Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arbeta med utländsk leverantör

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under de senaste åren har jag arbetat mot diverse förpackningstryckerier i Italien, Tyskland, Portugal mfl.

Jag har blivit förvånad över att man inte har bredband, inte vet vad FTP är, att man vill ha tunga original i Freehand mm. Och detta med en släng "imorgon".

Språket brukar vara knackig engelska.

Vad har ni för erfarenhet av att ha utländska underleverantörer? Teknik och resultat.

[ 14 Augusti 2002, 21:03: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

  • Oregistrerad
  • 2002-08-14 21:16

Vi får en hel del annonser ifrån Frankrike. De skickade för färdiag filmer...

Nu så har vi vägrat ta emot annonser på annat vis än digitalt. Då kommer tex uppslag på nästan en GB... med tanke på tiden det tar för dem att trycka över den så känns det som ISDN hastighet.

Har andra polare som jobbar emot utländska företag. Det är ofta undermåligt. Det beror på att de inte har samma IT mognad. Kan ju bara se på webutveckling i flertal länder. Det är inte i närheten av vad vi hade här hemma...

Roligt att du tog upp just det ämnet Kenneth.

Jag har det stora nöjet att få arbeta med ett antal olika leverantörer runt om i Europa och jag upplever precis det du nämner. Ofta så pratar man en undermålig engelska och då ska nämnas att jag absolut inte håller mig själv som någon expert i ämnet.

I nio fall av tio så har tryckerierna inga egna FTP-servrar men har man lite tur så KANSKE man kan få dom att installera en klient så att dom kan hämta material från vår FTP...

Men dom flesta är väldigt duktiga på att trycka faktiskt...

He-he, pröva att få er logo/design rätt på ett antal produkter som produceras i Asien.

Inge roligt att spara om vår logo från hederliga illustratorfiler till .jpg för att sedan maila till en hotmail...

Mottager förslag som giffar!
Gör mina korr i en PDF men får svaret att leverantören inte kan öppna en PDF... 3 telefonsamtal senare (försöker förklara att Acrobat är gratis och om ni tittar i mitt mail har jag angett vart ni kan hämta ned det...) ger upp och korrigerar med magenta i ett psd-dok för att sedan leverera i små portioner till den överfyllda hotmailen.

/Smurf
Anställd som logopolis, och har fina uppdrag som ovan varje dag

"Språket brukar vara knackig engelska."

Gissa om man känner igen sig, jag hade korrespondens med ett tryckeri i Taiwan för ett tag sen och mailen från dem var inte att leka med (som tur var slapp man prata med dem). Men de var duktiga och resultatet blev förbenat bra!

Hantverksskickligheten på tryckerier och andra liknande företag i utlandet kan ofta hålla högre standard än i Sverige.

Ja, man får inte mycket för att sitta med fördomar mot utländska yrkesmän och hantverkare. Jag jobbar bl.a. med en Bosnisk kille och man märker att han jobbar med en "vassare mentalitet" på nåt vis - en mycket kunnig man.

Kom att tänka på en sak, det kan vara ibland vara mer förvirrande att jobba med/mot svenska företag än utländska, förvirringen är minst sagt total ibland.

Servicepersonalen på vår Eagle 44 åker hit från England, de svenska servicekillarna kan inte riktigt mäta sig hehe.

HAHA! Appropå knakklig engelska - Admiral Gandja (alias Mista Spliff) som intervjuar en snubbe från Centerpartiet är på radion nu. Klassiker.

"I can´t answers the frågors you ställ..."

Jag levererar regelbundet digitala bilder till en tidning i England. I början blev resultatet katastrofalt i tryck, åkte över och hade möte med AD samt repro. Det visade sig att de inte hade rört bilderna utan bara CMYKat och kört in det. - Inte vårt bord, hette det.
Sånt kunde man råka ut för tidigare, kanske 5-6 år sedan i Sverige så nog är de efter på vissa ställen

1
Bevaka tråden