- klarabara
- Medlem ●
- Stockholm
Jag måtte ha missat något fundamentalt. Vad är detta? "9D25"
(Ja jag är en switcher...)
Det är ett "build number". Man kan väl säga att det är ett mer detaljerat versionsnummer.
Mellan varje officiell version (10.5.0, 10.5.1, 10.5.2, osv) så finns det ju ett antal versioner som aldrig släpps till "allmänheten".
10.5.0 = build 9A581
10.5.1 = build 9B18
10.5.2 = build 9C31
Och nu är alltså 10.5.3 uppe i build 9D25.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_v10.5#Version_history
http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_v10.4#Version_history
Ok. Då förstår jag bättre.
Ger numret också en indikation på hur långt det är kvar till 10.5.4?
Nej. Det talar inte ens om hur långt det är kvar till den officiella 10.5.3.
10.5.4 kommer förmodligen att börja om på en ny nummerserie, t.ex 9E1, och släpps kanske när den är uppe i 9E20 eller 30 eller något sådant.
Självklart. Menade E, men skrev av någon underlig anledning D.
Nytt i 9D27:
• Save button now works correctly with Diretory.app
• Fix to ABFrameworkBundle and WhitePagesFramework
• Fixed issue with server certificate and Network pref pane
• Fix to DSPasswordServerPlugin
• Fix issue with network_seqwrite_manager and WebDAV FS
• Fix to Apple File Server and processor cycles
• Non-admin users and re-joining accounts issue resolved
• Fix to Directory Server
• Fixed issue with PrintingPlugins
Förmodligen, jag tänker då inte hoppas på nåt föränns jag med egna ögon ser att bla. AFP'n är fixad i Servern..
Om de har fixat detta, Varför kan de inte släppa det som en hotfix?
Jag tror nästan alla som jobbar med os x server värderar denna fix högre än de andra buggfixarna tillsammans. Det har gått snart 7 månader sen de släppte 10.5 och fildelning fungerar inte över huvud taget, man undrar hur mycket Apple satsar på OS X server, för tillfället känns det som de inte gör det alls...
Jag tror nästan alla som jobbar med os x server värderar denna fix högre än de andra buggfixarna tillsammans. Det har gått snart 7 månader sen de släppte 10.5 och fildelning fungerar inte över huvud taget, man undrar hur mycket Apple satsar på OS X server, för tillfället känns det som de inte gör det alls...
Kan inte annat än hålla med. Otroligt oprofessionellt skött.
För att inte tala om AFP-buggen i klienten. Inget annat behöver fixas förutom AFP-buggen i klient och server.
Jag har tvivlat på Apples intentioner med OSXS ända sedan vi köpte version 1.2 sommaren 2000. För varje version har jag hoppats och mer eller mindre knäböjt mot Cupertino att de verkligen, verkligen skulle se till att ge f*n i allt lull-lull och se till att de funktioner de levererar verkligen fungerar.
Som sur grädde på detta mögliga mos kommer Apples fullständigt värdelösa dokumentation. Alla handböcker är skrivna som om de skulle sätta OSXS i händerna på nybörjare och helt ignorerat alla "power-users".
Jag skulle kunna skriva en roman om alla problem och ful-hack jag fått göra under dessa 8 år med OSXS.
Behöver jag säga att jag faktiskt helt seriöst funderar på att kasta ut OSXS-lösningen och installera något av de nya MS-systemen som faktiskt verkar funka, är dokumenterade och har mer möjligheter än OSXS?
Om jag skulle spåna lite så tror jag faktiskt att det här ryktet om att sälja pro-divisionen nog inte är helt taget ur luften. Det och en slutlig nedläggning av OSXS skulle fullborda Apples transition till 100% konsument. Och jag förstår dem! Alla produkter som går riktigt bra riktar sig till konsumentmarknaden. Hur mycket pengar måste det inte kosta att utveckla OSXS som ändå säljs i en försvinnande liten mängd i jämförelse med t.ex. Windows Server? Helt ärligt tror jag att Apple skulle kunna bli ett _bättre_ företag genom att se sanningen i vitögat och lämna proffsbranchen helt. Tiden då alla "kreativa yrken" valde mac är förbi. Apple tappade så mycket mark i slutet av OS9-tiden och velandet innan X86-transitionen att många hann byta till Windows och det är troligen lite för kostsamt att vinna tillbaka dessa kunder nu när konsumentprodukterna säljer som smör i solsken.
Tyvärr är ju Apple också fullständigt slutna när det gäller sina framtidsplaner, något som såklart inverkar menligt på företagsmarknaden, så något besked om OSXS framtid lär man ju inte få. Inte i första taget. Inte förrän de slutligen drar pluggen utan förvarning och man sitter där med sina feta investeringar rakt ner i slasken...
//uppgiven
Om jag skulle spåna lite så tror jag faktiskt att det här ryktet om att sälja pro-divisionen nog inte är helt taget ur luften.
...
Helt ärligt tror jag att Apple skulle kunna bli ett _bättre_ företag genom att se sanningen i vitögat och lämna proffsbranchen helt.
No offence men jobbar du med Apple pro-program? Räknar inte in Mac OS X Server där. Apple är otroligt starka här så de där ryktena är ju bara ett av de konstigaste ryktena på länge. Jag är långt i från nöjd med Apple's hela serverstrategi men den och prodelen är två helt skilda saker.
Om Apple skulle sälja Pro-divisionen så skulle jag inte bli ledsen, helst skulle jag vilja se utveckling mot mer avancerat serveroperativ.
Jag förstår inte logiken här? Dessa två områden har helt olika utvecklare.
