Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MKV till AppleTV?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-07 14:05

När jag exporterar mkv-filer (1280x720) inkl. undertexter till m4v-filer så tar det hejdundrans lång tid, ca 10ggr filmlängden. Har ingen betydelse om jag gör det från Quicktime eller VisualHub.
Det jag har gjort är alltså att först spara om mkv till .mov (med Perian) för att få med undertexterna. Sedan konvertera denna mov med Quicktime eller VisualHub.
Ska det ta så här lång tid? (på iMac CoreDuo)

Ursprungligen av UrbanP:

När jag exporterar mkv-filer (1280x720) inkl. undertexter till m4v-filer så tar det hejdundrans lång tid, ca 10ggr filmlängden. Har ingen betydelse om jag gör det från Quicktime eller VisualHub.
Det jag har gjort är alltså att först spara om mkv till .mov (med Perian) för att få med undertexterna. Sedan konvertera denna mov med Quicktime eller VisualHub.
Ska det ta så här lång tid? (på iMac CoreDuo)

Dessvärre tar det så lång tid. Det är inte som att spara en text-fil med ett annat namn, det man gör är att man konverterar om filmen till ett format som Apple TV kan spela upp.

På min iMac 24" med 2 GB tar det ca 4 timmar för en DVD-film och 7 timmar för en MKV i 720p. Då kör jag med 2-pass encoding kanske ska tilläggas. Halvera tiden för 1-pass encoding.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-07 18:03
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-07 21:35

jo, att det tar tid förstår jag. Men för mig tar en DVD ca 2h och en mkv 10h. Stor skillnad... Men mkv utan undertext går snabbare

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-07 21:37

någon som testat turbo264? Klarar den att koda en mkv till mp4?

Ursprungligen av UrbanP:

någon som testat turbo264? Klarar den att koda en mkv till mp4?

Har hört någonstans att kvalitén inte blir lika bra med den stickan samt att den inte är så värst mycket snabbare än en Core 2 Duo. Vet inte om det är sant.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-14 08:22

Nu har jag testat att koda en ny mkv-fil med sub till mp4 med VisualHub. Denna gången tog det 48 timmar på min imac CoreDuo! Jag fattar inte varför det ska ta så här lång tid. Att koda en mkv utan undertext tar ju typ bara 4 timmar...
Ingen annan som testat att koda mkv med sub-fil till mp4, som kan bekräfta att det ska ta så här lång tid?

Ursprungligen av UrbanP:

Nu har jag testat att koda en ny mkv-fil med sub till mp4 med VisualHub. Denna gången tog det 48 timmar på min imac CoreDuo! Jag fattar inte varför det ska ta så här lång tid. Att koda en mkv utan undertext tar ju typ bara 4 timmar...
Ingen annan som testat att koda mkv med sub-fil till mp4, som kan bekräfta att det ska ta så här lång tid?

Tror inte du använder samma motor när du kodar med undertext, ffmpeg mot quicktime. Mitt tips är att du extraherar undertexten. Sedan konverterar du med VisualHub som vanligt. Sedan lägger du på undertexten i efterhand vilket bara tar några min.

Extrahering: MKVtoolnix, MKVExtractGUI
Lägga på undertexten: Submerge

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-14 09:39

Men "bränner" inte Submerge in texten i filmen vilket gör att jag får göra ytterligare en konvertering med Quicktime-motorn?
Undertexten har jag som en srt-fil så den behöver väl inte extraheras?

Ursprungligen av UrbanP:

Men "bränner" inte Submerge in texten i filmen vilket gör att jag får göra ytterligare en konvertering med Quicktime-motorn?
Undertexten har jag som en srt-fil så den behöver väl inte extraheras?

Ja den bränner in den men det går som sagt var på någon minut. Vet inte hur det går till riktigt... Du ska inte välja att exportera till apple tv utan du ska bara välja att spara. Då får du en MOV-fil.

Senast redigerat 2008-03-14 10:20
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-14 10:52

aha! Men fungerar denna mov-fil på AppleTV? Om man kollar på fil-info i Quicktime så finns det ett "Textspår" som heter "Apple PNG"...
Hade varit helbra om detta fungerar!

Ursprungligen av UrbanP:

aha! Men fungerar denna mov-fil på AppleTV? Om man kollar på fil-info i Quicktime så finns det ett "Textspår" som heter "Apple PNG"...
Hade varit helbra om detta fungerar!

