Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har Flickr-konto

Tråden skapades och har fått 1022 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu verkar ju inte pyttemjuk köpa yahoo ( som äger flickR) så man kanske vågar pröjsa det...

Var annars rädd för att MS skulle ta över skiten snart och så får man ett mail där det står att fr o m nu kommer det kosta 50USD årligen och man kommer bara kunna logga in om man kör XP (INTE vista, det kommer inte fungera med Vista...).
Plus att det kommer fungera knackigt under 7 månader för att alla servrar byts ut till MS -grejjer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-04 21:40
Ursprungligen av Goflorp:

Nu verkar ju inte pyttemjuk köpa yahoo ( som äger flickR) så man kanske vågar pröjsa det...

Var annars rädd för att MS skulle ta över skiten snart och så får man ett mail där det står att fr o m nu kommer det kosta 50USD årligen och man kommer bara kunna logga in om man kör XP (INTE vista, det kommer inte fungera med Vista...).
Plus att det kommer fungera knackigt under 7 månader för att alla servrar byts ut till MS -grejjer.

Ja, det är ingen stor utgift ifall det går åt skogen. Jag kan nu ladda upp glad i hågen ett helt år. Ojoj, vad många foton det kommer att bli.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-04 22:30

Har funderat på att skaffa Pro-konto också. Får ta och kolla upp det i veckan. Nu har jag 1800 bilder från fyra dagar på Gotland och Stora Karlsö att gå igenom! 10 av dem ska upp på Flickr inom två veckor har vi (jag o två fotokompisar) bestämt, för att sedan välja favoritbild.

Bara det faktum att limiten för bildstorleken är satt till 15mb tycker jag gör det värt att betala ett pro-konto. Fler sets är ju också trevlig fast jag har i princip tagit bort alla mina. Jag tycker det är grymt svårt att hitta ett bra system. Antingen blir det för smalt eller för brett. Jag har samma problem med händelser i iPhoto.

Och sen lite shameless self promotion:

www.flickr.com/jonaswallinder

Senaste två vändorna var i Vad i Västmanland där jag hittade ett himla spännande grustag med en artificiell sjö samt några bilder från demonstrationståget jag deltog i vid första maj.

Jag skaffade Pro för ett tag sen och det är lätt värt det, och så får man ju 10st av sina bilder tryckta på små tuffa minicards, där du kan ha info om dig själv på baksidan, t.ex. namn och telefonnummer, hemsida osv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-05 18:44
Ursprungligen av Ford Prefect:

Jag skaffade Pro för ett tag sen och det är lätt värt det, och så får man ju 10st av sina bilder tryckta på små tuffa minicards, där du kan ha info om dig själv på baksidan, t.ex. namn och telefonnummer, hemsida osv.

Jag såg att där var något sådant när jag uppgradera till PRO igår. Ska kika på det igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-08 22:19

Idag efter jobb stack jag till stranden/kusten och tog en lång promenad med kameran. Ingredienserna blev saltvatten, metall, hund och fågel. Har varit flitig i en vecka nu och plåtat varje dag, så kika gärna på veckans skörd.

http://www.flickr.com/photos/reisan

Enjoy!

Ursprungligen av Reisan:

Idag efter jobb stack jag till stranden/kusten och tog en lång promenad med kameran. Ingredienserna blev saltvatten, metall, hund och fågel. Har varit flitig i en vecka nu och plåtat varje dag, så kika gärna på veckans skörd.

Flickr: Rei_san's Photostream

Enjoy!

Bilderna på hundarna var riktigt fina! Gillade speciellt den här:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-10 02:22
Ursprungligen av Ford Prefect:

Bilderna på hundarna var riktigt fina! Gillade speciellt den här:

Tackar för kommentarerna. Ja, jag gillar den också. Kombinationen spontana hundar och solnedgång ger en härlig effekt till motivet.

En annan som jag gillade är den här:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-10 02:30

Den här hann jag inte få upp kameran tillräckligt snabbt, för sekunden innan så hade den större hunden sin tass ovanpå den lille hundens huvud och det såg ut som han tryckte ner den lille i sanden. Men däremot fick jag i denna till roliga ansiktsuttryck:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-11 17:36

En amatörfotograf som är närgången och stör i deras sömn...