Jag har själv läst manualerna till OSXS och jag håller med, min 14 åriga syster skulle kunna installera en server med de manualerna. Som van linuxanvändare så trivdes jag inte med OSXS och bytte därför tillbaka till linux.
Om Apple skulle sälja Pro-divisionen så skulle jag inte bli ledsen, helst skulle jag vilja se utveckling mot mer avancerat serveroperativ.
Jag har själv läst manualerna till OSXS och jag håller med, min 14 åriga syster skulle kunna installera en server med de manualerna.
Men...det är väl jättebra för din syster?? O:-)
Jaså är dom?
UNIX all the way - det är bara sätta igång hacka dig blå.
MEN, de är inte dokumenterade av Apple, OSX fungerar ju inte som andra unixar, jag tänker främst på systemstart osv. Jag gillar iaf vissa linuxdistar bättre, men jag skulle definitivt rekommendera Mac OS X Server till mindre företag som behöver mail och webb o liknande.
MEN, de är inte dokumenterade av Apple, OSX fungerar ju inte som andra unixar, jag tänker främst på systemstart osv. Jag gillar iaf vissa linuxdistar bättre, men jag skulle definitivt rekommendera Mac OS X Server till mindre företag som behöver mail och webb o liknande.
Jag har ingen koll på Linux-världen. Är dokumentationen mycket bättre där?
Jag har ingen koll på Linux-världen. Är dokumentationen mycket bättre där?
Kort sagt nej. Men jag antar att ahmedmo och co menar att Apples dokumentation går inte djupt nog och det är svårt att göra avancerade ändringar eftersom det inte är dokumenterat någonstans. Fast jag tror att det är något som kanske är på gång. Apple har unix certifierat intel klienten. Vet inte om servern är certifierad men om den är det så ska det gå att använda unix dokumentationen.
//Rob
Kort sagt nej. Men jag antar att ahmedmo och co menar att Apples dokumentation går inte djupt nog och det är svårt att göra avancerade ändringar eftersom det inte är dokumenterat någonstans. Fast jag tror att det är något som kanske är på gång. Apple har unix certifierat intel klienten. Vet inte om servern är certifierad men om den är det så ska det gå att använda unix dokumentationen.
//Rob
Jag säger bara som min unix-vän säger: RTFM och med M:et menar han alltid man-sidorna.
I 10.5 är de väldigt utbyggda. Det är så man lär sig andra *nix system.
Beroende på vad du vill göra finns det litteratur att köpa - men om du kommer till att sätta upp Apple specifika saker då blir det svårare med annan litteratur.
Men du har fortfarande man-sidorna.
Måhända, men det är _mycket_ i OSXS som inte har med Unix att göra, tyvärr.
Okej, det enda jag har varit och pillat på är FCP och Aperture men vad säger att dessa program inte skulle kunna utvecklas lika bra utan att ägas av Apple? Kanske skulle programmen migrera till Winows för att få en bredare användarbas, ja, vad är felet med det då?
Vad jag menar är att Apple försöker bli IBM. Man skall göra allt, precis allt, inklusive hårdvara i alla dess former (nu har vi ju telefoner också). Tyvärr leder detta till sämre fokus, så är det ju bara. Än så länge är ju inte Apple stora som IBM (och till och med IBM renodlar ju sin verksamhet istället för att bredda den, PC och laptops gick ju till Lenovo i Kina) och till på köpet är Apple ohälsosamt toppstyrt. Ohälsosamt för proffsmarknaden, för konsumenter är det alldeles utmärkt och föredömligt.
Okej, det enda jag har varit och pillat på är FCP och Aperture men vad säger att dessa program inte skulle kunna utvecklas lika bra utan att ägas av Apple? Kanske skulle programmen migrera till Winows för att få en bredare användarbas, ja, vad är felet med det då?
Vad jag menar är att Apple försöker bli IBM. Man skall göra allt, precis allt, inklusive hårdvara i alla dess former (nu har vi ju telefoner också). Tyvärr leder detta till sämre fokus, så är det ju bara. Än så länge är ju inte Apple stora som IBM (och till och med IBM renodlar ju sin verksamhet istället för att bredda den, PC och laptops gick ju till Lenovo i Kina) och till på köpet är Apple ohälsosamt toppstyrt. Ohälsosamt för proffsmarknaden, för konsumenter är det alldeles utmärkt och föredömligt.
Att en stor del av Apples bästa programmerare och ett av de största skälen till att Apple säljer Mac Pro och MacBook Pro försvinner är inte så smart.
Har svårt att tro att inte iLife eller iWork lånar från pro-programmen. Så då är det antagligen slut på de programmen också...
Apple har varit där, där de litar på att andra företag ska utveckla program till de. De vill inte sätta sig helt i knät på Adobe igen. Det tycker jag är väldigt bra.
Bara för att Apple inte tar sina företagskunder på det allvar de förtjänar så har jag extremt svårt att tro att de blir ett bättre företag för att de släpper iväg stora dela av sina program. Tvärtom så ska då folk som inte alls har samma tillgång till Mac OS X inre och inte ser det som lönsamt att utvecka programmen speciellt anpassade för Mac (Adobe) göra de. Nä du.
Exakt vilken man-sida tycker du man skall läsa för att få dokumentation om NetBoot-processen? Eller LDAP-schemat till OD? Eller hur man integrerar med en extern LDAP? Eller exakt vad man kan redigera i textfiler utan att det manglas, typ, vad kan man ändra i smb.conf? Eller, var håller mcx-filerna hus?
En annan riktig idiot-grej är ju att uppdateringar brukar skriva över inställningsfiler om man gjort förändringar utanför server admin. T.ex. om man ändrat i smb.conf så kan den mycket väl bara skrivas över när 10.5.3 kommer.