"Extremisterna" kan se din IP-adress men inte "kolla av din dator" (komma in i den antar att du menar). Med lite letande kan dom ta reda på vilken internetleverantör du har (exvis Telia), men inte med mindre att de hackar in sig hos Telia få reda på att det är just du som gömmer dig bakom IP-adressen.
Däremot kan Säpo/polisen med hjälp av loggfiler från webbhotellet som extremisterna hyser in sig hos få fram din identitet via IP-adressen. Polisen kan nämligen tilltvinga sig nödvändig info från din internetleverantör om det förväntate straffet för ett brott innebär fängelse. Så låt bli att vara för aktiv på Al Qaidas forumsidor...
Om du vill vara mer osynlig ("helt osynlig" kan nog ingen vara) på internet kan man gå via en proxy, Ungefär som att man skuttar fram mellan olika isflak och hela tiden byter identitet. Inte lätt för en blodhund att spåra. (Ursäkta den dåliga liknelsen).
På mac kan man använda sig av kombinationen Vidalia + Tor + Firefox om man vill surfa säkrare/mer osynligt. Eller som i mitt fall när jag befinner mig bakom The Great Firewall of China, och annars inte kommer åt ens anständiga sidor som Wikipedia.
Det är inte helt lätt att begripa hur det fungerar (jag har ingen aning egentligen) men bara följ instruktionerna här (http://tor.eff.org/docs/tor-doc-osx.html) så fungerar det. Använd FireFox istället för Safari som webläsare så blir det mycket enklare att ställa in. Hoppa över hur du skall ställa in för en egen server osv = överkurs. Glöm inte att dra igång Vidalia _innan_ du startar Firefox.