...Får räkna med konsekvens!

Fler foton finns på Flickr: Rei_san's Photostream

Uppdaterade med ett par bilder från idag:

Flickr: misthv's Photostream

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-12 18:12
Ursprungligen av Prometheus:

Häpp, här ä mina.
Flickr: Mattias Wirf's Photostream

Många snygga natur & djurfotografier. Absolut sevärt!

Ursprungligen av Reisan:

Många snygga natur & djurfotografier. Absolut sevärt!

Tack detsamma

För dig som har iPhone : iFlickr

Grymt bra applikation (145KB tror jag det var) som laddas in i iPhone via installern.
Man tar en bild och blir tillfrågad vad man vill göra;

emaila
till FlickR-konto

Tar en bild, klick, trycker på "Till Flickr". Boom! Så sitter den där 3s senare!

Helt grymt enkelt och kul!

Skall kolla lite mera inställningar ikväll; om man kan skicka till sin låsta del av Flickr etc... vad man kan bifoga för text.

Snacka om att kunna göra en bildblogg?!

Kolla själv de senaste alstren på Flickr: Goflorp's Photostream

Senast redigerat 2008-05-13 19:56
  • Medlem
  • City
  • 2008-05-13 19:35

Gillar inte flickr eftersom andra som vill se måste regga sig (framförallt lösenordsskyddade privata album).
Är ute efter samma lilla program fast för en tjänst som inte kräver registrering. Finns det?

Ursprungligen av kraspor:

Gillar inte flickr eftersom andra som vill se måste regga sig (framförallt lösenordsskyddade privata album).
Är ute efter samma lilla program fast för en tjänst som inte kräver registrering. Finns det?

Bara privata album menar du, gör du bilderna publika kan vem som helst se. Du kan länka dem etc.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-13 19:50
Ursprungligen av kraspor:

Gillar inte flickr eftersom andra som vill se måste regga sig (framförallt lösenordsskyddade privata album).
Är ute efter samma lilla program fast för en tjänst som inte kräver registrering. Finns det?

Ingen behöver registrera sig för att se publika foton/albums. De privata fotona/albums är begränsade antingen till kontakter eller helt dolt för alla. Och de privata grejorna ska ju inte kunna ses utifrån. Det är ju poängen med åtkomstbegränsningar.

Ursprungligen av kraspor:

Gillar inte flickr eftersom andra som vill se måste regga sig (framförallt lösenordsskyddade privata album).
Är ute efter samma lilla program fast för en tjänst som inte kräver registrering. Finns det?

Du blandar nog ihop det hela med Fotosidan.se, DÄR är det skyddad verkstad. Man måste vara medlem för att se andras bilder. Sedan tillkommer det rätt rötna regler för att posta bilder - en väldigt snålt tilltagen gräns för uppladdning om man inte väljer betala en massa pengar.

Sedan har man ju olika nivå på sina album
Publikt - för alla, för Friends (grupp) och Private , ja du fattar.

Det här är t ex en trevlig funktion kraspor:

Man kan lägga in en länk till bilden direkt - notera att alla kan se den.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-13 20:08

Mina foton i denna tråd längre upp, är länkade in direkt från mitt Flickr-konto. Alla mina foton är publika. Man kan tipsa någon via epostfunktion direkt från Flickr.

  • Medlem
  • City
  • 2008-05-14 09:43

Tack för alla svar, grejen är just att mina bilder vill jag hålla privat men samtidigt kunna dela med till vänner där dom enkelt kan ange en kod för att komma in till bilderna (Ingen registrering alltså då de som ska se bilderna inte är speciellt internetvana).
Jag tror att Picasa har något system i den stilen men tycker att det är bökigt att använda.
Jag funderar på att skapa en egen site med de funktionerna men problemet är då att man inte kan "flickra:a" upp dom med iPhonen.

