Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mått på A4.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ehrm.. Är ju inte trycksaks kille direkt..
Vad är det för mått på en fallande A4?
Trodde det var det per automatik i InDesign 2.

• Oregistrerad
  • 2002-07-24 14:15

Fallande?

210x297 är måttet för standard A4....

297x210mm.

Vad den skrivbara ytan är beror ju såklart på skrivaren.

Ok.. Jo jag vet formatet på en A4. Problemet att jag har gjort flyers och Krokodilen (print) säger att det inte är fallande?

• Oregistrerad
  • 2002-07-24 15:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Ok.. Jo jag vet formatet på en A4. Problemet att jag har gjort flyers och Krokodilen (print) säger att det inte är fallande?

utfallande kanske de sa? Fråga hur mycket utfall de vill ha... Ett tag sedan jag jobbade med småtryck, men har för mig att 8 mm per sida blir bra. Men det är lite upp till varje tryckeri...

Ger snart upp. Blir fett otrevligt bemöt på krokodilen med en kille som pratar grekiska. Trots att jag sa att jag inte är någon som håller på med print alls.

Jag har bara lagt upp flyersna som jag alltid har gjort tidigare. Och då har det aldrig varit några problem.

[ 24 Juli 2002, 15:17: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Är det 1 st 6-sidig eller?

Det ser inte ut som att du har ngt utfall dvs: bilder eller annat som ligger ända ut i kanterna måste "sticka ut" minst 3 mm (utanför formatet).

• Oregistrerad
  • 2002-07-24 15:23

Byt tryckeri om de inte kan ge dig rätt uppgifter. Har inga tips i den regionen dessvärre... men om jag fattat rätt, flyern är A4? Den har bilder ut i kanten? Eller du har flera mindre på ett A4 ark?

Om du kan lägga upp eller skicka en bild på hur alltihop ser ut så kan jag berätta exakt vad som är fel. Håller på rätt mycke med sånt.

Det är 6 st flygare på en A4.. God darn. Utskriften här ser helt okej.. Gott om utrymme för skärning..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ill_chrill:
Om du kan lägga upp eller skicka en bild på hur alltihop ser ut så kan jag berätta exakt vad som är fel. Håller på rätt mycke med sånt.

Hmm.. La upp en bild här i tråden om hur det ser ut i InDesign. Utskriften blir som tänkt här iaf.

Det spelar ganska stor roll vad som ligger på sidorna och hur, kan du inte skriva ut en pdf?

Jovisst.. Men den blir nog lite tung bara..

Skriv ut för skärm då!!!

Det fixade sig.. Tog extra 3 mm utfall

God darn. Får nog gå på en grundkurs i sådant här. Visst fråga mig om typografi, läsbarhet och design. Men på tekniken är jag en ynklig nybörjare när det gäller print. Trots att jag faktiskt började på macen med Pagemaker när jag var 14 år

Har kvar kartongen till Photoshop 2

Men tack för hjälpen alla!

[ 24 Juli 2002, 17:13: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Vi antar på skoj att en flyer ska vara 100x100 mm. Då gör du helt enkelt dokumentet i InDesign 100x100 mm och skickar det till tryckeriet så. Det är sedan deras problem hur dom sköter utskjutningen.

Dom kanske vill lägga upp 12 st på ett A3 istället för 6 st på ett A4, det är hur som helst deras val.
Skulle dom inte gå med på det så är det bara att byta tryckeri...

• Medlem
  • 2002-07-24 18:56

Fredrik har helt rätt. Det blir enklast om "printeriet" skjuter ut som de (vi) vill.

Säg till när du tröttnat på Krokodilen.

1
Bevaka tråden