Ja den fungerar på AppleTV, dock har jag haft lite problem med HD-matrial med version 1.0 och hackad version som är safe-uppdaterad till 1.1* då dessa har gett lite konstiga färger. Men har du en ohackad 1.1 och troligtvis 2.0 så ska det fungera.

*Safe-uppdatering till 1.1 uppdaterar inte QT-filerna.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-14 11:08

Tack! Det ska jag testa när jag kommer hem...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-06 13:54

Är det bara jag som får helt uppfuckad aspect ratio när jag konverterar vissa mkv-filer i Visual Hub?

Ursprungligen av hawknew:

Är det bara jag som får helt uppfuckad aspect ratio när jag konverterar vissa mkv-filer i Visual Hub?

Har varit med om det, men du kan själv plita in de inställningarna du vill under avancerat-menyn i de fallen. Dock kräver ju det att man först räknar ut korrekta värden.

hej har inhandlat en apple tv nu från new york, koppla upp dem idag, hade konverterat massa MKV filer innan till mov genom submerge, går ej att spela upp i Apple TV men funkar i itunes, hur skall jag göra ?

har mkv filen, den är helt utan subtitles, behöver jag mkv exhtrahera den då?
nu prövar jag att ta mkv filen direkt till visualhub, konvertera till apple tv, ser om de funkar, bara ett problem sen, om de funkar hur får jag in texten på den sen ?

Ursprungligen av Nefcairion:

hej har inhandlat en apple tv nu från new york, koppla upp dem idag, hade konverterat massa MKV filer innan till mov genom submerge, går ej att spela upp i Apple TV men funkar i itunes, hur skall jag göra ?

har mkv filen, den är helt utan subtitles, behöver jag mkv exhtrahera den då?
nu prövar jag att ta mkv filen direkt till visualhub, konvertera till apple tv, ser om de funkar, bara ett problem sen, om de funkar hur får jag in texten på den sen ?

Du konvertarar inte i Submerge (det går men blir inte bra). Utan konvertera i VisualHub, extrahera undertexten ifrån MKV:n. Öppna submerge och öppna din konverterade filmfil. Välj sedan din undertextfil och ställ in dem inställningarna du blir nöjd med. Välj sedan att spara filmen. Du ska välja alt. där du får endast 1 fil i dialgorutan för spara.

Verktyg:
MKV/AVI/ETC
MKVtoolnix, MKVExtractGUI (extrahera undertexter ifrån MKV)
VisualHub (konvertering)
Submerge (lägga på undertexter)

hej jätte bra att folk försöker hjälpa mig men ja fattar alla punkter utom en, Exhtrahera undertexten? där blir jag som ett frågetecken.....

Jag ha en konverterad MKV fil, som är konverterad i Visualhub, får en mov fil om jag tar Apple Tv 5.1 alternativet....

Sen vart skall jag extrahera undertexten? Måste jag ha bägge de programmen?

MKVExtractGUI hittar jag inte ens till mac, där skulle ag vilja ha lite mer förklarat angående extraheringen!

tack på förhand!

Ursprungligen av Nefcairion:

hej jätte bra att folk försöker hjälpa mig men ja fattar alla punkter utom en, Exhtrahera undertexten? där blir jag som ett frågetecken.....

Jag ha en konverterad MKV fil, som är konverterad i Visualhub, får en mov fil om jag tar Apple Tv 5.1 alternativet....

Sen vart skall jag extrahera undertexten? Måste jag ha bägge de programmen?

MKVExtractGUI hittar jag inte ens till mac, där skulle ag vilja ha lite mer förklarat angående extraheringen!

tack på förhand!

Jag får nog be om ursäkt, har nog skrivit det på flera ställen. Blir lätt förvirrat dessvärre när man jobbar på flera plattformar. Ett GUI till Mac heter iMKVExtract och kan laddas ner på: iMkvExtract 1.0 - MacUpdate

Dock så är det inte så svårt att använda terminalen, guide finns här: How to have mkvextract extract only certain tracks/attachments? - Doom9's Forum

uppskattar verkligen hjälpen Hugeman, laddade ner programmet satte in MKV filen i den, men sen körde jag det, skall jag köra MKVtoolnix oxå är det någon inställning eller skall jag bara "köra" det ? Fattar inte detta med extraheringen........men rövar runt lite ikväll ser vad som händer...

nu körde jag MKVtoolnix först på MKV filen, fick då en mapp med en Audio2.ac3 fil på ca 541 Mb och en Video1.h264 på ca 3.84 Gb... Antar att det är ljud respektive video klipp från filmen, men hur detta hjälper mig vet jag dock inte ? Hur fortsätter jag härifrån?

