Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi i kompaktkameror?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad hände med det egentligen? För ett par år sen tyckte jag att man läste att alla kameror (typ) skulle innehålla wifi. Vilket låter jäkligt trevligt på pappret. Men vad hände egentligen? När jag går in på prisjakt idag och söker på kameror med wifi får jag inte supermånga svar direkt.

Dog trenden ut? Funkade det dåligt?

Känns som ett naturligt steg fram i utvecklingen om du frågar mig.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2008-05-16 19:47

Hej!
Kolla: Eye-Fi Products
i så fall varje kamera med SD-kort kan vara en trådlös...

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-16 19:58

Vad ska man göra med WiFi i en kamera?

Föra över bilder trådlöst till datorn.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-16 20:08
Ursprungligen av Johan S:

Föra över bilder trådlöst till datorn.

Då förstår jag varför det inte blev något av den idén.
Åtminstone på konsumentkameror.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 20:13

KODAK EASYSHARE-ONE digital zoomkamera

Läste någonstans att en bild på 5 MP kunde överföras på 6 sekunder. Hur snabbt är det jämfört med kort/kortläsare?

edit: Äh, det var CANON SD430 som kunde det på sex sekunder, trådlöst.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-16 20:22
Ursprungligen av sodemus:

KODAK EASYSHARE-ONE digital zoomkamera

Läste någonstans att en bild på 5 MP kunde överföras på 6 sekunder. Hur snabbt är det jämfört med kort/kortläsare?

Det är mycket, mycket långsamt. Skrämmande långsamt. jag hinner plocka ut mitt kort ur kameran, trycka in det i kortläsaren och importera mååånga bilder rakt in i Aperture, ta ut kortet som nu är tomt och redo för nytt jobb och trycka tillbaka det i kameran - på 15 sekunder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 21:07
Ursprungligen av sodemus:

Läste någonstans att en bild på 5 MP kunde överföras på 6 sekunder.

så om jag har 100 bilder på kortet (vanligt för mig) så tar det 600 sekunder = 10 minuter? Och WiFi drar mycket ström har jag hört. Och man vill ju ladda över bilderna när de är tagna så kamerans batteri är ju inte helt fräscht.

Jag är skeptisk till om det ens skulle gå utan att batteriet dog. Och skulle det gå får man nog ta ut batteriet och ladda det direkt då man är klar. Och ska man ändå öppna kameran och ta ut batteriet och ladda och ta fram laddkablar så kan man väl ta ut kortet (eller ta fram USB-sladden) då man ändå håller på. Jag är också tveksam till om man enkelt kan få kamerans WiFi-uppkoppling (WEP-lösenord, nätverk, rättigheter, etc) att "bara fungera".

Nä, detta verkar vara lika dumt som idén att synca sin iPod med WiFi (nu stack jag visst ut hakan.)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 20:41

Det var inte dåligt!
Tja, det är väl tänkt som en on the go-nödlösning för någon enstaka bild när inget annat finns att tillgå. Fast å andra sidan... hur svårt är det att ha en kortläsare i kameraväskan?

Är det inte kodak och HP som har en dockningsstation till sina kameraor, det verkar vara en vettig grej. Du tankar över bilderna och laddar batteriet samtidigt. Undrar varför inte DET har blivit en större grej...

Hatar sitta och fiddra med den där pyttesmå kablar....

1
Bevaka tråden