Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskade funktioner i 2.0?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka funktioner skulle ni önska inkluderas i 2.0 programvaran?

Jag börjar:

Exposé, Få ens favoritfunktioner genom att dra fingret till ett hörn. Oslagbart!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-17 23:18

Ljudinspelning.
Optisk zoom på kamera...med linsskydd.

Senast redigerat 2008-05-18 18:09

3G så man slipper jaga wifi hela tiden och GPS

Ursprungligen av mjg:

Ljudinspelning.
Optisk zoom på kamera...med linsskydd.

Hur fixar man optisk zoom med programvara......? Det är ju en rent mekanisk funktion, och är linsen fast så är den, då är det bara digital förstöring/förstoring som är möjligt.

Likaså är linsskydd en mekanisk historia, som blir rätt svår att fixa med en programvara.....

Dr Tinnitus

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-19 11:46

Du har rätt - jag svamlar igen. Jag vill ha:

1. Ljudinspelning.
2. Synkning av Anteckningar (dom där gula i Mail).
3. Kalender- och adressboksynkning via BlueTouth.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Hur fixar man optisk zoom med programvara......? Det är ju en rent mekanisk funktion, och är linsen fast så är den, då är det bara digital förstöring/förstoring som är möjligt.

Likaså är linsskydd en mekanisk historia, som blir rätt svår att fixa med en programvara.....

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-05-18 01:09

Handstilsigenkänning för svenska. Då skulle Apple vara först i världen med det.. typ.

Ursprungligen av boris91:

Handstilsigenkänning för svenska. Då skulle Apple vara först i världen med det.. typ.

Jaså....? Det har ju Ericsson haft sedan sin P800 ända sedan tidigt 2000-tal, och på P900, P910 m fl....

Dr Tinnitus

Min önskelista nästa iPhone OS:
- Inkwell (stöd för flera språk inkl. svenska)
- Spotlight
- TimeMachine (backa upp till TimeCapsule eller liknande)
- Full stöd för iCal (alla projekt etc.) Har ej iPhone så jag vet inte om det redan finns stöd.
- iChat (inkl. ljud & video)
- VoIP
- Diktafon funktion
- Kunna redigera iWorks filer
- Kunna redigera ODF filer
- Bra om man kunde redigera MS Office filer
- Stöd för Cisco VPN (kommer i iPhone OS v2.0)
- Flexibel Profil lista (som bl.a. låter ägaren ställa in vem som tillåts ringa ägaren när profilen är ställt in på möte)

Senast redigerat 2008-05-20 08:20
Ursprungligen av The Real Viking:

Min önskelista nästa iPhone OS:
- TimeMachine (backa upp till TimeCapsule eller liknande)

Vad ska skillnaden vara när man backar upp till Time Capsule och till iTunes som man gör idag?

Ursprungligen av Patrik D:

Vad ska skillnaden vara när man backar upp till Time Capsule och till iTunes som man gör idag?

Till skillnad från iTunes skulle den fungera över hela världen via VPN till Time Capsule! Med iTunes måste iPhone fysiskt vara där iTunes och TimeCapsule är!

Ursprungligen av The Real Viking:

Till skillnad från iTunes skulle den fungera över hela världen via VPN till Time Capsule! Med iTunes måste iPhone fysiskt vara där iTunes och TimeCapsule är!

Låter som en riktig batterislukare i mina öron

Ursprungligen av Patrik D:

Låter som en riktig batterislukare i mina öron

Visst, är det en batterislukare!
Men tanken är att man skall kunna ändra intervallen bättre än vad man kan idag, t.ex. ställa in den till att backa upp 1-2 ggr/dag, alternativt ha den automatiska säkerhetskopieringen avstängt och säkerhetskopiera på begäran. Med incremental backup går det snabbt. Om man kunde ställa in att den säkerhetskopierar i första hand över WiFi och i andra hand över telefondelen (2G/3G) (om man tillåter), så tror jag att det inte blir lika stor batterislukare som det låter.