Ursprungligen av kraspor:

Tack för alla svar, grejen är just att mina bilder vill jag hålla privat men samtidigt kunna dela med till vänner där dom enkelt kan ange en kod för att komma in till bilderna (Ingen registrering alltså då de som ska se bilderna inte är speciellt internetvana).
Jag tror att Picasa har något system i den stilen men tycker att det är bökigt att använda.
Jag funderar på att skapa en egen site med de funktionerna men problemet är då att man inte kan "flickra:a" upp dom med iPhonen.

Om du bygger din egen site så kan du säkert få till det så att du kan maila från iPhone till siten. Det är smidigt från telefonen, kanske lite mindre smidigt att få till på siten.

Ursprungligen av kraspor:

Tack för alla svar, grejen är just att mina bilder vill jag hålla privat men samtidigt kunna dela med till vänner där dom enkelt kan ange en kod för att komma in till bilderna (Ingen registrering alltså då de som ska se bilderna inte är speciellt internetvana).
Jag tror att Picasa har något system i den stilen men tycker att det är bökigt att använda.
Jag funderar på att skapa en egen site med de funktionerna men problemet är då att man inte kan "flickra:a" upp dom med iPhonen.

Tror du kan få .mac att funka så.

Ursprungligen av kraspor:

Tack för alla svar, grejen är just att mina bilder vill jag hålla privat men samtidigt kunna dela med till vänner där dom enkelt kan ange en kod för att komma in till bilderna (Ingen registrering alltså då de som ska se bilderna inte är speciellt internetvana).
Jag tror att Picasa har något system i den stilen men tycker att det är bökigt att använda.
Jag funderar på att skapa en egen site med de funktionerna men problemet är då att man inte kan "flickra:a" upp dom med iPhonen.

Dessutom tror jag du kan göra så på flickr (som du inte gillar av ngn anledning eller?)
Men du måste nog vara betalande medlem - runt 150:- / år.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-14 20:03
Ursprungligen av kraspor:

Tack för alla svar, grejen är just att mina bilder vill jag hålla privat men samtidigt kunna dela med till vänner där dom enkelt kan ange en kod för att komma in till bilderna (Ingen registrering alltså då de som ska se bilderna inte är speciellt internetvana).

Kopierat från Flickr FAQ:

What is Guest Pass?

You can share public photos in your photostream by copying the URL in your browser's address bar and pasting it an email. Anyone can see your public photos anytime, whether they're a Flickr member or not.

But! If you want to share private photos with people, use a Guest Pass. You can grant anyone access to the entire contents of one of your sets, including any private photos it contains. A Guest Pass is actually just that URL. This means that whoever sees that URL can access the set and all the photos inside it.

Go to the set you want to share and click the "Share this" button. Then we'll help you either send an email to friends via Flickr or make a special web address (URL) that you can share.

...Med andra ord så kan du skicka ut en webbadress till dem som du vill ska kunna se privata foton. Och de behöver inte vara medlem eller ange något lösenord.

Du kan ju skapa ett gratiskonto och lägga upp ett testfoto och sätta den som privat. Och sedan skicka den till dig själv och då se till att du är utloggad från ditt Flickr-konto.

Skadar inte att testa. Det lär spara dig en del arbete med att skapa egen lösning eller hitta annat.

Vill bara tipsa de som använder iPhoto för redigering att kolla in FFXporter
Free Flickr eXporter iPhoto Plugin (FFXporter)

Ett plugin till iPhoto för uppladdning av bilder. Funkar perfekt hos mig. Kan alltid vara ett bra tips för någon som inte gärna vill betala för en sådan plugin

Har börjat använda mitt flickr-konto igen. Tänkte vara lite selektiv och bara lägga upp mina favoriter, övriga hamnar i .mac-galleriet. Än så länge bara valpbilder, men det kommer annat så småningom...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-15 17:15
Ursprungligen av Hagelin:

Har börjat använda mitt flickr-konto igen. Tänkte vara lite selektiv och bara lägga upp mina favoriter, övriga hamnar i .mac-galleriet. Än så länge bara valpbilder, men det kommer annat så småningom...

Härliga valpfoton på ditt Flickr-konto. Hundar är skoj att fotografera.

Bevaka tråden