Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Power Macen ful eller fulare?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nå´n mer än jag som tycker det känns som att Apple piskar en död häst när de bygger vidare på gamla Power Mac-designen? Det nya joxet i fronten känns bara påklistrat. Har alltid hävdat att försöken till designade burkar på PC-sidan (med vissa undantag) varit stora skämt. Nu känns det som att Apple är illa ute (med Power Mac alltså).

Personligen hade jag gärna sett något som byggt på PowerBook och Xserve, d.v.s. fyrkantigt, aluminium, stramt och "strictly business". Ibland får jag känslan att lite av Apples problem att bli tagna på allvar ligger i att deras prylar är för "gulliga".

Nå´n som håller med? Är jag helt ute och cyklar? Vad vill ni se för burk på skrivbordet? Nu pratar jag alltså om Power Mac och inte om iMac som är till för hemmapulare och amatörer

. Och det är bara designen på burkarna som är intressant här, innanmätet lämnar vi till en annan diskussion.

[ 23 Augusti 2002, 21:08: Meddelandet ändrat av: kaspar ]

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-23 21:18

Du är absolut inte ut och cyklar! Designen kändes fräsch när den kom med B&W, nu känns den bara trött. Vill själv (helst) inte att köpa ny PowerMac innan det blir ny design...

Handtagen och siddörren är ju iofs mkt användarvänliga..

Sen är det väl kanske lite svårt att göra ngt metalliknande med tanke på värmeutvecklingen i G4orna, eller?

Quicksilver var en snygg variant på den låda som har hängt med sen den första B&W G3. Men den nya är ett steg bakåt. Som du skriver, kaspar, känns den fyrkantiga blaffan på fronten ditsatt i efterhand.

• Oregistrerad
  • 2002-08-23 21:57

Dagens PowerMac är en nödlösning från Apples sida, en som jag tror dom helst skulle vilja sluppit lansera? Men vad gör man när ens processorleverantör inte kan leverera? Det skulle vara fel att kosta på denna mellanmodell ett nytt chassie. Det var lika bra att rota lite från hyllorna, och vips så hade man en ny dator. Att den inte lanserades i MWNY tillsammans med Jaguar, var nog ingen slump?

G5orna får säkert ett nytt skal, förmodligen i någon slags metall. Jag tror även på ett ny treknappars mus. (skroll + två knappar).

PS: Det kunde vara värre!

[ 23 Augusti 2002, 22:29: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Handtagen ja. Jättebra idé, men varför är handtagen inte bekväma att lyfta i? På G4´orna är det kantigt, ingen katastrof, men inte så bra det kunde. På min iMac är det etter värre: räfflat! Man kunde tro att designern vänt handtaget uppochner. SE´n har ett betydligt bekvämare bärhandtag. Allt blir inte bättre med åren, men att dabba sej med bärhandtagen?

G3/G4-lådorna är ju inte så skojiga som när Blådåren kom, men det är inte lätt att hitta på nåt radikat annat sätt att göra en rektangulär låda skojig och snygg. Strictly business, det klarade man liksom av med Mac II.

Vad mus gäller hoppas jag på nån kreativ lösning för scrollhjul och en knapp. Pro Mouse med skevningssensorer så man kan dra i musknappen som scrollhjul? Nja, lite för likt ThinkPads vidriga joystick, dvs för svårt att styra med precision. Ett hjul som är knapp på samma gång? Vore väl enkelt och lättanvänt?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
Dagens PowerMac är en nödlösning från Apples sida, en som jag tror dom helst skulle vilja sluppit lansera?

Har du svårt att bestämma dig ifall det är en fråga eller ett påstående ? Handen på hjärtat. hur många av er som skriver här har fått se nya burkarna livs levande och möjlighet att kolla hela bygget, både utanpå och inuti? Varför denna ständigt återkommande negativism - ge burken en chans och invänta RIKTIGA benchmarktester. Ska det vara så svårt att fatta att det NI sett ENBART är vad några fotografer sett och återgett... ett och samma motiv kan återges på tusen olika sätt. På www.xlr8yourmac.com så skrev EN av de första lykliga ägarna följande: This computer has the best case I have ever seen. Putting the drives in was a breeze. - Men OK det är förvisso hans subjektiva bedömning... men var så säker det kommer att finnas de som håller med om detta.

- Olle

• Oregistrerad
  • 2002-08-23 22:43
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:
Vad mus gäller hoppas jag på nån kreativ lösning för scrollhjul och en knapp.

Musen kanske blir som denna Kensington mus, med "touch sensor scroll". (Snyggare förhoppningsvis)

• Oregistrerad
  • 2002-08-23 22:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:

Citat:

Dagens PowerMac är en nödlösning från Apples sida, en som jag tror dom helst skulle vilja sluppit lansera?