Idag är TimeMachine låst till varje timma (så vida man inte har ett tredje parts program som ändrar värdet)… lite väl mycket för en mobil.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-19 22:01

Möjligheten att koppla iPhonen till sin dator och ha den som modem.
(Så bekvämt att ha telefonen i fickan, dra igång laptopen på bussen och sedan surfa medans man åker )

Att se veckor i kalendern känns som en viktig basic-funktion. Men dom använder ju inte veckor i USA tyvärr så det lär nog inte bli någon förändring på den punkten.

I inställningar vore det trevligt att kunna ändra Locked Screen bilden, både vanliga och laddningsbilden. Lite segt att behöva använda OpenSSH, eller customize.

Sökning i telefonboken, redigering av grupper i telefonen, möjlighet att slå av "cover-flow flippen"...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-18 10:30
  • Copy & Paste funktion

  • Synkning av anteckningar

  • Cache i Safari

  • Trådlös synkronisering med iTunes

  • Trådlös ljudöverföring, WiFi, BT och FM

  • Fjärrkontrollfunktion

  • Videoinspelning

  • MMS

  • Medlem
  • Hillared
  • 2008-05-18 12:00
Ursprungligen av Jetwash:
  • Trådlös synkronisering med iTunes

Skulle gärna vilja ha möjligheten att synkronisera kalender och kontakter via BT (vet inte om detta ingår i vad du skrev jetwash, därav citatet ). Att synka musik via BT känns ganska meningslöst, men kalender och kontakter borde fungera bra, så slipper man sätta i kabeln varje gång man vill uppdatera kalendern på sin iPhone (jag laddar alltid telefonen via nätuttaget och inte via datorn nämligen).

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-05-18 12:10
Ursprungligen av Drakfot:

Att synka musik via BT känns ganska meningslöst

Ja nej inte BT, jag menar via WiFi

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-18 12:48

Att kunna skicka filer med bluetooth!!!

  • Medlem
  • 2008-05-18 16:26

Det finns många trådar om detta men vafan:

Flash - skönt för internetsurfning att ha altlså
3g - snababre nätverk tackar man inte nej till?
Bättre kamera - 2 megapixel kamerorna på mobiler är gamla nu för tiden, 3,2 mp kanske?
Möjlighet att skicka låtar, bilder via blåtand - surt att ha blåtand och inte kunna göra något speciellt med det..
Möjlighet att spela in film med kameran.

Flash och bättre kamera tror jag inte men resten, vem vet?

Filhanterare, "Finder" för iPhone typ
Cache i Safari
Skicka filer via BT, helt sjukt att man inte kan göra det.
Ladda ner filer via Safari
Möjlighet till GPS tillbehör via BT
Extern kontroll till Apple TV

Många skriver 3G, men det var väl PROGRAMVARAN vi pratade om, och inte nästa generations Iphone?

- Kunna slå av cover flow
- En riktigt bra att-göra-lista
- Bättre klocka, kunna sätta alarm på visst datum och tid.
- GPS
- En papperskorg för SMS om man råkar slänga
- MxTube-funktionerna fast i standard-youtubeapplikationen
- På något sätt bättre överblick över de att-göra-sakerna man har att utföra, samt det som är nästkommande på kalendern.
- Jumpfunktion i ipoden, en av de viktigaste sakerna på den här listan
- Att när man spelar ljudet igenom iphonens högtalare så används automatiskt Bass reducer

Finns nog mer men det var ju lite småsaker iaf

Att alarmfunktionen även ska fungera när telefonen är helt avstängd, är inte helt nöjd med flygplansläge på.

Att kunna skicka och ta emot MMS.

Jag vet inte om det finns i dagens iPhone, men Spotlight hade väl varit guld? Spotlight där man dessutom gått ihop med "nationalencyklopedin" på en massa språk så att man har en ordentlig ordlista.

För ordlilsta är väl Svenska Akademins (SAOL) bättre?

Men NE som lexikon hade även det varit kul!

1
Bevaka tråden