- Kenneth Pilo
- Medlem ●
- Göteborg
På en annan tråd här kom det fram ett önskemål om ett nytt inlägg.
Fredrik: "Det har nästan blivit för lätt att göra original och det sker på bekostnad av kvalitén."
En kollega till mig sa i början av 90-talet att detta skulle hända och att hemmamicklare skulle roffa åt sig av kakan. Lite som tänket när synthen kom och skulle göra alla musiker arbetslösa
Jag å min sida hävdar att de som är duktiga kommer alltd att ha sin plats.
MEN grundfrågan är:
Har tillgängligheten med alla program/datorer - mer eller mindre svårkörda - underlättat och därmed sänkt nivån för kreativitetens tak?
Kan själv-typ.
[ 24 Juli 2002, 20:27: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]
Clavius skrev i en annan tråd:Rent yrkespraktiskt tror jag att det är viktigt att ha en gedigen orientering om "äldre" arbetsmetoder..ja, kanske t.o.m. hantverksmetoder.
Jag fortsätter trenden där vi stryker varandra medhårs(
) och kan bara säga att jag håller med. När jag gick i skolan förstod jag inte riktigt vad ordet reproslav betydde. Jag började senare arbeta på ett tryckeri och tro mig, efter två veckor i mörkrummet, placerad vid reprokameran, förstod jag ordes innebörd.
Men attans knallhattar vilken kick det var när jag på ett helt nytt sätt förstod reprons grunder...
För att svar på din fråga här överst Kenneth så JA, kvalitén har nog dessvärre fått kliva åt sidan på grund av allt enklare teknik.
Jag vet inte hur många Word-dokument jag har tagit emot och sedan fått förklara varför man inte kan trycka visitkort från det programmet. Att dessutom förklara vad man menar med att dom inte har bifogat bilden, trots att den syns i Word-filen, det är näst intill hopplöst.
Tänk om folk resonerade på samma sätt när dom ringer efter en VVS-tekniker:
-Det är dom där rören vi vill ha bytta, men jag har förberett lite själv åt dig...
Eller är jag ute och cyklar tycker ni?
Jag pratar enbart av egen erfarenhet.
quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
På en annan tråd här kom det fram ett önskemål om ett nytt inlägg.
Fredrik: "Det har nästan blivit för lätt att göra original och det sker på bekostnad av kvalitén."
En kollega till mig sa i början av 90-talet att detta skulle hända och att hemmamicklare skulle roffa åt sig av kakan. Lite som tänket när synthen kom och skulle göra alla musiker arbetslösa
Jag å min sida hävdar att de som är duktiga kommer alltd att ha sin plats.
MEN grundfrågan är:
Har tillgängligheten med alla program/datorer - mer eller mindre svårkörda - underlättat och därmed sänkt nivån för kreativitetens tak?
Kan själv-typ.
Jag tycker att du har rätt i mycket av vad du säger. Nivån har säkert på sina håll sänkts, men det finns också en bredare och rikare tillgång , och även dålig form är intressant, den ställer frågor och ger referenser för det vi tycker är kvalitet. Men jag kan också se att det finns ett stort värde i att alltfler intresserar sig för formgivning, även om mycket blir dåligt.
Ett breddat och ökat intresse för form, design och reklam får vi inte arbeta mot. I bästa fall kommer ett sådant här bredare intresse att ge intressantare dialoger mellan köpare och säljare av form, design och reklam.
Det är också bra att det trycks på underifrån så att de som vardagsvis arbetar i reklambranschen inte stelnar till sittandes med armarna i kors.
Det måste ju vara mest positivt. Tänk så många nya fräscha människor som kommer till er bransch och har egna idéer (och kunskaper) om hur man kan göra. Kanon! Många andra yrken borde vara rejält avundsjuka.
Har svårt att se att det ska vara negativt.
Vänd på frågan, hur hade det sett ut i den grafiska branschen om utvecklingen inte funnits? Inte så muntert skulle jag tro. Visst, några gamla hardcoregrafiker hade det aldrig funnits men mycket nytänkande hade vi nog inte sett..
...jag tycker dock att vi ska skilja på utveckling och inveckling...
quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Vänd på frågan, hur hade det sett ut i den grafiska branschen om utvecklingen inte funnits? Inte så muntert skulle jag tro. Visst, några gamla hardcoregrafiker hade det aldrig funnits men mycket nytänkande hade vi nog inte sett..
Jag har också kunnandet från pappslöjd men vad kul att scanna in en överkörd ölburk för att ha som bakgrund till den och den annonsen
Tekniken har förenklat...javisst...MEN jag brukar säga att "you gotta know the rules to break ´em!"
