Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fixa till färgerna i egenproducerad video?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag håller på att göra en musikvideo som en skoluppgift. Jag hade känt mig ganska klar med videon om det inte vore för en sak; färgerna ser förskräckliga ut! Alla i videon är bleka och gråa.

Jag har tillgång till både iMovie och Final Cut Express, och skulle helt enkelt vilja fixa till färgerna lite. Är det någon som kan guida mig? Att bara mätta färgerna i iMovie gör mig inte riktigt nöjd.

Så här det ut nu: http://img501.imageshack.us/img501/135/bild3wq8.jpg

och jag vill att det skall bli ungefär så här: http://img353.imageshack.us/img353/7093/bild12qt4.jpg

iMovie har väl ett medfäljande filter där man kan ändra på färgmättnad? Bara att kräma på lite och låta iMovie rendera över natten/lunchen (beroende på hästkrafterna under huven).

Hittar i iMovie HD 6: Redigering -> Videoeffekter -> Quartz Composer -> Mätta
Samt: Redigering -> Videoeffekter -> Justera färger

Kanske att man skall spara detta steg tills filmen är klar och andra effekter redan är klara? Eller skall man ändra färgerna redan på originalklippen? Någon som är duktigare än jag kan nog svara.

Tack så mycket för hjälpen! Jag lekte lite med hue/saturation, kontrasen och annat. SÅ här blev resultatet:

YouTube - Casanova - For the Rest of My Life

Här måste iMovie ha något emot mig btw. Alltid (iaf 2ggr av 6) så har programmet hängt sig precis när man blir färdig med filmen. Nice! och då glömde man ju spara lite tidigare innan...

Ursprungligen av daniel_hejhopp:

Tack så mycket för hjälpen! Jag lekte lite med hue/saturation, kontrasen och annat. SÅ här blev resultatet:

YouTube - Casanova - For the Rest of My Life

Vassego!

Det blev väl inte så pjåkigt? Kanske att det blir lättare med bildbearbetningen om du förstärker upp det naturliga ljuset inomhus en aning. I synnerhet på ansikten. Det blir så lätt murrigt annars, något som ingen bildkorrigering i världen kan rätta till i efterhand.

(Det var väldigt vad vårvädret måste ha svängt kraftigt i Sverige i år - när killen tittar ut genom fönstret är det snö, ochg när han sedan går ut genom dörren är det grönt? Det är inte lätt att vara filmare... ;). Eller är det ett artistiskt grepp? )

1
Bevaka tråden