Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har Flickr-konto

Tråden skapades och har fått 1022 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Reisan:

Härliga valpfoton på ditt Flickr-konto. Hundar är skoj att fotografera.

Tack, och tack för kommentarerna på bilderna. Försöker utöka repertoaren lite utöver hundarna, men de är som du säger tacksamma objekt.

Kört ett tag nu med iFlickr direkt från iPhonen. Det är riktigt kul.
Det finns lite resultat på Flickr: Goflorp's Photostream för den intresserade.

Dessutom börjat spåna på att skaffa en K20D med ett 18-250 på och ett batterigrepp...
Undrar vad man kan få för K10:an med objektiven... ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-16 22:06
Ursprungligen av Goflorp:

Kört ett tag nu med iFlickr direkt från iPhonen. Det är riktigt kul.
Det finns lite resultat på Flickr: Goflorp's Photostream för den intresserade.

Dessutom börjat spåna på att skaffa en K20D med ett 18-250 på och ett batterigrepp...
Undrar vad man kan få för K10:an med objektiven... ?

Verkar smidigt med iFlickr-funktionen. Kanske en början till självgående nyhetstips till olika nättidningar? Kunna tipsa med både foto och text.

Mm, begagnad K10D och kitobjektiv i gott skick kanske man kan få 5000 kr för?

Ser att SIGMA Dp14 går för 6000 spänn numera med kit-objektivet. Dags prata med Rytterfalk...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-16 23:42
Ursprungligen av Goflorp:

Ser att SIGMA Dp14 går för 6000 spänn numera med kit-objektivet. Dags prata med Rytterfalk...

Ja, det finns grymma kompaktkameror. Ska du både ha en K20D och en Sigma DP14?

Ursprungligen av Reisan:

Ja, det finns grymma kompaktkameror. Ska du både ha en K20D och en Sigma DP14?

DP14 är en systemkamera. DP1 är en kompaktkamera.

Goflorp, K20D känns ju som helt rätt uppgraderingsväg för dig som är van vid Pentax, men jag kan inte riktigt förstå varför du ska sälja av alla dina befintliga objektiv för att få en halvtaskig superzoom? (Kolla t.ex. photozone.de's test...) Egentligen lär K10D tjäna dig väl ända till dess att slutaren lägger av, eller? Pentax har en hel del riktigt fina fasta gluggar (Limited-serien) och de nya DA* objektiven verkar inte heller dumma (även om jag har viss, inte enbart positiv, erfarenhet av ett av dem).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-17 02:05
Ursprungligen av Thomas Weigle:

DP14 är en systemkamera. DP1 är en kompaktkamera.

Jaha, tänkte på kompaktkameran men tänkte inte på modellnamnet.

Fina bilder, Ford! Har du lagt till vinjetteringen på bild 2 i efterhand eller var den så? Tycker hur som helst att det bidrar positivt till den bilden.

Själv har jag via DPReview upptäckt ett riktigt intressant alternativ till flickr som jag ikväll har tittat närmare på allt medan Tre kronor släppte till två billiga mål men trots allt stod upp bra mot skogshuggarna.

Siten heter Zenfolio och är mer fokuserad på foton än på community. Dvs du har inte grupper och kommentarer som på flickr, men fotona presenteras bättre och inställningarna för dem är i min mening bättre - för mina ändamål.

Så här blev det: Zenfolio | Thomas Weigle

Vad tycker ni?

Tips är att antingen klicka sig in på en bildmapp, välja en bild och sedan klicka sig fram med pilarna - klicka direkt på bilden för större version - eller att klicka sig in i en bildmapp och sedan välja Slideshow; båda alternativen fungerar bra. Till skillnad från flickr kostar det pengar efter 14 dagar oavsett hur mycket / lite man använder den. Men obegränsat utrymme kostar 40 dollar per år, dvs 240 kr... Inte så blodigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-17 02:29
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Fina bilder, Ford! Har du lagt till vinjetteringen på bild 2 i efterhand eller var den så? Tycker hur som helst att det bidrar positivt till den bilden.