[ 24 Juli 2002, 21:28: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]
DTP-revolutionen har (tycker jag) främst inneburit att steget från idé till färdig produkt blivit mycket snabbare. Allting ska bli klart extremt fort, och då kan ju kvaliteten bli lidande.
Se´n ska man väl ta sig en funderare på VAD kvalitet innebär. I vissa fall är det kanske viktigare att en broschyr är klar på 2 da´r än att den har 100% korrekta färger på omslagsfotot. I vissa fall kanske det viktigaste att priset är lågt, då får man t.ex. hålla tillgodo med ett sämre papper i trycksaken.
När det gäller hemmamicklarna så tror jag inte de innebär några större hot mot de mer seriösa. Hemmamicklarna har sina kunder hos de som inte ställer några högre krav på produktionen. Dessa kunder har nog inte heller lust att betala den extra kostnad det innebär att lägga jobbet hos någon mer insatt. Webproduktion tycker jag är ett bra exempel på detta; Knut-Görans El går till grannens grabb för att få en hemsida och betalar någon tusenlapp för detta. Knut-Göran skulle aldrig gå till en riktig webb- eller reklambyrå, den tusenlappen skulle ryka redan under första mötet med byrån.
Jag har full respekt för alla gamla "reproslavar" som tycker att det var bättre förr då man fick gå den långa vägen och då saker och ting inte var lika lätthanterliga. Å andra sidan kommer god design aldrig att skapa sig själv och smaken och formsinnet kommer inte med mjukvaran. Jag tror inte någon saknar gammal sättning där vi satt och klippte och klistrade...Program är bara hjälpredor och själv är jag bara glad om dessa gör det enklare för mig; på såvis blir det mer tid över till den kreativa fasen.
- Harry: visst är det bra med mångfald, men den egentliga orsaken till att fler småföretag producerar annonser o broschyrer etc själva är inte att det är enkelt, det finns ju pengar att spara också.
Mr X med sitt lilla egna företag har ju kommit underfund med att han kan använda den där pc´n på kontoret med nåt kopierat officeprogram å själv snickra ihop sin annons. "Jippi, idag sparade jag femtusen!"
Kreativitet??? Kvalitet??? Inte riktigt...
quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Program är bara hjälpredor och själv är jag bara glad om dessa gör det enklare för mig; på såvis blir det mer tid över till den kreativa fasen.
Jag är ingen bakåtsträvare utan är uppfylld av allt nytt som händer...men en liten fundering:
En del barn lär sig skriva på tangentbord innan de kan skriva för hand. En del kan inte räkna utan en miniräknare...
Vad händer den dag då "någon" drar pluggen och alla datorer står svarta???
Kanske ett synopsis för en film?
quote: Mr X med sitt lilla egna företag har ju kommit underfund med att han kan använda den där pc´n på kontoret med nåt kopierat officeprogram å själv snickra ihop sin annons. "Jippi, idag sparade jag femtusen!"
I så fall har Mr. X personal för lite att göra. Sannolikt kommer han då fram till att det är både effektivare och billigare att låta ett proffs göra det åt honom. Samma problem finns inom många andra områden där man kanske tror att man kan "spara pengar" fast det inte funkar i praktiken.
Sköta IT-driften själv
Utbilda personalen på It-miljön själv
Klara ut säkerheten själv
etc. etc.
Jag tror det är samma sak med den grafiska branschen. Kunden fattar att det går fortare, har högre kvalité och att man leverar på rätt tid. Mkt viktigare än att spara 5 kkr på att göra det själv.
Om kunden fortfarande hävdar att det är bättre, tja då kanske man inte ska ha dom som kund...
[ 24 Juli 2002, 21:54: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]
Enkelt sagt: jag hade INTE hyrt in mig själv som cateringfirma för maten
quote: Vad händer den dag då "någon" drar pluggen och alla datorer står svarta???
Det där är kontinuitetsplanering, det borde vi alla ta sig en funderare på. Hur har vi det? Vad händer, om.....?
Jorå, det är tänkvärt. Min slutsats är väl att då är det dags för ljusborden igen, fast på batteri då, eller...?
[ 24 Juli 2002, 21:59: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]
Mycket skit blir det när kunden ska göra allt själv. Tyvärr finns det många som handlar reklam och bara ser på vad det kostade. De förstår inte vad priset står för. "Det där kan vi göra billigare" tycker chefen och sen trycker de annonser med stavfel, syftningsfel, taskiga bilder osv.
