- phindus
- Medlem ●
- Malmö
Trianguleringen fungerar numera under Google maps med Telia abb.
Telia har tagit hem det och testar för fullt verkar det som.
Med Edge?
Har aldrig funkat för mig på annat än med wlan aktiverat då den använder skyhook om jag fattat det rätt.
Har Telenor och trianguleringen fungerar bra i Google Maps...
Nu blir detta lite OT...
Jag trodde inte att de svenska masterna fanns med i cell-databaserna som apple anropar men jag antar att det är Telia-masterna som i sådant fall ligger i närheten av min plats i Stockholm/Solna som inte finns med då.
Hoppla,
Har aldrig fungerat under Telia.
J
Inom några år får vi upplåta stora markytor utanför storstäderna, där alla miljoner mobiltelefoner ska plockas isär och diverse miljögifter, non-touchscreens och pyttetangentbord tas omhand. Mobiltelefonens epok blir kort.
iAMSAP (iPhone Ain't no Mobile Suck-Ass Phone)!
Jag måste hålla med Adrian... Alla kastar skit på apple. Frågan är varför, de har produkten och har förhandlat med mobilföretagen i Sverige ända sedan det började nämnas att det skulle ut en Iphone. I ett avtal är det två parter, och det är svårt att kasta skit på någon när man inte vet ett skit om vad det är de inte kommer överrens om....
Jag är inte heller förvånad över att det tagit sånn här tid. Mobiloperatörer är jävla tjuvar och hela abonnemangsmarknaden är ett jävla spindelnät med miljoner olika abonnermangsformer och sådär..... Samtidigt som Apple säkert vill ha betydligt mer av kakan än vad som är rimligt....
En annan personlig teori är att tele-operatörerna i Sverige förmodligen inte vill ta in en "gammal" GSM-telefon. 3G nätet är ganska bra utbyggt i Sverige. Och vem vill sälja en telefon som inte stödjer den senaste tekniken?
Nu skriker säker många att "Iphone är jättebra, säljer jättebra i USA" och jag säger inte emot. Telefonen är grym, jag har en. Men utan 3G är det "mobila nätet" i den ingen höjdare. GPRS/EDGE är varken billigt eller snabbt i vårat land. Anledningen till att den säljer såpass bra i USA är att AT&T har ett grymt bra utbyggt Edge-nät och dessutom kryllar det av hotspots i USA, vilket det inte gör i Svea rike.
Jag tippar att vi får se en Iphone i Sverige lagom till Julhandeln det här året, förutsatt att det faktiskt presenteras en 3Glur på WWDC i sommar, som det ryktats om.
Jag förstår mig inte riktigt på argumentet du för Adrian, gällande vems "fel" det är. Om Telia väntar på 3G (vilket är nästintill lika logiskt som att Japan skulle göra det), så är det ju snarare Apple som dröjer med att släppa sin telefon, inte sant?
Jag förstår mig inte riktigt på argumentet du för Adrian, gällande vems "fel" det är. Om Telia väntar på 3G (vilket är nästintill lika logiskt som att Japan skulle göra det), så är det ju snarare Apple som dröjer med att släppa sin telefon, inte sant?
Men vem säger att Apple dröjer med en 3G-telefon? Det enda som utlovats är 3G under 2008 och det kommer att ske, troligen redan i sommar. Att säga att dom dröjer är att antyda att de ligger efter i planeringen.
Apple val att inte ta med 3G från början är rätt logiska (USA har inget vidare 3G-nät, det drog för mycket batterier och tog för stor plats) och Apples produktutvecklingscykel för iPhone är inget som går att ändra på bara sådär för att tillfredsställa en liten operatör. Antagligen var den inställd på ett år redan från början.
Ingen tror väl på allvar att Apple skulle ändra hela sitt schema bara för ett litet land som Sverige? Speciellt inte som andra stora länder som Storbritannien, Frankrike och Tyskland hoppade på GSM-tåget.
Förövrigt tror jag verkligen inte ett dugg på att en GSM-telefon vore död i Sverige som någon var inne på. Det är att överskatta hur mycket folk bryr sig om en sådan teknikdetalj.
Det finns redan tusentals iPhones i Sverige idag från folk som är beredda att betala överpriser för en produkt som måste hackas och saknar support och garanti. Dessa personer är dessutom sådana som antagligen ligger i framkanten av teknikanvändning och om dessa personer accepterar GSM/EDGE då tror jag den stora massan aboslut gör det (alternativ inte bryr sig).
Att folk skulle avstå iPhone pga av att den inte har 3G är lika troligt som att folk skulle avstå iPod för att den inte har radio eller stödjer Ogg Vorbis.
