Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal i Filemaker?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vilja koppla ical till filemaker, så att dagvy i ical visas för samma dag i min filemakerkalender (Jag utvecklar ett större affärssystem i filemaker där Filemaker kalendern kommer vara en central del, men för mötesbokning och synkning verkar ical vara det lättaste alternativet och då är det ju bra om den "följer" filemaker kalendern dag för dag) någon som vet hur? Jag har letat pluggar för det men inte hittat... Jag använder mest OS 10.4 men några klienter kör även 10.3 och jag utvecklar i 8.5adv.

Jag blir jätteglad för den hjälp jag kan få.

Mvh Jenny

Om alla klienter kör på Mac, så har du ju tillgång till Applescript, alltså kan du lägga sådana på dina knappar inuti Filemaker som navigerar till bestämda dagar i iCal. Detta Applescript gör det, du behöver bara skapa ett beräkningsfält i FileMaker med hela scriptet som en textsträng där du ersätter datumet med det datum du vill.

tell application "iCal"
	activate
	switch view to day view
	set theDate to date "2008-03-10 12:00"
	view calendar at theDate
end tell

Det finns även färdiga lösningar att köpa till FileMaker som är en kalender, det kostar inte så mycket med tanke på hur mycket utvecklingstid man slipper. Man köper alltså en helt öppen FileMakerdatabas som är en kalender och sedan kan man bygga in den i sin egen lösning.

Kolla här: Seedcode Calendars: (en gratisversion finns)

Hittade denna produkt. Vet inte alls vad den kan och om den passar ditt ändamål.

FM-Ical-Connector

Åh! "Tassen" Ola, du är ett riktigt Filemaker orakel...
Jag ska absolut fundera på det där med applescript..
Visst har det sina poäng med att köpa en färdig kalender, men dels tycker jag att det är roligare att utveckla själv, men sen har vi en del unika saker, som att visa anställdas och kunders födelsedagar, namnsdagar och så... Och det var faktist Ceeds lösningar jag kollat på förut, men det var ett tag sen... Tack än en gång för hjälpen!

Mvh Jenny

När det gäller FM-Ical-Connector så kan den bara användas med OS 10.5 om inte jag missat nånting..
Men tack för hjälpen ändå Jonny!

Mvh Jenny

1
Bevaka tråden