- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Jag vet att iPhone knappast är den perfekta telefonen eller att den inte lanserats i Sverige ännu, ändå tycker jag det blir lite tokigt när tidningen Mobil har en krönika om hur Nokia N95 är oöverträffad och att det verkar som om "teknikracet stannat av". Men, som de skriver, det har ju hänt massor under 2007:
2007 var ett fullständigt galet mobilår. Jämför man toppmodellerna vid slutet av 2006 med dem ett år senare hade det hänt enormt mycket. Framför allt gps och 5-megapixelkameror som standardfunktioner.
Vänta nu, har det inte hänt en annan liten händelse i mobilvärlden värd att nämnas? Typ iPhone?
Nu snart 6 månader senare har mobiltillverkarna egentligen ännu inte presenterat något som överträffat detta. Funktionspaketet turbo-3g, gps, wlan och 5-megapixelkamera som N95 bjöd på vid lanseringen i september 2006 kan fortfarande sägas vara det bästa man kan få i en mobiltelefon i dag.
...om man bara ser till listan på funktioner, så visst.
Det är lätt att dra slutsatsen att teknikutvecklingen stannat av i år, men då tycker jag att man missar allt spännande som händer under toppen.
Ah, nu kommer iPhone på tal, kanske man tänker, men nej då:
Nokia lanserar telefonmodeller för under tusenlappen med funktionspaket som man fick betala 4000 kronor för för ett par år sedan.
Ah, så det är det mest spännande?
Nu handlar ju krönikan om prestandaracet men om man lyfter på blicken lite och låter racet också handla om gränssnitt, användarvänlighet och mjukvara så känns det väldigt konstigt att inte ens ta upp iPhone i sammanhanget. Prestandan i att kunna surfa vettigt från en mobil till exempel.
Jag förstår verkligen att alla inte gillar iPhone, men här känns det verkligen som att prata utan att nämna elefanten i rummet. Det är så talade för vissas syn på vad en bra mobil är, det är maxade funktioner, flest megapixlar och snabbaste överföringen.
Tidningen Mobil och dess krönikör Elias Nordling känner förstås till iPhone, så utelämnandet måste ha skett medvetet, antingen för att de inte alls förstår vad som gör iPhone till en så viktig händelse eller för att de kanske är lite sura för att Apple kommer att ta över helt?
Läs hela: Krönika: Prestandaracet hämtar andan
Om läser den tidningen på en regelbunden basis så är det svårt att missa vilken deras favorit telefon är. Tycker dom har hyllat N95 ändå sen den kom.
Och om man ser till alla problem den hade i början, tror vi fick tillbaka 4/5 av de vi sålde första halvåret, så tycker jag att den hyllningen är rätt missvisande.
Han kanske begränsar sig till telefoner som officiellt finns i Sverige?
Om vi ska ta in utländska telefoner som Iphone så kan vi också ta in dom Japanska, Europa och Sverige ligger hopplöst efter när det gäller nya mobiltelefoner.
Dom släpper olika telefoner för olika marknader, inget fel på det, men störande är när dom Svenska telefonerna är skräp jämfört med dom Japanska.
Men jag har fortfarande inte sett en telefon som har ett snyggare utseende eller mer funktionellt interface än Iphone.
Om vi ska ta in utländska telefoner som Iphone så kan vi också ta in dom Japanska, Europa och Sverige ligger hopplöst efter när det gäller nya mobiltelefoner.
Dom släpper olika telefoner för olika marknader, inget fel på det, men störande är när dom Svenska telefonerna är skräp jämfört med dom Japanska.
Men jag har fortfarande inte sett en telefon som har ett snyggare utseende eller mer funktionellt interface än Iphone.
IPhone kommer ju att släppas i Sverige så småningom och fungerar i svenska nät. De japanska mobilerna kommer inte släppas här och fungerar för det mesta inte i våra nät, en viss skillnad.
Kuriosa: jag gjorde mitt exjobb på Ericssons avdelning för japansk mobiltelefoni sommaren 2000. Mobilerna vi hade för att testa då hade färgskärm och musikspelare, så visst ligger de före oss. Däremot har de inget vad jag vet som matchar iphones användargränssnitt eller lika enkelt kan uppgraderas med fler funktioner.