Förövrigt tror jag verkligen inte ett dugg på att en GSM-telefon vore död i Sverige som någon var inne på. Det är att överskatta hur mycket folk bryr sig om en sådan teknikdetalj.
Det finns redan tusentals iPhones i Sverige idag från folk som är beredda att betala överpriser för en produkt som måste hackas och saknar support och garanti. Dessa personer är dessutom sådana som antagligen ligger i framkanten av teknikanvändning och om dessa personer accepterar GSM/EDGE då tror jag den stora massan aboslut gör det (alternativ inte bryr sig).
Att folk skulle avstå iPhone pga av att den inte har 3G är lika troligt som att folk skulle avstå iPod för att den inte har radio eller stödjer Ogg Vorbis.
Håller inte med helt. Ett antal entusiaster har skaffat iPhone i Sverige trots att den inte har 3G. Det kan bero på att de är just entusiaster eller inte har provat skillnaden med 3G. För det är en stor skillnad. Att kalla det en teknikdetalj är som att kalla skillnaden mellan 56k modem och adsl för teknikdetalj.
Jag väntar i lugn och ro på en iPhone 3G och sitter bra med min nuvarande 3G lur så länge.
Att det sedan går att lansera i andra länder är inte så konstigt då Sverige ligger väldigt långt fram vad det gäller 3G.
Håller inte med helt. Ett antal entusiaster har skaffat iPhone i Sverige trots att den inte har 3G. Det kan bero på att de är just entusiaster eller inte har provat skillnaden med 3G.
Jag har sett en del och det är långt mer än bara entusiaster. Så sent som igår hjälpte jag en person att låsa upp två telefoner som han tagit hem från en resa. Han hade aldrig använt en iPhone, aldrig haft en iPod och aldrig använt iTunes. Det är personer som vet/tror att iPhone är en kul pryl och vill ha en sådan helt enkelt.
Däremot är det säkert sant att dom inte provat skillnaden mot 3G, men hur många har det överhuvudtaget? Och då menar jag inte att surfa via dator, det räknas inte, utan jag undrar hur många som använt en telefon för surfning och jämfört EDGE med 3G. Knappast speciellt många. Och har man inte gjort det och inte vet skillnaden så betyder det att det inte är en viktig faktor för ett inköp.
Många av de som använder iPhone idag surfar inte ens på telefonen över GPRS/EDGE överhuvudtaget, pga av hög kostnad. Jag själv gör inte det, bara över wifi. (Och jämfört med wifi är 3G rätt klent antar jag.) Så för dessa personer kunde inte avsaknaden av 3G spela mindre roll.
Är det verkligen det? I en telefon alltså? (Inte via en dator.) Jag tänker mig att det beror en del på webbläsaren i telefonen och processorn i telefonen. Även över ett snabbt wifi-nät tar det sin stund för iPhone att rita upp lite mer komplicerade sidor.
Att kalla det en teknikdetalj är som att kalla skillnaden mellan 56k modem och adsl för teknikdetalj.
Jag håller väl inte helt med om den liknelsen, jag tror en genomsnittlig användare märker större skillnad mellan det än mellan EDGE och 3G när man surfar på en telefon. Men även om det stämde så tror jag fortfarande att det är en teknikdetalj för merparten av dom potentiella köparna.
Det skulle vara intressant att göra en enkät i en telefonbutik idag över hur viktigt 3G är när de går in för att handla en telefon. Jag tror det är många andra punkter som är viktigare. Jag tror många skulle klassa 3G som en fördel, men inte en avgörande faktor.
Jag väntar i lugn och ro på en iPhone 3G och sitter bra med min nuvarande 3G lur så länge.
...och jag å andra sidan kan inte tänka mig en enda 3G-lur i världen som skulle ge mig en bättre totalupplevelse än iPhone gör idag (totalt sett som telefon/iPod/filmvisare/surfpryl/osv), trots bristerna.
Att det sedan går att lansera i andra länder är inte så konstigt då Sverige ligger väldigt långt fram vad det gäller 3G.
Tekniskt sett: ja. Men betyder det autmatiskt att folk bara köper 3G-telefoner?
Och är det inte också så att vi ligger väldigt långt framme när det gäller EDGE? Jag har inte så goda fakta själv, men jag känner folk som jobbar i branschen som säger att vi har väldigt fin fart på EDGE i Sverige.
Hade varit intressant att se lite statistik. Sålda iphones gentemot registrerade abb. i itunes.
Man bör med största sannolikhet tjäna pengar på varje såld iphone även om den inte reggas med abb.
För annars borde dom väl satt in mer styrka på att försöka få den svårhackad, eller?