Vi har i våras tappat en stor kund på jobbet. De har köpt InDesign + Photoshop och satt egen personal som aldrig sysslat med reklam vid spakarna. De första alstren ger ett 100-miljonersföretag samma klass som Nisses Trä ungefär. Detta kommer jag aldrig att fatta! Totalkorkat helt enkelt. Vi tar inga överpriser. Vi är proffs som jobbar snabbt. Vi sätter texterna rätt och korrekturläser dessa. Vi är idéstuga. Att sätta amatörer att göra samma jobb är bara så korkat...
Att Nisses Trä gör sina egna prylar det har jag mycket större förståelse för efter att ha kört egen firma i 5 år.
Någonstans i samhällsdebatten fattas det dock nån som pekar finger ungefär som grabben i Kejsarens nya kläder. "Ja men det är ju en jätteful annons med en massa stavfel ju"
quote: Vi har i våras tappat en stor kund på jobbet. De har köpt InDesign + Photoshop och satt egen personal som aldrig sysslat med reklam vid spakarna. De första alstren ger ett 100-miljonersföretag samma klass som Nisses Trä ungefär. Detta kommer jag aldrig att fatta! Totalkorkat helt enkelt. Vi tar inga överpriser. Vi är proffs som jobbar snabbt. Vi sätter texterna rätt och korrekturläser dessa. Vi är idéstuga. Att sätta amatörer att göra samma jobb är bara så korkat...
Om dom är seriösa kommer dom nog själva upptäcka hur mycket sämre det blir (och hur mycket tid det tar) och då kommer dom förhoppningvis tillbaka.
Samtidigt måste det vara bra om kunderna kan lite om vad man sysslar med., Därmed kan man kravställa bättre, något som jag tror både kunden, leverantören och branschen skulle må bättre av.
Vi lever just nu i ett aldrig sinande "gör-det-själv"-samhälle. Se bara på alla byggmarknader (bara i Stockholmstrakten finns det väl ett femtiotal)...resultatet av detta är varken positivt eller negativt utan både och!
Självklart kommer många "fuska" (medvetet eller omedvetet) och resultatet ser vi om femton år när många av hemmasnickrarnas verk måste göras om...samtidigt har vi också ökat kunskapsnivån hos gemene man om hur olika byggnads- och inredningstekniker fungerar. Många ger sig själva chansen att skapa riktiga "mästerverk" och ett och annat geni föds säkert också ibland golvplanken och kakelplattorna!
Samma utveckling finns också inom den "hemmagjorda" reklamen...det är viktigt att den finns, men som med allting annat så måste man skaffa sig ordentliga kunskaper för att kunna jobba på en högre professionell nivå. Alla nivåer fyller dock ett syfte och behoven som skapar dom är givetvis lika olika som många.
På samma sätt har ju den digitala tekniken gjort det möjligt för hundratusentals människor att "leka" Spielberg...eller komponera en egen PetShopBoys-hit.
Utvecklingen är i stort mycket positiv - men givetvis så ökar ju mängden skit i proportion till antal utövare...jag tror dock inte mängden ökar i jämförelse med det bra som produceras.
Fast vi vet ju inte säkert förrän någon gång i framtiden.
Fördelen med att fler ar tillgång till tekniken är ju att det finns större chans för de med talang att upptäcka vad de skall syssla med.
Nackdelen är ju den överoptemistiska VDn som tror sig kunna logga, visitkort och allt annat själv bara han köper Publisher....
quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Någonstans i samhällsdebatten fattas det dock nån som pekar finger ungefär som grabben i Kejsarens nya kläder. "Ja men det är ju en jätteful annons med en massa stavfel ju"
Fast när någon av oss gör det så får vi höra:
-Jaja, men du håller ju på med sånt där. Det där ser ju ingen vanlig människa.
Och tyvärr är det väl så. Folk har ingen smak och kan inte stava.
[ 25 Juli 2002, 11:00: Meddelandet ändrat av: Gobo ]
quote:Och tyvärr är det väl så. Folk har ingen smak och kan inte stava.
Uj, uj. Sådan inställning känns jobbig att ha till en målgrupp?!
Eller tycker fler så?
Jag tycker NIKKE kommer med ett väldigt viktigt argument... möjligheterna att upptäcka talanger.
För tio-femton år sedan var det ytterst få som överhuvudtaget fick en möjlighet att testa, och kanske inte alltid de mest talangfulla heller.
Plus att tekniken idag gör att man kan gå igenom en hel arbetsprocess mångfalt mycket snabbare, alltså hinner göra flera fel, och förhoppningsvis lära av dem, under en specifik tid.
Något som dessutom är positivt är att så många tjejer börjat jobba med design, kanske just p g a att programmen idag blivit mera användarvänliga?