Live vs Logic... ja du. Det är rätt skilda sätt att jobba på. Live är intuitivt, smidigt och mycket snabbjobbat, särskilt om du jobbar med loopbaserad elektronisk musik. Om du gillade FL studio så bör du gilla Live. Lives stora fördel kontra andra DAWs är hur det är mycket mer av ett kreativt verktyg än logic (och andra linjära sequencers).
Logics (och cubase/pro tools m.fl.) fördel kontra live är att det är mycket mer funktioner, bättre för finlir i ljudbehandling och sånt. Lives upplägg gör att det inte blir direkt användbart när man börjar komma uppåt 20 spår (beroende på skärm förstås). Skulle nog aldrig ge mig på att mixa större projekt med Live.
Så vad man kan säga är väl helt enkelt att Live har fokus på att vara ett kreativt verktyg med mixning, medans logic är mer trögjobbat men mer kompetent när det kommer till att ha stora projekt. Ska man hålla på med linjär musik och bygga upp på det sättet är logic ett bättre val, men fastnar man i hur live väcker skaparlusten så kan man inte vara utan det sen (jag är fast i live, skulle aldrig använda nåt annat).
Men om man säger så, har du en mac och inte vill köra Live så är logic i mitt tycke ett solklart val. Mer optimerat än cubase, billigare och lika kompetent som pro tools.