Ja, det var så sant, hade glömt bort mitt eget inlägg Redan där känns det som att dom satte tonen och nu måste dom envist hålla på det spåret hela vägen ut, trots att vägen leder åt skogen...
Jag funderade på det också, men jag tror inte det är fallet ändå. Artikeln handlar ju om teknikracet i allmänhet.
Telefoner som inte alls fungerar i Sverige eller ens i vår världdel, t.ex. japanska som du nämner, är ju en annan sak. Dom lever också i sin egen värld. Men iPhone lever i högsta grad i vår värld ändå, tusentals svenskar har iPhone redan, svenska medier har rapporterat om den rätt omfattande och den finns att köpa i flera andra europeiska länder. Och den fungerar utmärkt i Sverige redan nu.
Det är väl klart att de inte skriver om iPhone då den ju bara finns i ett fåtal länder. När iPhone finns i hela världen kommer den att vinna allt!
Likväl finns ju redan iPhone här, trots Apples halvhjärtade försök att stoppa det. Bara för att det är ett fåtal officiella länder så har det ju inte hindrat resten av världen att skaffa den.Ta bara en sådan sak som att närmare 700 pers på vårt forum redan skaffat telefonen, det är ju enormt skulle jag säga (för att inte tala om ryktet om en halv miljon som används i Kina redan).
Svenska operatörer har antagligen legat i förhandlingar en längre tid redan, och jag sätter en slant på att telefonen lanseras i Sverige i år. Gissningvis innan hösten. Så trots att den inte är lanserad här måste man ha skygglappar på sig för att missa den. Vilket jag upplever att Mobil har.
Adrian är bara en gnällig mac-lover som inte gillar när hans kära Iphone inte får vara med i de svenska magasinen tihi!
Heh, jag är säker på att vissa har den uppfattningen redan, men jag brukar ju ha rätt åtminstone
Tycker Mobil skriver rätt mycket om iPhone:
site:mobil.se iPhone - Google-sökning
Precis, därav att det känns än mer konstigt att inte ta upp fenomenet iPhone när man ska sammanfatta vad som hänt sedan Nokia släppte N95. Hata eller älska iPhone, men jag tror de flesta håller med om att det är det största som hänt sedan N95. Och det största som hände under 2007 i mobilvärlden.
...och det är ingenting mot hur stor iPhone kommer att vara när 2008 är slut. Tro mig.
Enligt författaren själv skrev han krönikan endast om funktionerna. Han ville skriva om gränssnittet också men då han redan skrivit så mycket spararde han detta och skriver en ny krönika istället. Vi får se om det stämmer.
Nokian har rätt många funktioner WLAN/3G/BT men aktiverar man allt har man 4h batteritid.
//Rob
Kul läsning i denna artikel:
Först-första intrycket av iPhone
"Visst - vi känner till att det här inte är en 3G-telefon, att bluetooth-versionen är obsolet och att den inte har MMS och så vidare. Men trots det är det här en mobil, handdator och mediaspelare som kommer med så pass mycket nytänk att vi utan att tveka utnämner den till en av de mest banbrytande mobiler vi någonsin har fått chansen att testa."
Jag har sagt det förut, de som inte använder Mac kan inte riktigt uppskatta iPhone på samma sätt som vi gör.
Utveckla. Jag har en polare som har PC och Iphone och det känns som han uppskattar den mer än jag gör nästan
Jag har sagt det förut, de som inte använder Mac kan inte riktigt uppskatta iPhone på samma sätt som vi gör.
Jag skulle vilja säga som så att har man använt iPhone så blir ju allt annat i mobilväg bara löjligt.
Sedan har väl iPhone enstarkare koppling till datorn om datorn är en mac....
Det stoppar ju inte PC-nissar från att älska iPhonen ändå.
Det är lätt att vilja göra detta till ett "mac vs pc race" men jag känner till en hel drös med PC personer som älskar sin iPhone - men som däremot inte skulle vilja köra Mac.
Jag håller med, jag har träffat en del som köpt iPhone (som jag hjälpt att låsa upp) och de flesta är inte Mac-användare. Faktum är att de flesta knappt använt iPod ens (vilket jag tror är en åldersfråga - alla kids och ungdomar idag har använt iPod, men många av dom som har råd att köpa iPhone bara sådär är vuxna som kanske inte haft någon iPod).