Har du svårt att bestämma dig ifall det är en fråga eller ett påstående ?

Det är snarare så att jag tror på det, men det behöver inte vara sant

Citat:

Det är snarare så att jag tror på det, men det behöver inte vara sant

Må så vara, men vad GRUNDAR du detta på - egna objektiva upplevelser och fått se burkarna på riktigt eller andras förutsägelser som i sin tur grundar sig på vad andra säger... har du inget annat argument ? Ärligt talat så tycker jag detta påminner mer om att följa en grundlös negativ trend som Apple inte gjort sig förtjänt av.

- Olle

[ 23 Augusti 2002, 22:59: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

• Oregistrerad
  • 2002-08-23 23:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Vad GRUNDAR du detta på - egna objektiva upplevelser och fått se burkarna på riktigt eller andras förutsägelser som i sin tur grundar sig på vad andra säger...

Nåväl... Eftersom du ställer en direkt fråga till mig så skall jag försöka svara. Alla har vi olika uppfattningar om hur man upplever "något". Det kan vara allt från en produkt, politisk åsikt, eller en maträtt. Jag hävdar att ingens åsikt är rätt eller fel, subjektivt är ordet.

Nej, jag har inte sett burkarna annat än på bild. Det är inte många som har ännu. Jag anser ändå mig vara berättigad till en åsikt. En som du inte alls behöver hålla med om.

Jag och många andra hade hoppats på en ny design, i stil med TiBook och Xserve. Eftersom varken innehållet eller utsidan levde upp till mina och många andras föväntningar, så blev man extra kritiskt. Både du och jag vet att datorn borde ha uppdaterats med snabbare processor mm... Fast nu handlar denna tråd om design och inte om teknik.

Vad jag har förstått av dina tidigare inlägg så väntar du på leverans av en av dessa maskiner? Om så är fallet så kan jag bara lyckönska dig. Jag hoppas att du gillar designen och resten av datorns specifikationer. Dessutom kan jag tillägga att om jag fick chansen att köpa denna dator till "subvetionerat" personalköpspris, så skulle jag inte tveka att beställa en. Däremot om jag som privatperson skulle smäcka upp 30 000kr på bordet kontant, så skulle jag tänka mig för både en och två gånger.

Citat:

quote: Handen på hjärtat. hur många av er som skriver här har fått se nya burkarna livs levande och möjlighet att kolla hela bygget, både utanpå och inuti?

Jag har bara sett burken på bild - det räcker. Jag är tillräckligt erfaren när det gäller design för att bilda mej en uppfattning genom att titta på några bilder. Vare sig det gäller bilar, kläder, arkitektur eller datorer.

Hur burken ser ut inuti var inte ämnet för denna diskussion.

Att maskinen är snabbare, bättre och effektivare än de förra utgår jag från.

• Medlem
  • International user
  • 2002-08-24 13:58

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
[QUOTE]Har du svårt att bestämma dig ifall det är en fråga eller ett påstående ? Handen på hjärtat. hur många av er som skriver här har fått se nya burkarna livs levande och möjlighet att kolla hela bygget, både utanpå och inuti? Varför denna ständigt återkommande negativism - ge burken en chans och invänta RIKTIGA benchmarktester.
- Olle
[/quote]Olle, är du lite extra känslig nu för att du redan beställt din burk och väl får leva med den ett tag?

Formen har ju varit exakt likadan i flera år nu, endast plast och front har bytts. Jag vill definitivt ha ngt nytt...

Har läst på flera ställen på nätet att folk inte tror att det är Ive som har designat denna gången (eftersom han tydligen aldrig skulle satt raggar-utblås på framsidan) pga att han har fullt upp med det nya formatet.

Mr T:
Jag tycker Kensington musen är skitläcker!

Gambit

Men...vilka Powermacar talar ni om nu?
Blir lixom förvirrad. Det första inlägget snackas det om "nya" looken som inte är så "ny" etc, etc.
Sen längre ned finns det inlagda bilder på en "squishad" Quicksilver G4.
Kan nån lägga in en bild på den nya datorn som det talas om för som det är nu vet jag inte vilken ni menar.

Såvida det inte har med den förnyade looken utav Quicksilver G4:an som kom alldeles nyss?
Vad har då de "squishade" Quicksilver G4 bilderna med saken att göra?

Tack

Gambit

• Avstängd
  • 2002-08-24 15:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kaspar:
Personligen hade jag gärna sett något som byggt på PowerBook och Xserve, d.v.s. fyrkantigt, aluminium, stramt och "strictly business".

