Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

+4670 istället för 070

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 10:50

När någon (i Sverige) ringer till min iPhone (som också är i Sverige) står det +46 före numret och första nollan är borttagen. Dvs det ser ut som det gör när jag är utomlands och någon från Sverige ringer upp mig. Det är ingen big deal. Det som dock är störande är att telefonnumret till mina flesta kontakter är sparat i rakt format dvs 070..., 08...., etc, vilket innebär att om min kompis Kalle Karlsson som är inlagd i min iPhone på nummer 0701234567 ringer mig står det att nummer +46701234567 ringer mig och inte att det är Kalle Karlsson som ringer (för iPhone verkar tycka att 0701234567 inte är samma nummer som 46701234567).

Kan man lösa det på ett snyggt sätt?

Min första tanke var att man kanske kan ställa in vilket land man är i (så att telefonen själv kan göra omvandlingen +4670 = 070) men man kan inte välja Sweden i settings->international->region format. I settings->phone hittar jag inte heller några vettiga inställningar för det här.

Så min andra tanke var då att jag kommer att bli tvungen att uppdatera alla mina kontakter så att deras telefonnummer börjar på +46. Men det innebär ju säkert över en timmes jobb och är väldigt drygt. Någon annan måste väl ha löst det här på ett smidigare sätt, eller?

Har visserligen inte en iPhone, men jag har alla kontakter inlagda enligt standarden +4670... etc. På så sätt har jag inga problem att ringa mina kontakter när jag befinner mig i utlandet.

Kan tyckas vara lite drygt att ändra på alla, men det finns en genväg.
I adressboken på din dator exporterar du alla dina kontakter som en vCard-grupp. Den filen öppnar du sedan i Textredigeraren.

Där har du vCard-filen i ren text, med alla kontakter. Då är det dags att köra en "sök och ersätt".
Om du lagt in alla telefonnummer enligt standarden 070-xxx xx xx, söker du helt enkelt efter 070- och väljer att erstätta med +4670.

På ett ögonblick har du då ändrat standarden på alla dina kontakter.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Har visserligen inte en iPhone, men jag har alla kontakter inlagda enligt standarden +4670... etc. På så sätt har jag inga problem att ringa mina kontakter när jag befinner mig i utlandet.

Kan tyckas vara lite drygt att ändra på alla, men det finns en genväg.
I adressboken på din dator exporterar du alla dina kontakter som en vCard-grupp. Den filen öppnar du sedan i Textredigeraren.

Där har du vCard-filen i ren text, med alla kontakter. Då är det dags att köra en "sök och ersätt".
Om du lagt in alla telefonnummer enligt standarden 070-xxx xx xx, söker du helt enkelt efter 070- och väljer att erstätta med +4670.

På ett ögonblick har du då ändrat standarden på alla dina kontakter.

vill inte bråka men sök på 07 o ändra till +467 / Midmus

sök

...............

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 16:37

Att söka på 07 och ändra till +467 skulle göra att morsan som har nummer 0707-070707 skulle få nummer +467+467-+467+467+467.

Men jag sökte runt lite här i forumet som theplague tipsade om. Då hittade jag tråden http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/227574-telefonen-fattar-sig-p-landskod.html
som tipsar om "AppSupport" och länkar till http://iphone.fiveforty.net/wiki/index.php/AppSupport som i sin tur är en 404. Men när man vet att man är ute efter info om "AppSupport" för att lösa problemet kan man googla på http://www.google.se/search?hl=sv&q=iphone+international+appsupport&meta= och då hittar man till slut http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=565 som beskriver hur man ska göra. Så nu är det löst.

Ursprungligen av s113:

Att söka på 07 och ändra till +467 skulle göra att morsan som har nummer 0707-070707 skulle få nummer +467+467-+467+467+467.
.

HAHAHA!!!!!
Näe verkligen inte!
Sverige har l a n d s k o d +46, därav är den FÖRSTA nollan utbytt!

Klassiker!

Edit:
Förresten är inte sökgrejen mitt tips, det är en r e g e l man ska följa innan man postar en ny tråd.

1
Bevaka tråden