Själv har jag via DPReview upptäckt ett riktigt intressant alternativ till flickr som jag ikväll har tittat närmare på allt medan Tre kronor släppte till två billiga mål men trots allt stod upp bra mot skogshuggarna.

Siten heter Zenfolio och är mer fokuserad på foton än på community. Dvs du har inte grupper och kommentarer som på flickr, men fotona presenteras bättre och inställningarna för dem är i min mening bättre - för mina ändamål.

Så här blev det: Zenfolio | Thomas Weigle

Vad tycker ni?

Tips är att antingen klicka sig in på en bildmapp, välja en bild och sedan klicka sig fram med pilarna - klicka direkt på bilden för större version - eller att klicka sig in i en bildmapp och sedan välja Slideshow; båda alternativen fungerar bra. Till skillnad från flickr kostar det pengar efter 14 dagar oavsett hur mycket / lite man använder den. Men obegränsat utrymme kostar 40 dollar per år, dvs 240 kr... Inte så blodigt.

Mm, fotoalbum-stuket är funktionellt snarlikt. Helt ok lösning/hemsida. Såg att man kan lägga utvalda foton i en kundvagn. Smidigt ifall man vill tjäna pengar på sina foton. Avgifterna är helt ok, men jag gissar på att de flesta väljer en billigare variant. Men som du själv säger, så har man visst ändamål och som tillhandahålls via den hemsidan så är det ju helt ok.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Fina bilder, Ford! Har du lagt till vinjetteringen på bild 2 i efterhand eller var den så? Tycker hur som helst att det bidrar positivt till den bilden.

Själv har jag via DPReview upptäckt ett riktigt intressant alternativ till flickr som jag ikväll har tittat närmare på allt medan Tre kronor släppte till två billiga mål men trots allt stod upp bra mot skogshuggarna.

Siten heter Zenfolio och är mer fokuserad på foton än på community. Dvs du har inte grupper och kommentarer som på flickr, men fotona presenteras bättre och inställningarna för dem är i min mening bättre - för mina ändamål.

Så här blev det: Zenfolio | Thomas Weigle

Vad tycker ni?

Tips är att antingen klicka sig in på en bildmapp, välja en bild och sedan klicka sig fram med pilarna - klicka direkt på bilden för större version - eller att klicka sig in i en bildmapp och sedan välja Slideshow; båda alternativen fungerar bra. Till skillnad från flickr kostar det pengar efter 14 dagar oavsett hur mycket / lite man använder den. Men obegränsat utrymme kostar 40 dollar per år, dvs 240 kr... Inte så blodigt.

Vinjetteringen har jag lagt dit i efterhand ja, det kändes "naket" utan den
Zenfolio, jag gillade hur det såg ut, och att man kan hoppa fram och tillbaks bland bilderna med piltangenterna gillar jag skarpt! Men jag har fastnat för flickr totalt, iaf för mina egna bilder, gillar communityn som blir, och hur flickr är integrerat med det mesta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-17 02:13

Nu är även jag en nybliven systemkamera ägare (Nikon D40)
Och har hittat till flickr, heter Neliz.se där

Flickr: Neliz.se's Photostream

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-19 20:04

La upp denna idag. Leopard grass, någon?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-19 20:25
Ursprungligen av Trisen:

hmm la in 3 st i dag

Flickr: Trisen Swe's Photostream

Varför döljer du din EXIF-data? Eller du kanske har den påslagen, men det finns ingen till de fotona?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-19 20:45
Ursprungligen av Reisan:

Varför döljer du din EXIF-data? Eller du kanske har den påslagen, men det finns ingen till de fotona?