Något i den här stilen från Lian Li? Lådorna är i ren borstad aluminium, både utsida och insida, och har mycket bra värmeledande egenskaper. Och finns i flera olika modeller.

(Det är bara tomma lådor utan inkråm så kom inte och påstå att jag postat någon ovidkommande PC-reklam....)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: S_W:

Citat:

Personligen hade jag gärna sett något som byggt på PowerBook och Xserve, d.v.s. fyrkantigt, aluminium, stramt och "strictly business".

Något i den här stilen från Lian Li? Lådorna är i ren borstad aluminium, både utsida och insida, och har mycket bra värmeledande egenskaper. Och finns i flera olika modeller.

(Det är bara tomma lådor utan inkråm så kom inte och påstå att jag postat någon ovidkommande PC-reklam....)

Materialets utseende och de värmeledande egenskaperna är säkert bra, men så mycket design tycker jag inte att jag såg på dina bilder. En fyrkantig låda kan ju ha lite mer finess och ändå vara fyrkantig, vad tror du?

• Oregistrerad
  • 2002-08-24 16:45

Har inte sett den nya PM Live ännu, men då kan man avgöra hur den ser ut...

Men jag gilalr handtagen och den praktiska luckan. Saknar det på både Compaq och Dell.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
Olle, är du lite extra känslig nu för att du redan beställt din burk och väl får leva med den ett tag?.....Formen har ju varit exakt likadan i flera år nu, endast plast och front har bytts. Jag vill definitivt ha ngt nytt...

Jodå Mattan det är så sant att jag beställt en och kommer att ha den i 3 år - MEN "formen" är inte EXAKT lika dan, varken inuti eller utanpå. Jag tycker att det är guld att få möjlighet att stoppa i något annat än en zipdrive i fronten, innanmätet som vi tydligen ska bortse ifrån har fått vissa ändringar - t.ex hur hårdiskarna fått en bättre plats. Angående vissas förhoppningarna om förnyad desig så kan jag faktiskt hålla med, men samtidigt inte komma bort ifrån att den trots detta är marknadens bästa bygge, ibland tycker jag att kraven på ständigt förnyad design bara är ett sekundärt problem. Jag trodde faktisk att den skulle förnyast betydligt mera men kan aldrig gå så långt att jag låter besvikelsen gå ut över att vi mac-användare inte fick ett nytt skal att säga "whoaw!" över. När MrT skriver: "Nej, jag har inte sett burkarna annat än på bild. Det är inte många som har ännu. Jag anser ändå mig vara berättigad till en åsikt. En som du inte alls behöver hålla med om" så kan jag iof hålla med om att alla har rätt till sin egen uppfattning, men förbehåller mig rätten att tycka att det är synd att den inte grundar sig vid en egen förstahands iaktagelse. När Kaspar skriver "Jag är tillräckligt erfaren när det gäller design för att bilda mej en uppfattning genom att titta på några bilder. Vare sig det gäller bilar, kläder, arkitektur eller datorer" så kan jag bara bli förvånad. När jag får reklam i brevlådan eller via nätet så försöker jag ha en neutral hållning tills jag fått möjlighet att själv göra mina bedömningar, förutsatt att jag är intreserad. Det kan vara kass reklam men bra produkt eller även tvärt om. Jag vill inte att reklammakare ska "tycka" åt mig lika lite som jag skulle ha mage att utropa mig till expert på design.

- Olle

Snälla S_W, kan du inte dämpa dig med ditt bildpostande?

MrT, den där musen var gräslig. Logitech fick gärna bli officiell leverantör av pekdon åt Äpple.

Jag tycker att det var bra att pc-bilderna postades här, just av den anledningen att dom påstås vara i borstad metall - jag kan för mitt liv inte se att så är fallet - trots detta så tror jag att så är fallet. Detta är ett bra bevis på att fotografers bristande förmåga i bl.a ljussättning kommer i dagern. Så därförr tycker jag att nya macarna borde få komma ut på marknaden innan man gnäller för mycket. Bilder är och kommer att förbli en subjektiv uppfattning från den som tog bilden... fakta efter 35 år i nämnda branch! Ett trick att ta bilder av metallföremål är att man sprayar dom lite lätt med en mycket tunn sorts olja, då kan man få fram den metalliska reflexen, vanligt på bestick, klockor etc.

Olle

[ 24 Augusti 2002, 17:06: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Apple förtjänar bättre än borstade metallskåp.

[ 24 Augusti 2002, 17:05: Meddelandet ändrat av: Slave ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Slave:
Apple förtjänar bättre än borstade metallskåp.