Så varför inte släppa den fritt och sälja ett gäng till, ta marknadsandelar och sedan lansera 3g-luren eller en ny modell?
Barnsligt enkel teori, men..
Det där med att GSM inte är poppis tror jag inte heller på, jobbar på en av nordens största elektronikföretag och märker inte av någon minskning på GSM ö.h.t.
Hade varit intressant att se lite statistik. Sålda iphones gentemot registrerade abb. i itunes.
Man bör med största sannolikhet tjäna pengar på varje såld iphone även om den inte reggas med abb.
För annars borde dom väl satt in mer styrka på att försöka få den svårhackad, eller?
Så varför inte släppa den fritt och sälja ett gäng till, ta marknadsandelar och sedan lansera 3g-luren eller en ny modell?
Barnsligt enkel teori, men..
Det där med att GSM inte är poppis tror jag inte heller på, jobbar på en av nordens största elektronikföretag och märker inte av någon minskning på GSM ö.h.t.
Det är just där som AppStore kommer in. Istället för att försöka dela på abonnemang intäkterna så (jag hoppas i alla fall) släpper Apple kontrollen över vem som säljer iPhonen men tar däremot pengar från AppStore. I längden så tror jag att dom kommer att tjäna mycket mer på AppStore än med abonnemangen men endast om dom säljer tillräcklig många iPhones och iPods. Och det kan lyckas endast om iPhonen är fri från exklusiva avtal. Operatörerna är i sin tur mycket villigare att sälja en iPhone utan att bli tvingade att dela med sig utav intäkterna.
//Rob
Jag har aldrig förstått 3G-tugget. 3G är ju ett skämt - i det närmaste oanvändbart för annat än mail och eventuellt surfande när man Måste surfa för info etc. Allt under WiFi är i min värld oacceptabelt segt och instabilt.
Men jag förstår att 3G kommer starkt - att alla lurar snart klarar 3G. Detta av samma anledning som att en kamera med 10 megapixel säljer bättre än en med 8 megapixel - att ingen som inte har tänkt skriva ut enorma banners behöver detta är ointressant. 3G är alltså en säljmanick - och det komiska är att tekniken var obsolet redan när dom började bygga ut nätet :-D.
Av alla jag känner har två personer 3G...och dom använder det aldrig. Jo, jag förstår att några här har och använder 3G aktivt varje dag, men den statistiska verkligheten därute i landet ser helt annorlunda ut.
Så - när Iphone 3G kommer så vill jag köpa den gamla modellen beggad för 1000 kr. av er som genast vill ha den nya
Jag har idag en Sony Ericsson M600i, som har 3G, och skulle glatt bränna den på bål om jag kunde köpa en iPhone av dagens modell istället. Jag surfar, eller försöker surfa, ändå ganska mycket med den inbyggda webläsaren. (Twitter och Google reader fungerar ganska bra) Visst blir iPhone lite bättre när den får 3G, men det är inte ett säljargument för mig.
Jag tycker att det känns som att bristen på 3G, tillsammans med att det inte varken finns MMS eller en massa-mer-pixlar-kamera är något som dras fram när det skall argumentera för att iPhone är så värdelös. Vad som gör iPhone så speciell är inte punkter på en spec-lista utan i helheten och att internet verkligen tar steget från skrivbordet och ut "på stan".
Johan
En ljusning för sverige är ju om France Telecom, ägare av Orange som säljer iPhone i Frankrike, köper TeliaSonera. Sen är det intressant att Orange, TiM och TeliaSonera samt T-Mobile ingår i FreeMove, en sammanslutning av operatörer.
3g iPhone verkar ju testas i Österrike hos T-Mobile också.
T-Mobile bestätigt UMTS-iPhone: Österreich wird Testmarkt
Kanske blir dom först med 3G-iPhone...
Enligt artikeln så önskar sig T-Mobile att få testa 3G iPhonen eftersom 3G nätet är så väl utbyggt i Österrike. Men det är inte säkert att det kommer att ske.
Vidare så står det att enligt Infineon (som producerar en del komponenter) så har iPhone produktionen redan börjat och man förväntar sig att den ska presenteras den 9-13 juni och börjar säljas någon gång i höst. Det ska komma 3 versioner för olika målgrupper.
Jag tror att ingenting av det här är bekräftat utan är endast rykten baserade på information från olika ställen.
//Rob
Mexico och resten av Amerika får iPhone senare i år:
http://www.reuters.com/article/rbssTechMediaTelecomNews/idUSN0719056820080507
Australien kommer ha flera operatörer, precis som Italien:
http://www.smh.com.au/articles/2008/05/06/1209839632618.html