quote:Skapades ursprungligen av: Mattias L:
Här måste jag också undra, har gucci någonsin varit ett märke som funnits på mellanbilliga shoppingcentran? Som setts som ett inte så "fint" märke? Jag har alltid tänkt på Gucci som ett "fint" märke, trots att jag aldrig vad jag kan minnas sett reklam för dem.
Gucci var väl en stor modeskapare redan på 1920-talet i Paris?
Har jag fel?
/mattias[/QB][/QUOTE]
OK, Gucci är ett gammalt märke med tradition och historia. Företaget gjorde enbart lädervaror i många herrans år. Väskor, sadlar, skor, skärp osv. Scarfs var väl så långt de sträckte sig i klädväg ända fram till 90-talet, Gucci som klädtillverkare är ett ganska nytt påfund även om många tror att de alltid gjort kläder. Märket har ju alltid funnits känns det som.
Under en period gjorde Gucci misstaget att prångla ut sina varor via alla möjliga butiker världen över, de sas spädde ut sitt varumärke. Gucci betraktades som ett ganska slitet och trött företag som inte direkt låg i topp designmässigt eller prestigemässigt.
Genom att strama upp designen och rensa i återförsäljarkanalerna lyckades de återetablera sig som ett "riktigt" lyxmärke.