Äntligen någon som säger dagens bästa subjektiva sanning - håller med till 101% - så har stereoanläggningar sett ut i mer än 30 år, så nej tack inget borstande för min del.

- Olle

[ 24 Augusti 2002, 17:12: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Citat:

quote: Jag vill inte att reklammakare ska "tycka" åt mig lika lite som jag skulle ha mage att utropa mig till expert på design.

Oj vad folk kan bli trampade på tårna när man säger att man kan något. Förlåt - jag kan inte ett dugg. Naturligtvis är nya macen det snyggaste på denna sidan jordskorpan, t.o.m. snyggare i verkligheten än på apples bilder.

Citat:

quote: borstad metall - jag kan för mitt liv inte se att så är fallet - trots detta så tror jag att så är fallet

Lådorna är inte i borstad metall utan i anodiserad metall. Men metall är det likafullt.

Citat:

Naturligtvis är nya macen det snyggaste på denna sidan jordskorpan, t.o.m. snyggare i verkligheten än på apples bilder.

Just så är det med bilder - dom förmedlar bara vad fotografen kunde prestera, inget mera. Därförr så kan faktiskt burkarna upplevas som bra mycket snyggare IRL. Med ditt resonemang så skulle man uppleva både amatör och proffsbilder som om dom hade samma närhet - denna tes håller inte.
Min kritik är alltså att jag reagerar på att du gör omdömmen efter att ha sett enbart bilder, har du sedan samma uppfattning när du väl fått se dom så respekterar jag självfallet DIN upplevelse, jag väntar hellre med omdömmen tills dom finns i handeln.

Mvh,
Olle Jonsson

[ 26 Augusti 2002, 08:57: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Citat:

quote: Just så är det med bilder - dom förmedlar bara vad fotografen kunde prestera, inget mera.

Citat:

quote: Min kritik är alltså att jag reagerar på att du gör omdömmen efter att ha sett enbart bilder, har du sedan samma uppfattning när du väl fått se dom så respekterar jag självfallet DIN upplevelse, jag väntar hellre med omdömmen tills dom finns i handeln.

Om Apple nu gjort en burk som är toksnygg och inte lyckas få fram det på bild - too bad! Då är de diskvalificerade redan i starblocken och borde sparka sina fotografer så långt det bara går. Jag tror det stora flertalet kommer köpa burken utan att se den i verkligheten. Personligen har jag ALDRIG köpt en maskin annat än per postorder. Jag har ingen möjlighet att traska runt till olika ÅF på arbetstid för att titta på maskiner ur femtioelva olika vinklar. Däremot har jag tittat på den QuickTime VR-film som finns hos Apple och kunde konstatera att jag tycker att baksidan på burken är snyggare än framsidan .

Dessutom anser jag att den Quicksilver jag har på mitt skrivbord just nu redan den är ful. Det enda förlåtande draget är den rena fronten. På nya modellen kan jag alltså inte ens glädja mej åt den.

Citat:

quote: Må så vara, men vad GRUNDAR du detta på - egna objektiva upplevelser

Det finns inga egna objektiva upplevelser. Den springande punkten med "egna upplevelser" är att de är subjektiva. En analys kan vara objektiv, aldrig en upplevelse. Det var också detta som var själva poängen med denna diskussion, vad tyckte folk när de såg bilderna på nya G4:an (och då bara gällande exteriör design). Det är kul att du gillar nya G4:an, tyvärr (för apples del) verkar det som många tycker att den känns utdaterad och trist.

TRÄ!

Varför ingen i trä, ok den kommer bli tokvarm och brinna upp men ändå. Som gamla stereomaskiner & TVs.

• Avstängd
  • 2002-08-26 13:08
Citat:

Lådorna är inte i borstad metall utan i anodiserad metall. Men metall är det likafullt.

Lådorna är i borstad och anodiserad aluminium. Tro mig, jag har en sådan (pris för låda plus strömaggregat cirka 2.500:-).

Citat:

quote: Lådorna är i borstad och anodiserad aluminium. Tro mig, jag har en sådan (pris för låda plus strömaggregat cirka 2.500:-).

OK. Hur är ljudnivån i dessa lådor?

• Avstängd
  • 2002-08-26 17:24
Citat:

Citat:

quote: Lådorna är i borstad och anodiserad aluminium. Tro mig, jag har en sådan (pris för låda plus strömaggregat cirka 2.500:-).

OK. Hur är ljudnivån i dessa lådor?

Det beror på hur många fläktar du vill/behöver använda. Själva lådan är alldeles tyst.....

(Tornlådan levereras med tre relativt tysta fläktar, två på framsidan och en på baksidan, men sedan är det upp till dig om du vill koppla in dem eller ej.)

1
Bevaka tråden