

Jag brukar rikta kamerahuset snett nedåt när jag bytar objektiv. Då försvårar man för damm att landa på sensorn. Det är ett tips från mig.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-01 18:53

Jag har fått någonting som ser ut som "skit på sensorn" på min Canon G9. På Canon i GBG säger de att det kan var skräp som kommit in i optiken och om så är fallet måste den bytas vilket kostar nära nog lika mycket som en ny G9. Hur kan man ta reda på om det är skit på sensorn eller om det sitter i linserna?

När jag fotar så verkar det som kameran försöker att "blura" området där smutsen sitter. När jag filmar så syns smutsen tydligt hela tiden.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-01 19:25
Ursprungligen av onnyt:

Jag har fått någonting som ser ut som "skit på sensorn" på min Canon G9. På Canon i GBG säger de att det kan var skräp som kommit in i optiken och om så är fallet måste den bytas vilket kostar nära nog lika mycket som en ny G9. Hur kan man ta reda på om det är skit på sensorn eller om det sitter i linserna?

När jag fotar så verkar det som kameran försöker att "blura" området där smutsen sitter. När jag filmar så syns smutsen tydligt hela tiden.

Det där var ju GRYMT tråkigt...
Hur gammal är den?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-01 21:05
Ursprungligen av Trisen:

Det där var ju GRYMT tråkigt...
Hur gammal är den?

Jag tror att det var i November förra året.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-01 21:32

Här syns smutsen väldigt tydligt i stark sol. Det laddar långsamt, men ni vet .Mac

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-01 22:25
Ursprungligen av onnyt:

Här syns smutsen väldigt tydligt i stark sol. Det laddar långsamt, men ni vet .Mac

Fy vad frustrerande och irreterande på den fina kompaktkameran. Borde det inte gå på garantin? Det måste ju vara på sensorn eller inne i linselementen. Och det är ju inget du kan rå för.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-01 22:11

Jag fick användning av min blåsbälg som jag hade för annat syfte, men aldrig kommit till användning. Superbra att blåsa med. Använde den dock till att blåsa bort damm inne i datorn. Men ska i veckan blåsa lite på optik och sensor.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-01 22:15

Blåsbälgen är även ovärderlig när man sitter på en hög diabilder som skall scannas in

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-05-01 22:32

Tja.. det vet jag inte. Jag har inte haft den i fodral utan direkt i fickan eller väskan. Men min hemförsäkring täcker det vad det verkar. Kameran funkar och det syns mest när jag filmar. Grejen är mest att det beror på var smutsen sitter. Är det på sensorn, No big deal. I optiken, Ny kamera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-05 23:17

För att återanknyta till ämnet;

Här är en sida med många bra tips och bra grejor att använda.
Jag har själv ett par borstar + våt-rengöring. Har aldrig haft några problem.
Det är faktiskt bus-enkelt att göra sån't' här själv!

http://www.copperhillimages.com/

1
Bevaka tråden