Jag gör en checklista som någon kanske kan fylla på och kanske ändra ordningen på ?
1. Skaffa film / MKV fil....
2. Kört MKVtoolnix på filen....
3. Sitter Fast!

Alternativ 2 jag prövat:

1. Skaffa film / MKV fil....
2. Kört iMKVextract
3. Märkte ingen skillnad på filen och kan inte användas i MKVtoolnix....

Alternativ 3:

1. - = -
2. Konvertera MKV till AppleTV i Visualhub
3. Lägga in text på konverterade MKV fil / Apple TV fil
4. Ca 20 - 40 timmars väntan?

Ursprungligen av Nefcairion:

nu körde jag MKVtoolnix först på MKV filen, fick då en mapp med en Audio2.ac3 fil på ca 541 Mb och en Video1.h264 på ca 3.84 Gb... Antar att det är ljud respektive video klipp från filmen, men hur detta hjälper mig vet jag dock inte ? Hur fortsätter jag härifrån?

Jag gör en checklista som någon kanske kan fylla på och kanske ändra ordningen på ?
1. Skaffa film / MKV fil....
2. Kört MKVtoolnix på filen....
3. Sitter Fast!

Alternativ 2 jag prövat:

1. Skaffa film / MKV fil....
2. Kört iMKVextract
3. Märkte ingen skillnad på filen och kan inte användas i MKVtoolnix....

Alternativ 3:

1. - = -
2. Konvertera MKV till AppleTV i Visualhub
3. Lägga in text på konverterade MKV fil / Apple TV fil
4. Ca 20 - 40 timmars väntan?

Jag ska titta igenom det där hemma, det är så länge sedan jag gjorde det så jag minns inte alla detaljer exakt. Har varit sysselsatt med att konvertera alla DVD-filmer. Men punkt 4 20-40 timmar låter inte korrekt. Konverteringen i VisualHub brukar jag köra på kvällen och sedan bara extrahera och lägga på texten på några min.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-12 07:54

Om du har en .srt-fil så slipper du använda MKVtoolnix!

1. Konvertera MKV till AppleTV i Visualhub (ca 4 h beroende på dator)
2. Lägga in text på konverterade MKV fil / Apple TV fil i SubMerge...
3. ...Välj sedan "spara som" (ej exportera!). Detta går på några få minuter.

ja och då får man en MOV.fil som inte min appleTV verison2.0 kan läsa?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-12 16:56

Min AppleTV kan lira .mov - om det är mpeg4.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-05-12 20:32

Japp, mov funkar fint

måste bara säga håller på att synca nu.......verkar funka Kunde det kanske vart fel på den andra filen jag prövat med innan ? Verklar lyckas...tack alla som hjälpt mig isådanafall

  • Medlem
  • Sandviken, Sweden, Sweden
  • 2009-01-01 22:27

Mycket intressant tråd, men får inte till det själv så har lite funderingar.

Jag har en ohackad 2.3 appletv och gjort som ni skriver.. Öppnat min visualsub konverterade fil i submerge och väljer srt filen, väljer spara (inte spara som) öppnar jag filen sedan i quicktime så kommer undertexterna fint med. Men inte i VLC eller annan media spelare.

Och framför allt, undertexten fungerar inte på min appletv.

Måste man ha hacka sin appletv för att få det att funka? eller gör jag något fel?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-01 22:51

Testa att välja "Spara som" och sedan "fristående film". Då ska det funka även om du inte hackat AppleTVn.

  • Medlem
  • Sandviken, Sweden, Sweden
  • 2009-01-06 22:17

kanon! tackar!!

Men ett problem jag märkt, när jag kör en 720p mkv till apple tv'n.. Så blir inte resultatet jätte bra.. I mörka partier blir det pixligt osv.. Vissa filmer har varit riktigt bra, men majoriteten ser små dassiga ut här och där.

Kör med "galet hög" kvalite och 4800 i bitrate och x264.. Vad kör ni med för inställningar?

Bevaka tråden