Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stråkmaskin i "Jealous guy"?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-19 19:38

Den låter så härligt smäktande, vilken kan det vara? ARP Solina?

Du tänker på Bryan Ferrys version? Den har iaf ett underbart stråkparti som hörs framför allt i slutet. Kanske synten skymtar i den här videon:
YouTube - Jealous Guy

Själv sitter jag på jobbet och kan inte tuba

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-19 20:00

Du tänker väl på originalet med John Lennon?

Det måste vara en Mellotron han använder. Inga stråkmaskiner hade kommit ut då.

Snart kommer nog waveterm in och skriker Juno-60 dock...

Älskar Lennons version.

Jag ser den som en musikalisk orgasm i introt, magnifikt.

Tubar till rätt version

YouTube - John Lennon - Jealous Guy

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-19 20:59

Nä, jag menar Roxy Musics låt, trodde det var original.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-19 23:43
Ursprungligen av platon:

Nä, jag menar Roxy Musics låt, trodde det var original.

Jaja...dagens ungdom.

Ursprungligen av Airwolf:

Lennons version:
Riktiga stråkar så vitt jag vet. John hade nog glömt bort sin Mellotron Mk II vid tiden för Imagine..

Solostråkarna ja. Det ligger dock ett stråk-/körliknande ljud i bakgrunden hela tiden och det är i alla fall inte några riktiga stråkar. Lennon använde förresten sin Mk II:a fem år senare så han hade allt den kvar när Imagine spelades in.

Ursprungligen av amino:

Solostråkarna ja. Det ligger dock ett stråk-/körliknande ljud i bakgrunden hela tiden och det är i alla fall inte några riktiga stråkar. Lennon använde förresten sin Mk II:a fem år senare så han hade allt den kvar när Imagine spelades in.

Får ta och rota lite i det där. Det var trots allt 10 år sedan jag hade min värsta Beatles-vurm.
Det är ju inte helt omöjligt att han kickade igång sin gamla Mk.II med tanke på hur mycket skit han spelade in med den 67-68 i hemstudion.

Jag vet att där är Mellotron i vissa av låtarna på både Mind Games och Walls and Bridges. Men jag är inte så säker på att det är Lennons Mk.II då den lär ha varit i risigt skick i mitten av 70-talet. Istället ska en vanlig M400 ha använts och den spelades av Ken Ascher.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-20 09:40
Ursprungligen av Airwolf:

Får ta och rota lite i det där. Det var trots allt 10 år sedan jag hade min värsta Beatles-vurm.
Det är ju inte helt omöjligt att han kickade igång sin gamla Mk.II med tanke på hur mycket skit han spelade in med den 67-68 i hemstudion.

Jag vet att där är Mellotron i vissa av låtarna på både Mind Games och Walls and Bridges. Men jag är inte så säker på att det är Lennons Mk.II då den lär ha varit i risigt skick i mitten av 70-talet. Istället ska en vanlig M400 ha använts och den spelades av Ken Ascher.

Du har säkert rätt där. Jag vet bara att han använde Mellotron även senare. Trent Reznor skall ju enligt uppgift ha hans gamla Mk II så den kan inte ha varit så risig så att den slängdes. :

De skall dock ha varit ett helvete att jobba med, särskilt live. Det var någon som blev så trött på sina att han eldade upp båda två. Vill minnas att det var John Paul Jones...

På tal om Jealous Guy och covers.
Lassigue Bendthaus har gjort en fin coverskiva kallad Pop Artificielle.
Tror han bara kallade sig LB då. James Browns Superbad är riktigt fin.
Han gjorde även en cover på Jealous Guy på den skivan.
Senare gjorde han ju Kraftwerkcovers i sambatakt under ett annat namn...

För inte så länge sedan fick jag höra att Spacemen 3's Come Down Easy
är en cover/plagiat/hälsning av/till Bob Dylans In My Time of Dying.
Jag har alltid avskytt rock som Dylan, Neil Young, Springsteen men just den låten
är riktigt fin, även i Dylans version.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2008-05-20 18:34
Ursprungligen av outshape:

Jag har alltid avskytt rock som Dylan, Neil Young, Springsteen men just den låten
är riktigt fin, även i Dylans version.

Neil Young! Neil Young!!! Hur kan man avsky Neil Young?

knäppgök

Ursprungligen av amino:

Du har säkert rätt där. Jag vet bara att han använde Mellotron även senare. Trent Reznor skall ju enligt uppgift ha hans gamla Mk II så den kan inte ha varit så risig så att den slängdes. :

Det stämmer och vad jag hört så var det Markus Resch på Mellotron i Stockholm som renoverade den. Lite tufft att ha den fjädern i hatten.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-05-19 21:07

den där synthen i slutet på videon ser ut som en prophet5
om man skall gå enligt rattarna [roxys video, som förövrigt sög]

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-19 21:19

Ja, det ser ut som en P5 i videon, men jag tycker det låter stråkmaskin.

På stråksynthen svarar vi Polysix och på trummaskinen CR-78. Hemsk video för övrigt.

Lennons version:
Riktiga stråkar så vitt jag vet. John hade nog glömt bort sin Mellotron Mk II vid tiden för Imagine..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-19 22:42

Håller helt med Millegarden. Fantastisk låt, ryser fortfarande varje gång jag hör den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-19 22:59

Polysix -81? CR-78 var väl Ferry gift med vid den tiden.

Ursprungligen av platon:

Polysix -81?

Varför inte? Den släpptes det året. Jag gissar ju bara förstås.
Det är dock något i ljudet som får mig att tro mer på synth än stråkmaskin... Kan iofs vara en stråkmaskin som man kört genom en extern effekt.

Nu har jag kollat in videon... Det finns ju en version där slutet är myyycket längre, fan att de inte körde den
Synten var svår att se, men å andra sidan kan de ju ha använt vad som helst som dekoration i videon.

1
Bevaka tråden