Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svensk-Engelsk ordlista till weDict?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2008-03-26 15:04

Någon som vet om en svensk-engelsk / engelsk-svensk ordlista är på väg till iPhonen? Det hade varit väldigt användbart!

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 14:56

Titta här

Titta på det:

http://code.google.com/p/wedict/

Jag studerar svenska i Spanien och jag behåver det också.

I hope it would help you.
I'm trying it right now.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-27 15:40

It worked for me

Just one point, change dz extension to gz extension.

Inside the tarbal file you will find a folder: stardict-babylon-Babylon_English_Swedish-2.4.2

Inside the folder,
Babylon_English_Swedish.dict.dz (change it to Babylon_English_Swedish.dict.gz)
Babylon_English_Swedish.idx
and so on.

I used linux tools inside the iPod Touch to decompres the files.
Uploaded the tarbal file with a SSH aplications directly to the iPod.
I used bzip2, gunzip and tar from the iPod.
I installed those linux apliacions as I'm using Cydia also as an installer in my iPod Touch.

Hope it will word for you also. Now I only need the dictionary from Svenska to English, as the dictionary I found it's just from English to Svenska.

Good luck

• Medlem
  • Boden
  • 2008-03-27 16:15

Ja det funkar bra! Tack för tipset! Svensk > engelsk kvar bara, men det är inte lika viktigt.

• Medlem
  • International user
  • 2008-03-31 17:31

Ja. Give me an advice if you ever find a better dictionary Svensk > englesk.

I would love it.

Vi ses

Tjenare, bra ämne! Efter lite letande hittade jag en tutorial med länkar till en massa ordlistor:

http://www.ipodtouchfans.com/forums/showthread.php?t=24138

http://stardict.sourceforge.net/Dictionaries_dictd-www.freedict.de.php <--Svensk-engelsk och engelsk-svensk

http://stardict.sourceforge.net/Dictionaries_Quick.php <-- En massa olika ordlistor, många svenska till andra språk.

Jag hoppas detta hjälper någon! Jag ska försöka testa lite när jag kommer hem igen (det dröjer antagligen tre veckor innan jag får chansen), men det kanske kommer någon kommentar här sen.

Senast redigerat 2008-05-06 18:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 18:55

Jag har sen tidigare konverterat de "officiella" Engelska till Svenska och Svenska till Engelska ordlistorna från Stardict.

Läggbifogade filer i:

/private/var/mobile/Library/weDict/

så kommer det funka!

Är det så? Funkar de bra? Definitioner, layouten, antalet ord som finns med etc? Då ska jag se om jag kanske smyga in filerna redan imorgon!

Du har inte länkar till vilka de "officiella" är förresten? Jag hittade som sagt några olika, och det skulle vara intressant att jämföra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-06 20:47

Länk:
http://stardict.sourceforge.net/Dictionaries_dictd-www.freedict.de.php

Officiella och officiella.....De finns i alla fall på Stardicts sida men är som synes från freedict.

Tycker tyvärr att de inte är så extremt omfattande men bättre än inget. Har inte lyckats hitta några andra.

EDIT: ser att min länk är samma som du (MacStalin) angett tidigare

Jag har lagt in det och testat lite nu, men det verkar alldeles för inkomplett för att passa mina behov. Jag testade på många enkla ord, och ofta funkade det inte alls. Jag hoppas på att det kommer någon mer täckande ordlista i framtiden. Det gäller väl att hålla ögonen öppna!
Om du, eller någon annan för den delen, hittar en bra ordlista, skriv gärna en rad till mig eller lämna ett meddelande i den här tråden!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 21:23

Ok, hittade ett bättre engelska till svenska lexikon. Verkar rätt ok tycker jag (för mina ändamål i alla fall). Dict-filen är på 6 Mb så den är något större än den andra

http://reciteword.sourceforge.net/stardict/babylon.php

Ladda hem English_Swedish tarball och packa upp. Det blir då ett antal filer varav en heter:

Babylon_English_Swedish.dict.dz

den måste packas upp ytterligare till:

Babylon_English_Swedish.dict.
Jag gjorde det med en trial på programmet ZipZag. Finns säkert andra alternativ (funkade inte med winrar eller winzip för mig).

Flytta sedan filerna:
Babylon_English_Swedish.dict

till iPhone. path: /private/var/mobile/Library/weDict/

• Medlem
  • International user
  • 2008-05-14 03:47

Hur och till vad packar du upp en .dz fil i en Mac??? Vet du det???
Hittar inget sätt.

Ursprungligen av EonHip:

Ok, hittade ett bättre engelska till svenska lexikon. Verkar rätt ok tycker jag (för mina ändamål i alla fall). Dict-filen är på 6 Mb så den är något större än den andra

StarDict Babylon Dictionaries -- ? ????????

Ladda hem English_Swedish tarball och packa upp. Det blir då ett antal filer varav en heter:

Babylon_English_Swedish.dict.dz

den måste packas upp ytterligare till:

Babylon_English_Swedish.dict.
Jag gjorde det med en trial på programmet ZipZag. Finns säkert andra alternativ (funkade inte med winrar eller winzip för mig).

Flytta sedan filerna:
Babylon_English_Swedish.dict

till iPhone. path: /private/var/mobile/Library/weDict/

Jag hittade något som heter z-zip som verkar funka bra till tar-filer.
Men det låter prima! Ska se till att lägga in det asap. Många tack för tipset!

Det verkar dock som det endast finns en engelsk-svensk, lite synd att det inte även fanns tvärtom. Men den är säkert bra ändå!

Hej!

Vilket är det lättaste sättet att lägga in filerna på rätt plats med för en PC användare?

Tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-14 18:50
Ursprungligen av Victorinho:

Hej!

Vilket är det lättaste sättet att lägga in filerna på rätt plats med för en PC användare?

Tack!

Jag brukar använda filezilla. Enkelt och gratis:
FileZilla - Client Download

@matz: Sorry, Kan inget om Mac tyvärr.

HEj igen!

Jag har laddat ned FileZilla men förstår inte hur jag skall komma in i iPhone mapparna? Vart hittar jag iPhonen?

Tack på förhand!

Jag kör på PC.

Skicka filer till iPod touch | Podda.se - ett Podcenter <-- Där är en ganska grov guide hur du går tillväga. Testa om du lyckas, annars kan du säkert hitta någon annan bra guide vi google.

1
Bevaka tråden