Jag hittade denna artikel på macworld.se Fixa surround utan dyra ljudkort och jag måste erkänna att det är en av de första artiklar jag faktiskt haft nytta av på många år från macworld.
Så tack Simon Grabiec för det.
Nog för jag vetat att Macen haft en optiskt kabel för digitalt ljud ut men jag trodde det bara var Mac Pro/PowerMac G5 och de andra stationära modellera som hade det inte de bärbara.
Nåja har jag tänkt vissa kompromisser får man göra när man väljer bärbart.
Men ack så jag har bedragit mig och vad jag har missat! Och en förklaring till varför Apples bärbara faktiskt är prisvärda.
Med den guiden och en toslink/miniplugg-sladd från Kjell & C:o för 89 kr så har jag nu 5.1 ljud ut från min Macbook Pro!
Allt är gjort på typsikt Apple vis, ingen av de inställningsalternativ som du ska använda syns fören du kopplat in sladden.
Men när väl den är plats så rockar allt igång så vackert.
Nu till min fråga.
Enl guiden ska jag även kunna från 5.1 ljud från Quicktime, nu har jag inte lyckats hitta något sådant material (tror jag). Herr Grabiec rekommenderar apple.com/trailers.
Men trots idogt klickade på 1080p material så har ingen av dem uppvisat 5.1 ljud.
Antingen så jag har gjort något fel eller så har de inte det.
Är det någon som kan peka på något 5.1 Quicktime/Perian material på webben så jag får testa om det fungerar?