- Taz_1999
- Medlem ●
- Stockholm
- 2008-05-17 21:44
Det är lätt att göra Automator arbetsflöden men mitt intryck är att det inte är så många som känner till denna fiffiga funktion i Mac OS X? Den kan spara dig massor med tid och du kan hitta på nya användningsområden för din dator.
För att visa hur man skall göra så har jag idag lagt upp ett Automator arbetsflöde på min tvåspråkiga Applescript-site Applescript-tips från Intelligent Mammals AB - Home Nedan tänkte jag förklara även här på 99.se hur man gör, för det är både enkelt och i mitt tycke i alla fall, roligt.
Skala markerade bilder 50 procent
Mitt första publicerade arbetsflöde är till för att man skall kunna markera några bilder i Finder, högerklicka på en av dem och bara välja att man vill skala dem 50 procent.
Jag har själv det behovet eftersom jag då och då gör skärmdumpar som jag lägger upp på webben och då vill jag ha både 100% och 50% och jag tycker inte om att behöva starta ett extra program för att göra det här, tex Photoshop eller Fireworks.
Det skall vara så här smidigt, markera några bilder:
Högerklicka på en av dem (eller CTRL-klicka) och välj sedan Automator > Skala markerade bilder 50 procent
Hur man gör ett arbetsflöde
Börja med att starta Automator. Det kan du göra antingen genom att gå till Program > Automator (då får du ett nytt tomt flöde), eller så markerar du en JPEG-bild, högerklickar på den (eller CTRL-klickar) och väljer Automator > Skapa arbetsflöde. Då får du ett nytt arbetsflöde med en första åtgärd som du i det här fallet behöver radera och ersätta med en annan (se nedan).
Sedan markerar du i kolumnen "Bibliotek" (där finns en lista på program som fungerar med Automator) ett program, tex "Finder".
I nästa kolumn står det "Åtgärd", det är de åtgärder som det markerade programmet kan göra. Längst ner finns sedan en förklaring.
Den stora tomma rutan till höger är helt enkelt ditt arbetsflöde. Du bygger ett arbetsflöde genom att dra och släppa åtgärder från åtgärdskolumnen till den stora tomma rutan. De saker som ligger där kommer Automator att göra i den ordningen de står.
Parametrar finns
Många Automator-åtgärder har olika parametrar, tex har Förhandsvisning (Bibliotek) > Skala bilder (Åtgärden) parametrar som talar om hur bilden skall skalas. (Pixlar eller procent).
Applescript i Automator?
Man kan även kombinera Automator med Applescript och få ett arbetsflöde att köra lite Applescriptåtgärder. Det kanske man vill göra då det man vill åstadkomma helt enkelt inte går med Automator, det finns ju många många fler program som kan tala Applescript än som kan förstå Automator.
Ett färdigt arbetsflöde för att skala bilder 50%
Det kan se ut så här:
Vill du ladda hem det istället för att inte sätta ihop det själv, så finns det på siten ovan, klicka på svenska flaggan > Filarkiv.
Lite förklaringar
En sak som inte är omedelbart uppenbar är att varje steg i ett arbetsflöde skickar resultatet vidare till nästa steg.
Detta arbetsflöde har två knorrar, den ena är att jag skapar en ny mapp och kopierar de markerade bilderna till den mappen, sedan hämtar jag alla filerna från den mappen och fortsätter processa dem. Finns den nya mappen redan så skapas den inte.
Det andra är att det finns ett Applescript på slutet som öppnar den nya mappen så att användaren lätt hittar bilderna som processats.
Var det skall sparas
Om du sparar ditt arbetsflöde här:
(Din hårddisk) > Användare > (Ditt användarnamn) > Bibliotek > Workflows > Applications > Finder
... så finns det i din Automator-meny i Finder. Jo Workflows är förstås det engelska ordet för Arbetsflöden.
Lycka till och fråga här om det är något du inte förstår.