Varför så intresant med EXIF ? njä jag har faktiskt döjlt den på Flickr ..
men bilderna är tagna den senaste mån/ och vidvinkeln är 14-24/2,8 nikkor
telebilden 70-200 VR med en TC-17 .. bilden på Labero upplättad från sidan
med en SB-800.. med -2/3 expcomp tror väl att jag kört L1.0 med D300
JAKEN hade blivit sur som fan om jag slog blixt .. fick vänta ca 15 min innan
han ville snusa på gluggen..

det blev lite info ialla fall

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-19 20:48
Ursprungligen av Trisen:

Varför så intresant med EXIF ? njä jag har faktiskt döjlt den på Flickr ..
men bilderna är tagna den senaste mån/ och vidvinkeln är 14-24/2,8 nikkor
telebilden 70-200 VR med en TC-17 .. bilden på Labero upplättad från sidan
med en SB-800.. med -2/3 expcomp tror väl att jag kört L1.0 med D300

det blev lite info ialla fall

Jag kikar gärna på inställningsdata till olika foton för att få lite tips. Jag provar och experimenterar själv men kikar gärna hur andra har gjort.

"monkey see, monkey do"

I love EXIF å IPTC!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-19 20:51

Det är ok här o jag kan gjärna ge mer på diskutioner på flickr 99.se poolen
kanske vi alla där kan ge o ta av varandra

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-19 20:57
Ursprungligen av Trisen:

Det är ok här o jag kan gjärna ge mer på diskutioner på flickr 99.se poolen
kanske vi alla där kan ge o ta av varandra

Nja, det är lugnt. Jag kikar på många foton både på Flickr och på Fotosidan. De flesta visar sin EXIF/Properties, så det var mest nyfikenhet som jag fråga dig om varför osv.

Håller med, EXIF är intressant! Är skitkul att se vad för kamera och objektiv som använts, och vad det var för inställningar på kameran, håller med Reisan, man lär sig av det också

Så, tack för att du skrev infon här på macforum istället!

Ipod_Lover: För en sekund trodde jag det var desktop-bakgrunden

Ursprungligen av Ford Prefect:

Ipod_Lover: För en sekund trodde jag det var desktop-bakgrunden

Haha grymt

Senast redigerat 2008-05-19 21:59
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-23 17:45

Alkoholmissbruk! ...Att inte dricka upp!

Flickr: Rei_san's Photostream

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-19 21:00

Jag som är väldigt nybörjare visar min EXIF-data/Properties ifall man rådfrågar någon mer erfaren om tips om varför någonting gick snett med ett av mina exponeringar.

Samtidigt som jag häpnas av andras fantastiska foton, så är det samtidigt en inspirationskälla när det gäller motiv och fotograferingssätt. Blir lite härmapa i början tills man utvecklar en egen stil.

Ang. 99.se-poolen, jag tycker vi alla får bli duktigare på att posta bilder dit

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-05-23 22:18

Nu har även jag skaffat mig ett Flickr-konto:
Flickr: gunnar.eklund's Photostream

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-24 00:41
Ursprungligen av gunek:

Nu har även jag skaffat mig ett Flickr-konto:
Flickr: gunnar.eklund's Photostream

Trevliga foton du har fått till och lagt upp Gunnar. Kul att du också har D40.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 18:35

Vad gör man inte för kärleken och för den perfekta bröllopsfotografiet? Jo, man poserar på en allmän strand och svettas i finkläder i några timmar medan man drar till sig allmänhetens uppmärksamhet.

Kan tillägga att jag fick gå ut på en brygga en bit bort för att diskret ta fotot. Där cirkulerade ordningsvakter som gav mig onda ögat när jag närma mig. Sedan höll de ett getöga på mig tills jag var en bit bort.

I min vandring på stranden idag så fick jag syn på en lustig kille som stod ovanpå en container på stranden och gjorde övningsutslag ut mot havet.

Fler nytagna foton på Flickr: Rei_san's Photostream

Senast redigerat 2008-05-25 21:49
  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-05-25 21:31

Jepp la in en liten skörd

Flickr: Trisen Swe's Photostream

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-25 21:47
Ursprungligen av Trisen:

Jepp la in en liten skörd

Flickr: Trisen Swe's Photostream

Vad använde du för brännvidd för Roland-fotot?

Bevaka tråden