Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur stor disk pallar tibook 867?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Disken rasade nyligen i min tibook så det blir till att inhandla ny disk. Men hur stor disk pallar 867an egentligen? Tips på snabb disk uppskattas också!

Finns inga begränsningar (inga som har betydelse i nuläget iaf - vi snackar petabytes eller nåt i den stilen). Men tänk på att det är vanlig ATA, inte SATA i PBen. Vanligtvis brukar inte heller 7200-varvare dra särskilt mycket mer ström eller bli varmare än standardmodeller med 5400 rpm. Att en snabb disk inte behöver snurra lika länge uppväger i princip den extra strömmen som behövs. Ungefär. Real World Speed Tests for Performance Minded Mac Users m.fl. har nog mer info.

Ursprungligen av johan_tanying:

Finns inga begränsningar (inga som har betydelse i nuläget iaf - vi snackar petabytes eller nåt i den stilen). Men tänk på att det är vanlig ATA, inte SATA i PBen. Vanligtvis brukar inte heller 7200-varvare dra särskilt mycket mer ström eller bli varmare än standardmodeller med 5400 rpm. Att en snabb disk inte behöver snurra lika länge uppväger i princip den extra strömmen som behövs. Ungefär. Real World Speed Tests for Performance Minded Mac Users m.fl. har nog mer info.

Okay. Jag har snokat efter pata 7200varvare men dom verkar gått ur produktion eller nått för de finns då inte i lager nånstans

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-05-21 17:38
Ursprungligen av johan_tanying:

Att en snabb disk inte behöver snurra lika länge uppväger i princip den extra strömmen som behövs. Ungefär.

Det där fattar jag inte. Diskarna snurrar ju konstant rpm.

Ursprungligen av mjg:

Det där fattar jag inte. Diskarna snurrar ju konstant rpm.

Jodå. Men en disk som snurrar i 7200 rpm behöver inte snurra lika länge som en 5400 rpm-are för att skriva/läsa samma information. När informationen är färdigskriven kan disken spinna ner eller åtminstone läs/skrivhuvudena vila sig.

Fick just bekräftat av min lokata handare att 7200varvare inte går att få tag på nåmer, så en pigg 5400varvare får de bli då.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 21:28

Jag köpte en 100gb 7200rpm till min tibook, i år. Köpte av ett företag i San Fransisco vi eBay. Så det går att få tag på.

Ursprungligen av foccus:

Jag köpte en 100gb 7200rpm till min tibook, i år. Köpte av ett företag i San Fransisco vi eBay. Så det går att få tag på.

Kollat ebay, men hittade bara sata-diskar som spann på i 7200varv. Får ta å kika en sväng till då. Vad är de för märke/modell på din disk? Stor prestandaskillnad mot orginaldisken?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 21:57
Ursprungligen av peppz1:

Kollat ebay, men hittade bara sata-diskar som spann på i 7200varv. Får ta å kika en sväng till då. Vad är de för märke/modell på din disk? Stor prestandaskillnad mot orginaldisken?

Det är en Hitatchi. Jag tycker inte att man märker skillnad alls, förutom den ökade minneskapaciteten förstås.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-05-23 11:49

Sedan ær det ju tyværr så att en elmotor drar mest strøm i starten så det kan kosta lika mycket att starta / stoppa som att låta disken snurra, det beror helt på hur anvændaren jobbar. Skilnaden i effektførbrukning mellan 5k4 och 7k2 diskar har dock minskat.

1
Bevaka tråden