detta beror ändå på lite mer än det.
ska du köra diskarna i raid i resp nas/server? isf vilken?
vad har du för nätverk? har du inte gigabyt nätverk skulle jag säga att det är skitsamma då båda delar klarar av att skriva/läsa fortare än 100mbit.
I övrigt så skulle jag rekommendera en server över en nas pga att du har mer valmöjligheter när du har en server. Du kan köra de klienter och servrar som du önskar dig, du kan streama musik/film från den om du så vill till tv (om du som mig använder en bärbar till vardags som inte riktigt gillar 1080p exempelvis (mba).
fördelen med en nas är väll att den rent generellt tar mindre plats på skrivbordet (om du inte ska ha en rackmonterad variant eller dylikt.
Sedan har du även ett annat fenomen och det är att många nas-servrar såsom westerndigital har backupprogram och program för fjärraccess (ej lokalt nätverk) som kräver deras egna klient, vilket inte finns till mac. sådanan här grejjer såsom kompatibiltetsproblem, osäkerhet inför framtiden skulle göra att jag skulle välja en server där du kan byta mjukvara efter eget tycke o smak, samt byta den samma om du skulle stöta på något bättre eller uppleva att det inte finns kompatibla/bra klienter för just den typen av server som körs på nasen.
exempelvis så kör jag min dc klient på min server, som jag snabbt och smidigt fjärrstyr med vnc. sedermera så delar jag all min musik via servern och liknande.
Jag gillar valfriheten och möjligheterna med server framför en nas. Jag övervägde mellan olika nasar men pga pris, okompatibiltet med mac (kör även windows datorer i nätverket) så slutade det med en server som jag både delar ut hårddiskar via afp och smb/cifs på lokala nätverket, kör ftp för webbåtkomst utav valda mappar för att ladda upp/ner arbeten där jag har olika grupper och kan skapa temporära konton osv för kurskamrater etc. mycket smidigt kan jag då säga.. för mig känns servern 100ggr bättre än en nas. vill du däremot bara köra den som nas så är det bar att dela ut gårddisken på nätverket och för fjärranslutning skapa en ftp server eller liknande.
en raid array så får du upp hasitgheten och säkerheten, precis som på en nas.